450/525 inget bra alternativ?

• Thread starter Thread starter maroxx
  • Start date Start date

maroxx

Guest
Jag och en polare funderar starkt på varsin Motard om något år, det är tänkt att vi ska småbusa på gata och småvägar, men hojjen ska även klara av längre sträckor på t.ex. motorvägar. Vi kommer vara omkring 19-20 år när vi införskaffar hojjarna

I början var vi 100% inställda på KTM 450, men så träffar jag en kille som kört KTM 525, han påstod att den hade ett sjukt drag och gasres på alla växlar utom möjligen sista då man fick hjälpa till lite... jag blev förståss helt såld på denna och det tycktes ju normalt att 525 är bättre än 450 då den har större motor?.

Men så kommer vi då till detta forum, här läser vi folks rapporter om att 450 är bättre än 525, att 525 är bättre än 450 och att de båda maskinerna är menade för bana och helt värdelösa i trafik och motorväg etc (förvirringen är total). Vi läser att serviceintervallerna på 450/525 är så täta att de inte lönar sig för vanliga svenssons och att KTM 660 eller Husaberg 650 är ett mycket vettigare alternativ för gatbruk

Vi läste ett test i BIKE där man jämförde KTM 660, Husaberg 650 och Aprilia 550, Husaberg vann tested då denna hade både bättre prestanda och var mer ekonomisk, KTM 660 kom sist i detta test.

så nu verkar det då som att Husan är bästa alternativet för oss, men samtidigt vill vi inte släppa KTM 450/525. Vi vägrar tro att "drömmaskinerna" inte är så bra som man trodde, personligen tycker vi att dessa hojjar är de snyggaste som färdats på gata och detta spelar såklart en viktig roll.

våra frågor är då:

1. ÄR 450/525 lämpliga för gatbruk eller är de -som vissa påstår- renodlade tävlingsmaskiner som helt enkelt vantrivs utanför bana?

2. Hur är slitaget på 450/525? av våra uppfattningar i alla dussintal trådar vi har läst, så har vi, grundat på personliga uppfattningar från er hojjägare som har motarder av alla slag, märkt och sett att det tydligen är "extremt?" mkt slitage på en hojj som ktm 450 och 525an, stämmer det?
Även här är meningarna delade, vissa påstår att det krävs kolvbyte var 15e timme, andra säger 40-50 timmar mellan byte.

3.Om 450/525 inte är ett bra alternativ för våra behov är vi tacksamma om ni kunde ge tips på bättre hojjar, gärna en motivering och en jämförelse om ni har erfarenhet av flera olika motarder

Vi har grublat länge över detta nu och att läsa på internet och i andra trådar på detta forum hjälper inte då de oftast är personliga åsikter som bara gör oss ännu mer förvirrade. Vi är grymt tacksamma för alla svar vi får:)

Husan har ännu sämre serviceintervall än 525.

660 räcker för gata. Men vill du skruva så skulle jag hellre ta en 525 än en Husa.

gas res på alla växlar? den moste ju vara orginaldrevad eller nott. men då går den väll inte mer änn 120.

Husan kanske är mer ekonomisk då man byter bara 1 liter eller vad det va men flera gånger medans på andra hojar bytter man olja i större volym fast i längre sträckor detta är det jag läst.

Själv skulle jag valt 525/450 förre Husa. Dels för att det verkar vara mycket problem med husa fast dock så beror det på hur man sköter hojen. Och för det andra så vill jag kunna dra ut i skogen/crossbanan och rasta hojen lite då o då.

Men fick jag välja en hoj så skulle de varit en SXV 5.5

Husan kanske är mer ekonomisk då man byter bara 1 liter eller vad det va men flera gånger medans på andra hojar bytter man olja i större volym fast i längre sträckor detta är det jag läst.

Själv skulle jag valt 525/450 förre Husa. Dels för att det verkar vara mycket problem med husa fast dock så beror det på hur man sköter hojen. Och för det andra så vill jag kunna dra ut i skogen/crossbanan och rasta hojen lite då o då.

Men fick jag välja en hoj så skulle de varit en SXV 5.5

du byter olja var 5:e timma på Husan och var 10:e på 525 och det är 1.25l i 525:an

Så mkt mer ekonomiskt kan det inte bli

Enligt serviceboken så är intervallet 15h för oljebyte och ventiljustering på 525an... Men jag har tänkt att byta lite oftare när man kör den som motard, var 10e timma ungefär.

