400cc plastrakets-tråden!

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag hittade ingen tråd som behandlar alla typer av 400cc plastraketer där ute så jag skapar en (Obs länka GÄRNA om de finns en gammal, onödigt o strunta i den om den inte är äldre än mina kallingar vill säga :rolleyes: )

Jag är helt kärat ner mig i 400cc cyklarna. Provkörde en honda cbr400rr 93a idag (kompis - polen) och det är helt klart min typ av bushoj! men vad jag kan se så är 400cc RR hojar rätt så ovanliga att hitta på blocket eller generellt sett :va

Men hur som, jag skall ut o Jaga 400cc asap! men frågan är, vad skall man ha? vilken är bättre än den andra?
Krav:
*400cc 4T
*rad4a
*Sporthoj
*Plan - något man tar ut på söndagarna o piskar järnet med eller bandagar

Så, vilket 400RR tycker ni är vettigaste köpet?

RVF ! snyggast iaf :) men de flesta är säkert roliga

edit: missade att du skrev rad4 men en v4 e ju nästan samma bara ännu ballare :yoparty

RVF ! snyggast iaf :) men de flesta är säkert roliga

edit: missade att du skrev rad4 men en v4 e ju nästan samma bara ännu ballare :yoparty

får väl ta den som ett undantag då ;)
har alltid hört att honda är driftsäkert. man vill ju helst ha en maskin som man får ut så mycket körning som möjligt med =)

Har alltid haft ett intresse av dessa små maskiner, men aldrig fått chansen att prova mig fram själv, så ha detta i åtanke när det gäller mitt svar.

Plöjde dock allt som skrevs om dem i engelska MC-pressen under nittiotalet och kontentan är väl att de är hyfsat lika. Skulle gissa på att hur de är skötta under årens gång spelar större roll än just vilken modell du väljer.

Minns att FZR:en är den mest kompromisslösa och "rejsigaste" av dem.
Hondas V4:or har snällast motorer.
ZXR:en är väl den som tillverkades längst och dessutom den enda som såldes officiellt på våra breddgrader i några större volymer, så den är troligtvis lättast att hitta delar till.

okej, så de handlar mer om att få tag i en skött maskin än vilket modell som är bäst? Jag kommer ju helt klart titta mer på rad4an med höga varv.

Jag googlade (--> wiki) lite ang Honda och de står att de använde nc27 i nakenhojen honda CB 1? som jag förstod de i alla fall. Självklart så söker jag ju en RR men de är ju ändå lite intressant när de gäller att hitta reservdelar eller rentav en ny motor om man mot all förmodan kör sönder sakerna efter man köpt dom.
Sedan hur jag litar på wikipedia eller ej det är en annan sak men oftast brukar de ju ligga en del i vad som står där.

Sonen har en CBR400r från -87, håller med om att den är löjligt kul att köra! Högvarvig, busig, smidig... Nedplockad för vårservice nu men snart så...

Jag har en ZXR400 som ligger i delar sen jag köpte den som oreggad banhoj (ägaren satte kapen i fel ram och slängde den :huvet , dock behöll han papperna). Skulle byta toppackning och leta ny ram och där tappade jag orken, blev inte kört en meter med den då jag köpte den på vintern. :rodnar Men ljudet går inte att jämföra med en större radfyra, det är liksom mer ylande.
Jag har själv alltid vurmat för hojar med lite kubik. Även om en VMAX är asroligt och den hoj jag faktiskt kört mest med så måste jag säga att min 500-stånka bjuder på mer känsla, även om det många gånger resulterar i att man får åka hem och byta kallingar :D. Det flesta av dessa hojar finns så klart i GB p.g.a gråimporten från Japan (vänstertrafik) precis som alla japanska sportbilar. Många finns också i Australien, återigen p.g.a vänstertrafik. Jobbade på en MC-firma där nere 2010/2011 och fick se mycket trevligt. Där är det lika hatat som en 125:a här hemma typ då de används som så kallade L-platers (övningskörning/mellanklass i brist på rätt ord) De stryper de stackarna så att de knappt tar sig fram.:huvet Men de har också 250cc versioner av CBR/FZR/ZXR och ljudet från en ostrypt sån som kommer farandes med 145000 RPM ur en rensad burk är helt underbart!:kär Tror 400cc ZXR:en ska lämna 65 HK på veven i originalutförande om jag inte minns fel. Sen väger den väl 165-180 kilo eller så. Rör på sig gör de i alla fall. Vill man ha mer pulver och coolare hoj köper man sig en SP version, tätstegad låda, flatslideförgasare (trort jag) bättre fjädring och enkelsadel. Dyra som fanken är de i jämförelse dock.

Fan va sugen jag blev på att skruva ihop skiten och elda runt med nu. Just det ja, den kanske skulle bli väglaglig då också....:gnissla

…"ljudet från en ostrypt sån som kommer farandes med 145000 RPM ur en rensad burk är helt underbart!:kär Tror 400cc ZXR:en ska lämna 65 HK på veven i originalutförande"...

Sonen har en CBR400r från -87, håller med om att den är löjligt kul att köra! Högvarvig, busig, smidig... Nedplockad för vårservice nu men snart så...

