400cc vs 650cc som förstahoj

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ok, men är det inte overkill att börja direkt på en supersport/gsxr750, trots bankurser med handledare? Verkar som att många förespråkar en lättare hoj för att man lär sig snabbare på en sådan, men kanske spelar mindre roll om man går kurser?

En instruktör är helt klart att föredra, särskilt i början av åkandet så du inte utvecklar några olater som du sedan måste lägga massor av tid på att nöta bort.
Jag har en 600cc, 750cc och en 1000cc sporthoj, och har kört alla på bana i lite varierande grad, den som gjort mig skitnödig minst är 600cc, sedan 1000cc.
Största skälet att köra en mindre hoj är som folk sagt tidigare att man måste lära sig att ha farten med sig in i och genom kurvorna med en sån för att få nån fart att tala om på rakorna, vilket man tar med sig till mer potenta hojar när man byter upp sig.
En annan fördel är att med timid effektutveckling så är det svårare att ställa till det för sig med gasen. Något som säkert kan bli lite nackdel när man sedan växlar upp till något potentare och försöker ge full gas direkt efter att ha vikt in hojen i böjen. :hihi
Sedan ska det inte underskattas att en klenare hoj inte är lika läskig som en potentare, man får helt klart färre bajsnödiga ögonblick på vägen runt på banan när man har 35kw, än när man har 150kw när man håller på och lär sig.
Själv skaffade jag en R6 som första banhoj. Den hade ett heeelt efterblivet och för modellen onormalt effektregister, men den var ändå kul att lära sig på. Råkade väl ut för bakhjulssläpp ett par gånger när det började gå lite fortare, annars var den tämligen oläskig och gjorde som man sa åt den, sålänge man höll sig över 7000rpm. :hihi
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Ok, men är det inte overkill att börja direkt på en supersport/gsxr750, trots bankurser med handledare? Verkar som att många förespråkar en lättare hoj för att man lär sig snabbare på en sådan, men kanske spelar mindre roll om man går kurser?

Instruktör är nog att föredra oberoende hoj, om man som helt grön ska lära sig åka fort på bana.

Fördelen med en supersport är att den har chassie geometri, fjädring, och sittställning avsedda att fungera på bana i tempo. Det närmaste det du kommer med en lillhoj lär väl ska vara RC390, men har inte provat så ska inte uttala mig.
Jämför du med tex en cbr 650 är en supersport också märkbart lättare rent viktmässigt.
Och effekten en fyrcylindrig 600 levererar mer än en pendlarhoj 650 är allt på topp, och inte påtagligt mer kasta-en-till-skogs vrid.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Instruktör är nog att föredra oberoende hoj, om man som helt grön ska lära sig åka fort på bana.

Fördelen med en supersport är att den har chassie geometri, fjädring, och sittställning avsedda att fungera på bana i tempo. Det närmaste det du kommer med en lillhoj lär väl ska vara RC390, men har inte provat så ska inte uttala mig.
Jämför du med tex en cbr 650 är en supersport också märkbart lättare rent viktmässigt.
Och effekten en fyrcylindrig 600 levererar mer än en pendlarhoj 650 är allt på topp, och inte påtagligt mer kasta-en-till-skogs vrid.

Om ZX25R kommer i Europa är det nog den mest sportiga småhojen, skulle vara kul om den gjorde det. :hihi
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag ttänker mest. Vad har du för erfarenhet utav två hjulingar överhuvudtaget. Det är skillnad på nybörjare o nybörjare. Vissa aldrig kört tvåhjuling. Kanske lite moppe när dom var femton. Andra cyklat mtb. Kört trimmade scootrar
Kört mycket cross. Dom har en annan grund. När dom går vidare till mc. Kanske lite svårt att veta bad man är ute efter när man köper första hoj. Men jag rekommenderar alltid att provköra så mycket olika hojar innan man bestämmer sig. Det är mycket som inte syns på Specifikation listan. Som hur kul den är att köra sitt ställning etc. Du kan bli glatt förvånad.
 

