400 000 mil på mc.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Och folk undrar hur långt en mc kan gå och om de inte är slut efter 3500 mil:rolleyes: :rolleyes: Har saxat från vfr forumet av Henning(vfun rider):tummenupp lite kul läsning som jag fler skall få ta del av:

Engelska tidningen BIKE som berättar om Stan Wilson, en drygt 60-åring man som har kört mc-bud sedan 1982.

När Bikes artikelförfattare träffade Stan på ett kafé hade han avslutade ett pass på 90 mil (600 engelska mil). En svag dag, som sagt. Som mest har han kört 244 mil (1 523 engelska mil) på 23 timmar i sträck.

När Stan satt på kafé med sin gråa kalufs och ärrade ansikte, sliten läderoverall, tyckte artikelförfattare att han såg ut som en vanlig glidare på en lugn kvällstur. Men väl utanför, där väntade inte en söndagshoj. Stan satt på sig en sliten Araihjälm och gränslade en Honda Blackbird med 32 800 mil (205 tusen engelska mil) på mätaren.

Stan berättade att hans första hoj var en Kawasaki GT550 som han köpt 1983 men som bara gett honom huvudvärk.
Hans andra hoj, och sämsta han någonsin har köpt, var också en Kawasaki, en GT750. Ändå dög den till att köra 29 440 svenska mil, sa han.

Sen följde tre Yamaha, FJ1100 - körde bara 4 800 mil (dålig väderskydd), FH1200 - körde 2 240 mil (fruktansvärda vibrationer), och FJ1200 (1987) som han kört 14 440 mil. Den sistnämnda var hygglig i början men senare skakade sig själv sönder.

Men det var först 1988 som det började bli roligt för Stan, tycker jag i alla fall, för det var då han köpte sin första VFR750. Suverän maskin säger Stan. Han har kört 22 400 mil med den.
Den andra VFR var också briljant och snålt, sa han, men han blev påkört när mätaren visade 23 360 mil och fick byta in mot en ny.

Tidningens artikelförfattare säger att Stan pratade om den tredje VFR (1990) med tillgivenhet, som om den vore en bortgången favorithund. ”Jag hade den i sex år och kört 852 000 engelska mil (136 320 svenska mil !!) med två motorer”, sa Sten. Första motor gick 70 400 svenska mil medan den andra gick 65 920 svenska mil.


Efter tre Honda VFR bytte Stan tillbaka till Kawasaki. År 1996 köpte han en ZZ-R1100 och kört 40 320 svenska mil med den. Året därefter köpte han en ny ZZ-R1100, men rullade bara 9 600 svenska mil.

När Stan pratade om 1998, då kom superlativen fram igen. Det var då han köpte sin första Honda Blackbird och beskriver den som förträffligt. Han hann köra 65 600 svenska mil innan han kraschade igen och kom undan med lindriga skador.
Nu på sin andra Blackbird har han hunnit köra över 32 tusen svenska mil. Om ett år eller så kommer han att pensioneras.
Men han kör fortfarande för att det är ett nöje, säger han. ”Jag är farfar bland hojåkare här. Alla vet vem jag är.

Totalt har han hittills kört 400 tusen svenska mil (2,5 miljoner engelska mil) som mc-bud. Men yrkeskåren börja försvinna, säger Stan, nu är det budbilar och e-mail som gäller.
 
Last edited:
Sicken jäkla krutgubbe. Grymt! Och jag trodde jag var något med mina 280 mil förra året. :tummenupp
 
Vi var tre stycken som åkte från Stockholm till Alcudia / Mallåkra
Det blev 600 mil på tio dagar på varsin suzuki DR 600 -85
Det var en pärs men askul
på ett år -83 bra sommar åkte jag 2300 mil det tyckta jag var mycket
på en suzuki gsx 1100
 
Vem frågade om vilken som var världens bästa MC? Vi har fått dem i kronologisk ordning i denna tråd tror jag. Honda, Kawa (Eventuellt), Honda (Sållat lite efter egen tolking utifrån artikeln). :gnissla

/ W
 
Någonstans tror jag att man ska vara lite skeptisk till hans uttalande. Det låter ju som en knäppgök.
 
Någonstans tror jag att man ska vara lite skeptisk till hans uttalande. Det låter ju som en knäppgök.
Håller med. Ska nog tas med en nypa salt, uppgifterna.

400.000 svenska mil sedan 1982 skulle innebära 15 384 mil / år.

59 mil / varje vardag. Året runt. Under 26 år.

Ja, kanske.

Men kan 70.000 mil med en och samma VFR stämma? Kan de verkligen hålla så länge?
 
100-mila servicen på en ny pärla ska man ju göra dagen efter man hämtar ut hojen :fakta
 
Undrar vem som köper hans hoj? Får upp en bild av blocket med en skapligt använd BB med fler mil på mätarn än en pensionerad Norrlands Taxi.
Skötar man servicen och inte hets runkar med hojen så håller dom läääänge.
 
1986 var första året jag bodde i stockholm. Jag körde från första april till sista september 2700mil. Det var på en gsx-r 750 och på en Katana. Jag lämnade aldrig stockholms län det året. Däremot lärde jag mig hitta bra inne i stan.
 
Om det stämmer är det verkligen imponerande!
 
Sicken gubbe. Läste om någon nisse i en tidning för ett tag sen. Kommer inte ihåg hur gammal tidningen var men han hade kört 35 tusen mil med en virago (tror det va en 535:a!) Serva en hoj överdrivet som man gör emd budgrejer så håller dem om föraren är vettig.
 
jag vill inte veta hur hans ass ser ut efter 400k mil på hoj....:brinnerup
 
400 000 mil x 10 kr/mil = 4 miljoner.

på 26 år!

4 000 000/26= 153 800 kr/ år

Han är sjuk. :jisses

+

Byte av mc och service samt värdeminskning.
 
1000 mil är ingen match!
Köpte min Sukka mitten av augusti -07 och ställde av den mitten av november med drygt 1000 Mil körda!

Men att gubben snittar 15 384 mil per år låter äckligt mycket, ungefär vad min lastbil rullar per år, då går den 6 dagar i veckan!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top