45% skatt det kanske vore nåt det...

Precis så är det.....
man har gjort sig beroende av intäkter som man inte ska vara beroende av.

mb skrev:
Jo, jag förstår vad du menar med fultrick. Man skulle kunna se det som att statens finanser har gjort sig beroende av de här intäkterna, så även om vi skiftar till ett renare bränsle så skulle samma skattesummor krävas in på ett eller annat sätt. Pengarna går alltså inte nödvändigtvis direkt till det ändåmålet som skatten satts för från första början.

Om vi betalar mer i skatt så får vi mindre pengar över och kan alltså handla mindre. Då blir det mindre intäkter i form av moms.
Känns som att det går plus minus noll i slutändan?

Pålle skrev:
Nä, man pröjsar en massa i skatt, moms på allt man handlar och dessutom avgifter på avgifter... Visst att vi har billig sjuk och tandvård. Men den fungerar allt sämre, och äldrevården är på en del ställen pinsamt eftersatt... Jag pröjsar gärna 50% skatt om det går till de som ska ha det. Men som det är nu går en massa till pengar till socialbidrag, bostadsbidrag och annat skit till folk som utnyttjar systemet. Till många nysvenskar dessutom, vilket jag inte är glad för. I en del fall har en invandrare över arbetsam ålder med socialbidrag mer pengar in på kontot än en svensk pensionär som slitit hårt hela livet. DET ÄR FÖR JÄVLIGT!
Instämmer till 100%

Många pröjsar redan 57 % i skatt, det är Sveriges sätt att visa uppskattning för folk som (antagligen) gör bra jobb!

Ett problem med att det inte finns folk till vissa jobb är att många av dagens ungdomar runt 16-20 år bara vill ha glidar jobb. Inget hårt arbete fy vad jobbigt. Man vill bli kändis genom att supa skalle av sig och knulla i big brother. Fan det är så man skäms.

Det måste finns folk till jobb som rörkrökare, snickare, betongare m.m

En sak jag verklingan hatar är dom som lever på vårat system, på mina skatte pengar, dom som inte vill jobba! Sitta och på A-kassa och sossbidrag! Max gräns på anntal månader sedan är det stopp till dom som inte har något jobb! Undan tag för ensam ståend föräldrar med låg inkomst.

Har man inga pengar att köpa mat och betala hyran så fixar man ett jobb och då tar man det som finns.

Sverige är för lätt för vissa som vet hur systemet fungerar får sina pengar från soss för dom vet vilka knappar dom ska trycka på. Medans för en ensam mamma som söker bidrag just 2 månad för det inte gick i hopp sig får inga pengar för hon hade 500 kr för mycket förra månaden. Har varit med om detta då en tjej kompis hamnade i den situationen.

Blue skrev:
Kom ihåg detta när ni står i vallokalen nästa gång!

Kan barasäga en sak. Plattan i mattan och håll till Höger

Rösta blankt istället, sista gången dom borgeliga hadde makten höjdes skatten. :huvet

2024? Har Persson kommit på nåt sätt att leva för alltid :va
Det finns ett enkelt sett att gå emot detta eller det kanske kan vara svårt att ena alla men att göra revolt skulle göra susen. En stats kupp mao o avsätta idioterna på toppen. Japp, dom jävlarna som skor sig på oss vanliga arbetare. Total anarki!

HanneZ skrev:
Många pröjsar redan 57 % i skatt, det är Sveriges sätt att visa uppskattning för folk som (antagligen) gör bra jobb!

Om jag skulle pröjsa 57% skatt i dagens system skulle jag vara jävligt nöjd, då skulle jag luta mig tillbaka och tända en cigarr och njuta av livets goda för då tjänar man så man klarar sig vill jag lova.

Marsipulami skrev:
Jag är trött på regeringen. Valde därför att flytta mitt företag utomlands och då till England. Helt andra avgifter där. Alla anställda betalar dock fortfarande skatt till Svenska staten på det de tjänar....

Nu är jag inte helt till 100% insatt i det här, men det måste väl ändå vara bland annat sånt här beteende som gör att skattehningar krävs?

grax skrev:
Nu är jag inte helt till 100% insatt i det här, men det måste väl ändå vara bland annat sånt här beteende som gör att skattehningar krävs?
Givetvis. Och sådana saker som skattehöjningar får företag att flytta utomlands.

Moment 22.

Jag tror inte såpass höjd skatt löser problemet. Det som jag tror att Sveriges ovälfärd beror på är att det partiet som sitter som styrande iaf måste rätta sig/anpassa sig efter övriga partier så det blir en ända stor soppa av allt iaf

Pålle skrev:
Nä, man pröjsar en massa i skatt, moms på allt man handlar och dessutom avgifter på avgifter... Visst att vi har billig sjuk och tandvård. Men den fungerar allt sämre, och äldrevården är på en del ställen pinsamt eftersatt... Jag pröjsar gärna 50% skatt om det går till de som ska ha det. Men som det är nu går en massa till pengar till socialbidrag, bostadsbidrag och annat skit till folk som utnyttjar systemet. Till många nysvenskar dessutom, vilket jag inte är glad för. I en del fall har en invandrare över arbetsam ålder med socialbidrag mer pengar in på kontot än en svensk pensionär som slitit hårt hela livet. DET ÄR FÖR JÄVLIGT!