Det är det här jag har fallit för! de höga varvtalen. men ändå så pratar vi inte om hojar med 120-130+ hk där man faktiskt kan få smäll på fingrarna (av hojen) när man ständigt skall ligga på så höga varv. tror 65hk + landsväg och smidig hoj är precis vad jag vill ha. motorväg e tråkigt…
Visst man kan väl köpa någon 600cc sporthoj o köra lite lugnare men det är inte samma sak! de e stor skillnad mellan 400cbr jag körde idag och min fz6, hornen bara växte o växte med 400an :cdevil men samtidigt kände man mer kontroll än när man sitter på kraftfullare saker vid fullgas! underbart! :rolleyes:

96-97 nångång, var det två grabbar som körde i lilla Debutantklassen (126-400) med varsin ZXR 400. Har för mig att den ena killen vann 4 av 5 race, det 5:e vann hans kompis. Då ingick även 250 tvåtakt (ej 250 gp) i samma klass så de var rätt överlägsna, de där Kaworna! :såjaponken

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/kawasaki/kawasaki_zxr400 94.htm

Last edited:
Klart du ska ha 400cc.

ZXR är väl känd för att ha mest effekt, men inget slår sången från Hondas V4or. Spola fram till 4 minuter.

http://www.youtube.com/watch?v=yUxBZcVMyiY

Underbar pjäs, dock inget för personer längre än 1.80. Trots dubbel-bubbel-glas kommer du inte ner bakom det om du är över 1.80....

jag är hela 1.74-5 typ så de är lite därför jag kollar på dessa hojar oxå. "jag kommer få plats".

Rätt skön sång ur V4an faktiskt. trodde den skulle vara mer som VFR800, men de var ju inte alls samma sak. då får jag väl inkludera den som en kandidat :tummenupp

Kul att du är sugen på en 400:a. Effekt är inte allt! Varför en VFR 400 inte låter som en VFR 800 är för att 400:an har en 360 graders vev, medan 800:an har en 180 graders vev.

Last edited:
Kul att du är sugen på en 400:a. Effekt är inte allt! Varför en VFR 400 Inte låter som en VFR 800 är för att 400:an har en 360 graders vev, medan 800:an har en 180 graders vev.

jag tror du glömde ett ord som jag markerade i svart :smasha

Jo, jag har redan nu intsett att effekt långt ifrån är allt. Det hela började med att jag började göra iordning min gamla moped (sök motorhispania RX50 så förstår du varför alla mc-killar hälsade på mig när jag körde moppe i fullt allväderställ och hela kitet) i höstas för försäljning. trimmad med 80cc så det är ju inte fy skam när man provkörde. men det är en 110kg maskin i en 125as "RR kropp" så än en gång insåg jag att effekt inte är allt. hade ypperligt tillfälle att få provköra en cbr400rr idag, och jag föll för conceptet. inte som åka långt hoj, men oftast när jag åker hemma i sverige så blir det smala landsvägar och kanske 2mil. Kan man ha en bättre hoj för sånt :va :rofl
Så nu blir det spara o snåla. Nästa steg i mitt mc liv blir en ny brukshoj (Troligen en VFR 800 med abs och V-tec så ny som möjligt, vill toura) och sedan en söndags-kul-som-FAN-HOJ dvs en 400cc och åka runt på de små landsvägarna där man ändå inte kan köra mkt fortare än 100-ish.

Jag skall dock försöka reka så mkt som möjligt för att hitta just den hojen jag vill ha, har ju bara cbr400 som referens än sålänge

Trevlig tråd!

Har själv en ZXR400 från 1992. Först och främst för den är lämplig för A2-behörigheten samt billig i inköp+försäkring(klassiker), men också för att dom verkar jäkligt kul att köra :)

Har ännu inte hunnit köra min än så kan inte uttala mig om det , samt att den e strypt till 35kw… Men man kan nog ha kul ändå :)

Du har säkert inte missat dessa ..
http://www.blocket.se/helsingborg/2_st_Honda_CBR_400_RR_NC29__Gull_arm__52324360.htm?ca=16&w=3
400cc racing är mer uppskattad utomlands. Alla liter cyklar på våra små banor känns ofta onekligen malplacerade!
http://www.youtube.com/watch?v=NkKwLp_u03s

den annonsen har jag inte missat :tummenupp ekonomin talar inte till fördel just idag. men de är något sådant jag söker. vill ju kunna byta kåpor till race-set.
Det är väl så att många av dessa 400or inte är helfordons-godkända right?

Trevlig tråd!

Har själv en ZXR400 från 1992. Först och främst för den är lämplig för A2-behörigheten samt billig i inköp+försäkring(klassiker), men också för att dom verkar jäkligt kul att köra :)

Har ännu inte hunnit köra min än så kan inte uttala mig om det , samt att den e strypt till 35kw… Men man kan nog ha kul ändå :)

jag tror nog det kan vara en kul A2 hoj. alla 400 borde vara som gjorda för A2. de behöver ju inte alls strypas mycket för att komma ner i rätt KW. om man väl nu inte vill ha de strypta så blir de ju inte heller livsfarligt mycket mer kraft i grejorna (som den gamla 25kw "R1an" hade fått…)

e enormt sugen på en 400 jag me, men hur e de eg mot en modern 600 då menar jag itne kraften utan väghållningen. typ daytona 675 e ju gööör smal å liten å väääldigt lätt, hur står sig en 400a mot en sån. nån som testat?

e enormt sugen på en 400 jag me, men hur e de eg mot en modern 600 då menar jag itne kraften utan väghållningen. typ daytona 675 e ju gööör smal å liten å väääldigt lätt, hur står sig en 400a mot en sån. nån som testat?

bra fråga. Jag tror att nyare 600or kan vara bättre till och med. de har ju hänt en hel del på 20år antar jag, men jag måste säga den jag provkörde var riktigt kul, den var slöare än min fz6a men den hade en helt annan typ av njutning: Ljud från varvtal utan att varken bryta lagen "mycket" eller att bli rädd. jag kände mig bekväm med effekten, inget direkt överaskande. det kändes bara perfekt :rolleyes:

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back