42 år sedan: biltävling, 5 döda på Gelleråsen

Intressant med motorsportshistoria, tyvärr en tråkig händelse.

Ha ha! Underbart. Yoda... :lol

Det är svårt att förstå vilken dragningskraft motorracing hade i Sverige innan det ebbade ut under 1970-talet. 60.000 personer kom och besökte Kanonloppet på Gelleråsen 1971!!!!

En intressant fråga att diskutera:

Vad var det som hände i samhället under 1970- och 1980-talet som fick intresset att gå från glödhett till iskallt?

:confused:
Ett svar på den frågan går att finna i dokumenten från 1967 års Kanonloppet. Kolla namnen och bilarna i startlistan för F2! Det är så att man blir tårögd.

http://www2.karlskoga.se/kulturhistoria/kanonloppet/1967h.htm

För er historielösa ungjävlar kan jag meddela att ovanstående startfält är att jämföra med att topp tio i MotoGP-VM skulle ställa upp i SO på Gelleråsen.

Jag tror att det var den olyckan som min arbetskollega blev av med sina föräldrar och några släkingar. Om det inte var någon mer stor olycka ungefär samma tid. Dom stod i publiken och fick ena bilen över sig

Last edited:
Dessutom skedde olyckan på start- och målrakan. Eftersom endast några halmbalar skiljde publikområdet från banan blev avåkningen katastrofal.

Banan såg ut så här 1970
Den var vä ganska oförändrad fram till sent 80 tal om jag inte minns helt fel.
Karlskoga_2_279.jpg

Ett svar på den frågan går att finna i dokumenten från 1967 års Kanonloppet. Kolla namnen och bilarna i startlistan för F2! Det är så att man blir tårögd.

http://www2.karlskoga.se/kulturhistoria/kanonloppet/1967h.htm

För er historielösa ungjävlar kan jag meddela att ovanstående startfält är att jämföra med att topp tio i MotoGP-VM skulle ställa upp i SO på Gelleråsen.
Nja, vi måste skilja på hönan och ägget här. Det var ju inte de stora förarna som gick upp i rök, utan de stora svenska arrangemangen som lockade de stora förarna och publiken. Så frågan kvarstår: varför försvann tävlingarna/publiken?

Last edited:
Försök att vara lite mindre vag. Och tillför gärna egna reflektioner.

Aha, du har förstås redan sett länken. För mig var innehållet nyheter. Det jag tänker är att innan de stora krascherna var motorsporten enbart underhållning och fest för publiken. Efter krascherna blev publiken medveten om riskerna. Männen kunde inte längre få med hela familjen till tävlingarna. Kraven på säkerheten höjdes. Kanske innebar kostnaderna att biljettpriserna höjdes. Det blev inte lika lätt att få med sig en oinvigd vän.

Krascherna kan även vara det som gjorde att myndigheterna fick upp ögonen, och började lägga sig i när någon ville bygga en motorbana. På 60-talet dök nya banor upp en efter en. Moderna anläggningarna drog publiken till sig. Omoderna anläggningar tappade publik och tynade bort. Gotland ring, som asfalterades 2004, är den enda bana som byggts efter 1970, om jag inte har fel, och den anläggningen är inte färdig för tävlingar än.

Att endast några krascher är orsaken känns enkelt, men det får bli min slutsats.

I fallet Dalsland Ring så var just olyckan i Karlskoga den enskilt största orsaken till att banan försvann. Precis som i Karlskoga saknade Dalsland Ring avåkningsskydd värda namnet. Efter olyckan i Karlskoga ålades Bengtsfors Motorklubb, som drev banan på arrenderad mark, att sätta upp avåkningskydd för att få fortsätta med aktivitet på banan. Denna kostnad blev för stor för klubben, så att man hade inte råd att fortsätta att driva verksamheten, man hade inte ens råd att betala arrendet för marken. Sista tävlingen gick på våren 1973. Sen låg banan oanvänd något år tills att markägaren tröttnade, och rev upp asfalten och räckena på 90% av banan, och det hela blev åter igen en potatisåker.
Brevid den lilla snutt av banan som finns kvar ligger fortfarande kvar en del räcken och högar av upphackad asfalt som berättar sin historia.

Men åren runt 1970 måste verkligen ha förändrat villkoren för motorsport, ffa på bana. 1966 lyckas man mobilisera arbetskraft och kapital till att bygga en bana. 7 år senare så finns det inte ens möjlighet att få fram pengar till markhyra utan man river upp banan för att odla potatis.

50 och tidigt 60 tal var bilismens guldålder i vårt land. Många av de daterade riksvägarna som vi fortfarande åker på på landsbygden byggdes då. Bilen skulle lösa transportproblemen och folk köpte sin första bil. Bilen hade sin centrala plats i populärkultur, och med detta följer även ett positivt uppsving kring motortävlingar. 10 - 15 år senare är folk inne på sin andra el tredje bil, och det är inte så intressant och nytt längre.

Med TV händer 2 saker kring 1970. Dels får vi 2 kanaler, programutbudet dubbleras, och några år senare kommer färg TV. TV blir en större konkurrent till folks fritid, samtidigt som folk börjar arbeta mer. Typiska familjestrukturen med yrkesarbetande man och hemmaarbetande fru försvinner, båda arbetar i parförhållandet och fritiden blir mindre.

Under 1970 talet exploderar även andra media. Musik kan lätt spridas mellan ungdomar och kopieras mha kasettbandspelare istf tidigare grammofonskivor som i bästa fall kunde spelas in på dyra och krångliga rullbandspelare. Under 70 talets andra halva dyker videon upp, helt plötsligt kan du själv välja vad du vill se i stället för att matas med statlig monopol TV.

68 - vänstern får stort spelrum. Motorsport stog inte högt i kurs i deras agenda.

Samhället förändrade sig ganska mycket från 60 talets mitt till 70 talets slut. Att intresset för motorsport avtog tror jag ligger i betydligt fler skeenden än några enskilda olyckor.

Även i Finland försvann nybyggda motorbanor. Det låg en stor bana strax utanför Helsingfors. http://www.circuitsofthepast.nl/index.php/en-US/keimola
Denna bana överlevde heller inte 70- talet.

Varför har första kurvan på Gelleråsen bytt namn från Björkdungskurvan till Trösen? Vad är en trös?

Edit: Det förefaller vara ån utanför banan.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8