Håller med... Tyvärr ingår ju inte tandvården i sjukvården längre, så det kan du stryka. Och det blir ju inte till det bättre då heller. Det största problemet som jag ser det, är att mycket att de pengarna vi tjänar ihop går till meninsglösa saker. Visst är det viktigt att hålla igång äldrevård och sånt, och den kräver ju en del skattepengar. Men allt det här med socialbidrag och hela den baletten gör att man sliter för att få andra att ha skaplig ekonomi. Många av oss arbetar för andra, mao ger bort pengar till de som inte vill/kan jobba. Undra hur mycket man kunde spara om man verkligen fick reda på vilka som är friska och vilka som är sjuka...
Skärpta regler säger jag, och de som går på soc ska fan inte kunna bli rika på det!

grax skrev:

Stämmer. Arbetsgivareavgiften på 33% är mycket hög med tanke på hur resten av EU länderna ser ut. Skatten är väl okej och den betalas också i sverige för varje enskild person.

Varför tror ni att stora företag som Ericsson m.fl flyttar utomlands.........? Jo, på grund av avgiften. Vad händer då..........? Jo, arbetslösheten blir bara större...

Om man nu sänkt lite avgifter inom företaget (tänker inte på kommunalskatten) så skulle också alla de andra utgifterna försvinna och då skulle det blir bättre...

Jag är ingen politiker, långt ifrån, kan bara kommentera såsom jag ser det..

Marsipulami skrev:
Varför tror ni att stora företag som Ericsson m.fl flyttar utomlands.........? Jo, på grund av avgiften. Vad händer då..........? Jo, arbetslösheten blir bara större...

Att skylla storförtagens utflyttning enbart på skattetrycket är att göra det alldeles för lätt för sig. De länder dit produktion i somliga fall flyttas (bl.a. baltikum) har ett helt annat kostnadsläge totalt sett, det är omöjligt att konkurrera med de lönekostnaderna genom att sänka svenska skatter och arbetsgivaravgifter, det skulle i princip krävas nollskatt.

69:an skrev:
Att skylla storförtagens utflyttning enbart på skattetrycket är att göra det alldeles för lätt för sig. De länder dit produktion i somliga fall flyttas (bl.a. baltikum) har ett helt annat kostnadsläge totalt sett, det är omöjligt att konkurrera med de lönekostnaderna genom att sänka svenska skatter och arbetsgivaravgifter, det skulle i princip krävas nollskatt.

Kanske..... Men oavsett vilket så tjänar man dubbelt upp på att flytta företaget från Sverige och lägga det utomlands.... Sen om det är rätt eller inte får stå för var och en.

sEiKo skrev:
Även om det kommer att komma folk och hacka på dig (och mig) så måste jag hålla med dig.
Är det socialturism det kallas?

Varför hacka? Det klarar folk bra av själva.... Invandrare blir rika på bidrag, sjuka blir rika på bidrag, invandrare höjer skatten och Palme avlivades inte fort nog.

Folk verkar klara alldeles utmärkat att sätta in sig i olika fack...

Holger skrev:
Det är nog snart enda lösningen fixa er en utbildning o lämna det sjunkande skeppet,sossarna kommer att föra detta land tillbaks till 1500talet om dom får sitta länge till,man kan inte skatta bort problem.
Höjd skatt=höjd arbetslöshet och mer sjukskrivningar=behov av ännu högre skatt

Dom fyller ju Sverige med folk med 1500-talsåsikter redan, så varför inte? :D

grax skrev:
Om jag skulle pröjsa 57% skatt i dagens system skulle jag vara jävligt nöjd, då skulle jag luta mig tillbaka och tända en cigarr och njuta av livets goda för då tjänar man så man klarar sig vill jag lova.

57% pröjsar du redan...Du har bara inte insett det ännu.

30% betalar du och din arbetsgivare betalar ovanpå din lön "arbetsgivaravgift" en vacker omskrivning för "löneskatt".

Sossar delar inte ovanstående åsikt, det är ju 'någon annan' som betalar "löneskatten", men den tas ju ur löneutrymmet på företaget.

[blodigt allvar på]
Folket vill ha mera pengar, ge dem vad de vill ha!
Det borde finnas sätt att minska de största utgiftsposterna, sjukvård, äldreomsorg och socialbidrag, i våra samhällen.

- förbjud all tobak! Det enstaka mest effektiva sättet enligt WHO att råda bot på för tidiga dödsfall och sjukdomar -> mindre sjukvårdskostnader -> lägre skatt. Om sjukvården upptäcker att en patient har ett oförklarigt högt kolmonoxidvärde får denne betala alla sjukvårdskostnader själv...

- ransonera sprit! Varje medborgare får bara köpa 2 dl starksprit varje månad, gränserna stängs. Supandet måste få ett slut. Ni får hitta på något annat att göra på lördagkvällarna, lös korsord eller något!

- ändrad bilskatt, numera tar man kubiken på bränsleförbrukningen som viktigaste faktor för att få fram vad en personbil skall kosta i skatt. Elbilar och vätgasbilar skall få mycket frikostiga subventioner

- straffavgifter på allt som innehåller onödigt mycket omättat fett och socker. En 300 g:s chipspåse kostar numera 150 kr, en BigMac 150 kr, en ahlgrens bilar 100 kr och en 1,5 l cola 70 kr.

- momsen bort på frukter och grönt, nu har ni inte råd att äta annat än morötter och apelsiner

- för att få arbetslöshetspenning krävs att man faktiskt söker efter nytt jobb, går på olika kurser (finansierade av stat) så man ökar sina chanser att få arbete

- asylsökande får besked om att de inte skall få stanna inom en (1) vecka från att de kommit hit

- lönetak för företagens chefer, de kommer nog att överleva med bara en miljon i året...

- eutanasi (dödshjälp) införs

[blodigt allvar av]

Hur mycket vill vi uppoffra oss för våra extra skatteslantar? Jag vet inte...

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul