maroxx
Guest
Jag och en polare funderar starkt på varsin Motard om något år, det är tänkt att vi ska småbusa på gata och småvägar, men hojjen ska även klara av längre sträckor på t.ex. motorvägar. Vi kommer vara omkring 19-20 år när vi införskaffar hojjarna
I början var vi 100% inställda på KTM 450, men så träffar jag en kille som kört KTM 525, han påstod att den hade ett sjukt drag och gasres på alla växlar utom möjligen sista då man fick hjälpa till lite... jag blev förståss helt såld på denna och det tycktes ju normalt att 525 är bättre än 450 då den har större motor?.
Men så kommer vi då till detta forum, här läser vi folks rapporter om att 450 är bättre än 525, att 525 är bättre än 450 och att de båda maskinerna är menade för bana och helt värdelösa i trafik och motorväg etc (förvirringen är total). Vi läser att serviceintervallerna på 450/525 är så täta att de inte lönar sig för vanliga svenssons och att KTM 660 eller Husaberg 650 är ett mycket vettigare alternativ för gatbruk
Vi läste ett test i BIKE där man jämförde KTM 660, Husaberg 650 och Aprilia 550, Husaberg vann tested då denna hade både bättre prestanda och var mer ekonomisk, KTM 660 kom sist i detta test.
så nu verkar det då som att Husan är bästa alternativet för oss, men samtidigt vill vi inte släppa KTM 450/525. Vi vägrar tro att "drömmaskinerna" inte är så bra som man trodde, personligen tycker vi att dessa hojjar är de snyggaste som färdats på gata och detta spelar såklart en viktig roll.
våra frågor är då:
1. ÄR 450/525 lämpliga för gatbruk eller är de -som vissa påstår- renodlade tävlingsmaskiner som helt enkelt vantrivs utanför bana?
2. Hur är slitaget på 450/525? av våra uppfattningar i alla dussintal trådar vi har läst, så har vi, grundat på personliga uppfattningar från er hojjägare som har motarder av alla slag, märkt och sett att det tydligen är "extremt?" mkt slitage på en hojj som ktm 450 och 525an, stämmer det?
Även här är meningarna delade, vissa påstår att det krävs kolvbyte var 15e timme, andra säger 40-50 timmar mellan byte.
3.Om 450/525 inte är ett bra alternativ för våra behov är vi tacksamma om ni kunde ge tips på bättre hojjar, gärna en motivering och en jämförelse om ni har erfarenhet av flera olika motarder
Vi har grublat länge över detta nu och att läsa på internet och i andra trådar på detta forum hjälper inte då de oftast är personliga åsikter som bara gör oss ännu mer förvirrade. Vi är grymt tacksamma för alla svar vi får
I början var vi 100% inställda på KTM 450, men så träffar jag en kille som kört KTM 525, han påstod att den hade ett sjukt drag och gasres på alla växlar utom möjligen sista då man fick hjälpa till lite... jag blev förståss helt såld på denna och det tycktes ju normalt att 525 är bättre än 450 då den har större motor?.
Men så kommer vi då till detta forum, här läser vi folks rapporter om att 450 är bättre än 525, att 525 är bättre än 450 och att de båda maskinerna är menade för bana och helt värdelösa i trafik och motorväg etc (förvirringen är total). Vi läser att serviceintervallerna på 450/525 är så täta att de inte lönar sig för vanliga svenssons och att KTM 660 eller Husaberg 650 är ett mycket vettigare alternativ för gatbruk
Vi läste ett test i BIKE där man jämförde KTM 660, Husaberg 650 och Aprilia 550, Husaberg vann tested då denna hade både bättre prestanda och var mer ekonomisk, KTM 660 kom sist i detta test.
så nu verkar det då som att Husan är bästa alternativet för oss, men samtidigt vill vi inte släppa KTM 450/525. Vi vägrar tro att "drömmaskinerna" inte är så bra som man trodde, personligen tycker vi att dessa hojjar är de snyggaste som färdats på gata och detta spelar såklart en viktig roll.
våra frågor är då:
1. ÄR 450/525 lämpliga för gatbruk eller är de -som vissa påstår- renodlade tävlingsmaskiner som helt enkelt vantrivs utanför bana?
2. Hur är slitaget på 450/525? av våra uppfattningar i alla dussintal trådar vi har läst, så har vi, grundat på personliga uppfattningar från er hojjägare som har motarder av alla slag, märkt och sett att det tydligen är "extremt?" mkt slitage på en hojj som ktm 450 och 525an, stämmer det?
Även här är meningarna delade, vissa påstår att det krävs kolvbyte var 15e timme, andra säger 40-50 timmar mellan byte.
3.Om 450/525 inte är ett bra alternativ för våra behov är vi tacksamma om ni kunde ge tips på bättre hojjar, gärna en motivering och en jämförelse om ni har erfarenhet av flera olika motarder
Vi har grublat länge över detta nu och att läsa på internet och i andra trådar på detta forum hjälper inte då de oftast är personliga åsikter som bara gör oss ännu mer förvirrade. Vi är grymt tacksamma för alla svar vi får