Jag tror inte att 525an är sämre än nån annan motard att köra landsväg med, iaf inte om man jämför med 660, 650, m.fl. Jag tyckte du vibrationerna i 660 gjorde så att man inte ville köra nån längre sträcka, vibrationerna i 525an är mkt mindre. Men en motard är inte gjord för att köra landsväg, finns bättre hojar för det.

OT: Jag kör med 14-42 i drevning, toppar ~170 och accet räcker gott... :tummenupp

Tack för alla svar! vi är nu mer eller mindre övertygade att köpa KTM 450 eller525

ytterligare en fråga för er som orkar svara ;): Är det någon större skillnad mellan 450n och 525an eller är det bara vikt och effekt som skiljer?. dom ser i stort sett likadana ut.

Vi läste nånstans att 450 var lämpligast för vardagen medans 525an var mer bananpassad, hur väl stämmer det? personligen tycker jag att 525 borde vara bättre på väg då den har större volym och då kanske mer effekt

tack än en gång för alla svar :)
OT: Jag kör med 14-42 i drevning, toppar ~170 och accet räcker gott...:tummenupp
ja, vad kan man säga... det låter helt underbart:D

Last edited:
femtjufemman funkar jättebra på väg! Knaske inte motorväg å skit, men vanliga vägar så att säga. Vet inte varför en 450 skulle vara bättre på väg riktigt. Jag har då inte märkt nån större skillnad på dom.

Nyare husaberg, om det var sedan 05 eller 06 har 15 intervall på oljebyte enl. boken. Husaberg går att få med motardfjädring original och har finfina bromsar, och har gott om effekt. Försäkring typ gratis, än så länge iallafall.
Ktm 450 och 525 har i stort sett samma effekt, lite olika kurvor bara. Fina cyklar allihopa tycker jag.
Men skulle jag köpa en hoj för att köra på vägen idag, skulle jag aldrig köpa någon av dessa hojar. Jag köpte husaberg för att köra på vägen med, sedan testade jag bana och sedan dess har jag bara kört nån enstaka gång på gator och torg.
Så jag känner ett sug efter en hoj till väg-åka. :gnissla
Kan bara säga, testa och känn er fram. Ni kommer iallafall inte ha tråkigt på någon av hojarna, det kan jag lova. (Eller jo, i rödljus och på långa raksträckor)

du byter olja var 5:e timma på Husan och var 10:e på 525 och det är 1.25l i 525:an

Så mkt mer ekonomiskt kan det inte bli

Enligt boken är det 15h serviceintervall (oljan) på husan och inte 5h.

Ska du/ni köra gata så är väl 625/660/690 bästa alternativet om man ser till vikt/effekt - serviceintervall annars är det husan som gäller om ni kan tänka er att serva lite oftare (inte mer än 450/525 då vill säga utan gentemot ngn av de andra ovanstående modellerna), väldigt bra med effekt, bromsar, chassi mm.. Annars får ni bygga om fjärdringen på ktm 450/525 då den är alldeles för mjuk för asfalt såvida ni inte vill köra olagligt och välja en smr istället:tuttar

Man kan väl registrera en smr? eller är det onödigt krångligt kanske? :P vi funderar på SMR också nämligen

Provkörde en 525 idag o vart mkt imponerad.
Blev faktiskt riktigt sugen på att byta.

Provkörde en 525 idag o vart mkt imponerad.
Blev faktiskt riktigt sugen på att byta.

och du äger en 650 nu? jag trodde inte det fanns en chans att man kan tycka 525 är bättre än 650. trodde 650 var värst.

sen appropå skillnad mellan 450 och 525 ktm så har jag kört båda och vridet känns mycket maffigare på lågvarv i 525'an. 450'in är lite lättare att svänga in i kurvorna och man blir inte lika trött i underarmarna när man kör 450'in. jag snackar då om körning på crossbana. på landsväg skulle jag lätt välja 525 framför 450.

jag har provkört ganska många motarder nu, det är nästan bara husaberg 650 som saknas. den roligaste jag kört hittills är faktiskt ktm 950. den väger ju bly men fy fan va rolig den var att köra. 100hk och maffigt ljud är inte helt fel.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti