400exc

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Duger den som motard eller somnar man så fort man åker lite asfalt? :confused:
Jag vill kunna kombinera enduro och motard men 520:n känns lite overkill i skogen för min blygsamma nivå på enduroåkningen

Tysken skrev:
Duger den som motard eller somnar man så fort man åker lite asfalt? :confused:
Jag vill kunna kombinera enduro och motard men 520:n känns lite overkill i skogen för min blygsamma nivå på enduroåkningen
Det är mannen bakom gasen som bestämmer! Har ingen erfarenhet av den cykeln men tycker inte att 520 är så svårkörd. Har iofs bara kört stigar med husan i motardformat men inte tycker jag att det är nån direkt nackdel att ha mycke effekt, motorn är inte alls svårdoserad. Däremot är det kul me sånt på asfalten :D

OlleR skrev:
Det är mannen bakom gasen som bestämmer! Har ingen erfarenhet av den cykeln men tycker inte att 520 är så svårkörd. Har iofs bara kört stigar med husan i motardformat men inte tycker jag att det är nån direkt nackdel att ha mycke effekt, motorn är inte alls svårdoserad. Däremot är det kul me sånt på asfalten :D

Jo, naturligtvis så vill jag ha en 520 men frågan är hur användbar den är för mig i gyttjan. Jag har blygsam erfarenhet av enduro och cross, har bara kört 250 tvåtakt innan och då blev det lite väl mycket "hänga efter i styret med full gas och kramp i handen".
Man kanske kan begränsa trotteln på nåt sätt när man ska ut i skogen(?)

En EXC250 Racing vore ju ultimat i endurospåret men då dör man väl av tristess på gatan...

Tysken skrev:
Jo, naturligtvis så vill jag ha en 520 men frågan är hur användbar den är för mig i gyttjan. Jag har blygsam erfarenhet av enduro och cross, har bara kört 250 tvåtakt innan och då blev det lite väl mycket "hänga efter i styret med full gas och kramp i handen".
Man kanske kan begränsa trotteln på nåt sätt när man ska ut i skogen(?)
I min åsikt är det betydligt svårare att dosera med en tvåtakt jämfört med en fyrtakt "i skogen". Det bästa vore ju ifall du kunne låna en fyrtaktare å pröva på! Tror inte du kommer behöva strypa trotteln, när jag åker på sämre underlag så åker jag nästan aldrig på fullgas, ofta på 1/3 bara! Jag förstår dig inte riktigt, men du måste sitta fel eller nånting om du har problem att slå av? :confused:

Pröva själv är nästan alltid bästa lösningen ;)

OlleR skrev:
Jag förstår dig inte riktigt, men du måste sitta fel eller nånting om du har problem att slå av? :confused

Jag gör det mesta bakvänt så det är nog ingen omöjlighet :lol
Problemet med att slå av kommer ju med krampen som allt för ofta uppenbarar sig, mest på crossbanan dock.
Mer träning är väl den bästa lösningen.

Men kontentan är att ni inte tycker 520:n är så mycket mer svårkörd än 400:an i skogen alltså?

Tysken skrev:
Men kontentan är att ni inte tycker 520:n är så mycket mer svårkörd än 400:an i skogen alltså?
Ni = jag då. Och som sagt har jag inte prövat just EXC400, däremot Gasgas 400, och ja tycker de är rätt lika, förutom att 520 har lite mer tryck, men det bestämmer ju gashanden hur mycket man ska utnyttja ;)

Finns garanterat folk som har mer erfarenhet av skogskörning än jag, men jag tycker inte man kan jämföra en 60 hästars tvåtaktare mot en 60 hästars fyrtaktare då karaktären gör väldigt mycket på hur mjukt man kan köra. Pröva är som vanligt svaret på frågan ;)

Ja en KTM 400 exc är ju inte direkt byggd för att köras på motardbana el väg.
Helt säker på att du kommer älska den i skogen men inte vara lika glad på bana/väg.
Självklart beror det på hur snabb du är. Är du långsammare än hojen så kommer du ha roligt iaf :tummenupp
Men är det tvärtom så... :brinnerup

Jag älskar min Husa på bana och väg men är ganska säker på att jag skulle svära en del om jag gav mig på en enduroslinga.