Wille92

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag ttänker mest. Vad har du för erfarenhet utav två hjulingar överhuvudtaget. Det är skillnad på nybörjare o nybörjare. Vissa aldrig kört tvåhjuling. Kanske lite moppe när dom var femton. Andra cyklat mtb. Kört trimmade scootrar
Kört mycket cross. Dom har en annan grund. När dom går vidare till mc. Kanske lite svårt att veta bad man är ute efter när man köper första hoj. Men jag rekommenderar alltid att provköra så mycket olika hojar innan man bestämmer sig. Det är mycket som inte syns på Specifikation listan. Som hur kul den är att köra sitt ställning etc. Du kan bli glatt förvånad.

Har haft moped och kört 70cc cross vid något tillfälle inte mer än så :) Tack för tipset!
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Vad du än väljer se till att du kör upp på en tung hoj (A) eftersom jag gissar på att du har åldern inne.
600cc med 40kW klassas som tung. Körskolan hade tex Honda Hornet 600 som övningshoj och den är lätt att hantera och känns snäll.

Jag skulle välja en med ABS då det känns tryggt när man övar på bromsning i hög hastighet.
 
Last edited:

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Vad du än väljer se till att du kör upp på en tung hoj (A) eftersom jag gissar på att du har åldern inne.
600cc med 40kW klassas som tung. Körskolan hade tex Honda Hornet 600 som övningshoj och den är lätt att hantera och känns snäll.

Jag skulle välja en med ABS då det känns tryggt när man övar på bromsning i hög hastighet.

Fast en 600cc med 40kW klassas som tung, men den är inte godkänd för att köra upp med. Den måste ha minst 50kW (vid själva uppkörningen). Lite skumma regler, men det gäller att ha koll på dem. Det är lite synd att köpa en tung mc och sen inte få köra upp på den... :(
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Fast en 600cc med 40kW klassas som tung, men den är inte godkänd för att köra upp med. Den måste ha minst 50kW (vid själva uppkörningen). Lite skumma regler, men det gäller att ha koll på dem. Det är lite synd att köpa en tung mc och sen inte få köra upp på den... :(

Åfanken. Det var verkligen lurigt.
 

Closet

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Honda CBR650 -19
Ninja650 (ER-6) är en fantastikt bra hoj som inte kostar skjortan varken i inköp eller försäkring. Bara o köpa! Den är både bekväm att köra, lättmanövrerad, och har dessutom en hög skoj-faktor på de första tre växlarna.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Med körkortsbehörigheten A2 får du köra tvåhjuliga motorcyklar där motorn har en nettoeffekt på högst 35 kilowatt (kW) och förhållandet mellan nettoeffekten och tjänstevikten inte är över 0,2 kW/kg.

Är det detta som gäller nuförtiden? Inga kubikkrav alls?

Är du helt ointresserad av motard hojar? Själv tycker jag det finns rätt mycket körglädje i många av dom som kan kvala in i A2 klassen.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Med körkortsbehörigheten A2 får du köra tvåhjuliga motorcyklar där motorn har en nettoeffekt på högst 35 kilowatt (kW) och förhållandet mellan nettoeffekten och tjänstevikten inte är över 0,2 kW/kg.

Är det detta som gäller nuförtiden? Inga kubikkrav alls?

Är du helt ointresserad av motard hojar? Själv tycker jag det finns rätt mycket körglädje i många av dom som kan kvala in i A2 klassen.

Jo, det är storlekskrav med. Från Trafikverkets hemsida om körkort för A2:

Den ska ha en nettoeffekt av minst 20 kW, och högst 35 kW, och om motorcykeln drivs av:

en förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym av minst 395 cm3 samt ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt av högst 0,2 kW/kg
en elektrisk motor ska förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,15 kW/kg och högst 0,2 kW/kg.
Om provfordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.

Körkort för A:

Den ska ha en nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg, och om motorcykeln drivs av:

en förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym av minst 595 cm3
en elektrisk motor ska förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,25 kW/kg.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top