/Stefan

OlleR skrev:
Jag förstår dig inte riktigt, men du måste sitta fel eller nånting om du har problem att slå av? :confused:

Nu, det där är en frågeställning de flesta asfaltsåkare har. Kör man asfalt och trafik märker man tex ingen skillnad på en 600 cc och 1000 cc vikt och svängmassa. Den enda skillnad man märker på cykeln är när man reglerar gasen. I riktig enduro däremot blir varje cc nästan direkt märkbar.

En 500 cc cykel är det väldigt få som brottar runt och kör 8 runt träden med i högre farter. En 650 absolut ingen. En 125:a däremot har så liten motor, därmed svängmassa, att den är mycket lättare att knixa med. Fördelen med en stor 4-t är att man sällan behöver tänka på varvtal eller vilken växel man ligger på, man har så pass bra vrid att man bara kan gasa sig ur de flesta hinder. Däremot blir man fortare trött, och kör redan från början långsammare, med en stor motor än med en liten, oavsett effekt egentligen, effekten kan man ju som sagt reglera när man kör, däremot inte storlek på motorns massa.

Adrian_J skrev:
Nu, det där är en frågeställning de flesta asfaltsåkare har.
Jag säger absolut inte emot dig, men här handlade det som jag förstod det om att vika av vägen å köra skogsstigar? Känns lite tråkigt att sitta där me en klenare maskin på asfalten sen då!

Som nybörjare jag är så tycker jag det var jobbigare att flänga runt på 125an på skogsvägar än med 650n. Men jag vet inte, det var ju ett tag sen jag hade den oxo! Sen tycker jag som nybörjare och som jag kör att man utnyttjar samma effekt på en 400 å en 650 när man kör av vägen :) Men nog kan jag tänka mig att det är stor skillnad för de som kör seriösare körning

Känner folk som åkt enduro i många år och bytt ner sig i kubik pga att det är för jobbigt med för mycket cc.

Jag är en av dessa...hade tidigare 520 och nu en 450. 450 är bättre för enduro, i synnerhet för mig som fet motionär. 520 är jobbigare i skogen och även på crossbanan då det blir mer ryck i armarna + okontrollerade bakhjulssläpp etc. För motard räcker 450 åt mig men man har ju inte en chans mot 525 eller Husa 650. Å andra sidan pratar vi två olika klasser om man ska tävla... Hade jag kört mer motard än annat skulle jag skaffat en 525, annars en 450.

Lycka till...
Marcus

erik skrev:
Känner folk som åkt enduro i många år och bytt ner sig i kubik pga att det är för jobbigt med för mycket cc.

Själv kör jag som otränad motionär en 525:a i skogen + på crossbanan och jag är då ruskigt nöjd med den! Effekten är såpass lättdoserad så att det är inga problem med plötsliga släpp och så. Går inte att jämföra med en hysterisk 500 cc 2 takt!! Kan vara lite problem med stor svängmassa och så om man kör riktigt fort i skogen som nån annan här skrev men jag har då inga problem med min! Det är en riktigt allsidig maskin som går att köra fort med på transportsträckorna och går att puttra på lugnt med på 2:an 3:an där det är besvärligt!

Sen har jag också provat en 525:a med motardkit på bana och den gick riktigt bra! Det ända otäcka var att den gick på bakhjulet när man gasade ur kurvor med nerlägg, den sladdade inte som den gör på grus :D

Om jag ska sammafatta den här tråden så är det roligare för en nybörjare med en större hoj om man tänkt köra motard och några svängar då å då på nån skogsstig medans om man kör seriösare i skogen så är det lättare på en mindre maskin. Lättare = Roligare

Den som tycker jag sammanfattat fel säger till direkt :>

Hursomhelst så tycker jag ändå att du ska gå på en större för att köra motard och om du inte värdesätter skogskörningen mer så :)
Jag tränar grusvägar och stigar på motard oxo, för att få känna på alla underlag, och visst, nog sladdar det oberoende på vilken växel man ligger på! Men det är inte så att jag kör länge nog att bli trött, å jag brukar köra 40-60 minuter :)

Däremot om du värdesätter skogskörningen mycket så är det inte nån större fara att åka på en 450 tex runt gokartbanan, däremot blir den kanske lite vek på de större rallycrossbanorna. Sen är det ganska roligt att gå på bakhjulet ut ur alla kurvor ;)

KTM 400 exc

Jag kör med en 400 exc och inte kommer du att dö av tristes när du kör på landsvägen, väldigt lätt att köra både på crossbanan och i skogen och att styla på byn. och om det skulle vara tråkit så vet man ju att man kan byta upp sig om man vill.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!