4-växlat på SM bana??

MANGAN

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YAMAHA YZF 450F -08 Performance by OvesMotor / Mangan-racing
Ska ev bygga nytt i vinter, Då jag åkt 5 växlat nu så skulle jag vilja ha lite synpunkter av er som har åkt 4 växlat på bana. För förmodligen blir det på en 4 växlad maskin jag bygger(smyg bild nedan).
Så för & nack delar med 4 växlat tages varmt emot

Själv tycker jag 4 växlar låter väl lite??

Mvh
Mangan

Bifogat

• KTM.JPG
    KTM.JPG
    3.2 KB · Visningar: 598
jag tävlar visserligen inte och har bara harvat på banan i örebro men tycker att 4 växlat är inte bra, kan inte dreva riktigt som jag vill, min kommer bli 6 växlad nästa år, men som sagt jag har inte så stor erfarenhet. Fråga Lennartsson vad han tycker, han har ju kört både 4 och 5 växlat

Last edited:
jasså du ska åka ktm 07 du du har inte fler bilder på den som du kan lägga upp jag kommer köra fyra växlar med min 06

MANGAN skrev:
2565318 Ska ev bygga nytt i vinter, Då jag åkt 5 växlat nu så skulle jag vilja ha lite synpunkter av er som har åkt 4 växlat på bana. För förmodligen blir det på en 4 växlad maskin jag bygger(smyg bild nedan).
Så för & nack delar med 4 växlat tages varmt emot

Själv tycker jag 4 växlar låter väl lite??

Mvh
Mangan

På min hoj har jag ganska hög utväxling och har aldrig behövt använda femman på bana. För varje växling så förlorar man lite tid så det ska nog inte vara nån större fara med längre steg mellan växlarna. Det är bara vad jag tror så ta det inte som fakta. :tungan

supermoppe skrev:
2565441 På min hoj har jag ganska hög utväxling och har aldrig behövt använda femman på bana. För varje växling så förlorar man lite tid så det ska nog inte vara nån större fara med längre steg mellan växlarna. Det är bara vad jag tror så ta det inte som fakta. :tungan
Jag är rätt övertygad om att du tappar mer på att inte använda de växlarna du har ställt mot tiden det tar att växla :)

Supermoto skrev:
2565447 Jag är rätt övertygad om att du tappar mer på att inte använda de växlarna du har ställt mot tiden det tar att växla :)
Kom att tänka på att det också beror på hur effektkurvan ser ut. Ju spetsigare effekttopp destå tätare växlad vill man ha den.

Edit: Men jag tvivlar inte på ditt påstående. ;)

Last edited:
supermoppe skrev:
2565462 Kom att tänka på att det också beror på hur effektkurvan ser ut. Ju spetsigare effekttopp destå tätare växlad vill man ha den.

Edit: Men jag tvivlar inte på ditt påstående. ;)
Visst är det så. Din behöver nog inte lika mycket varv (eller rättare sagt det lönar sig inte att varva din lika mkt som en cross)
Jag drevar oftast så att jag slipper gå ner på tvåan för lite mjukare körning. Det funkar bra eftersom jag har massa kubik och sexväxlat.
Lennartsson med sina YZor drevar oftast så att varvstoppet går i där det går som snabbast för att överallt ha tillgång till max effekt, han kör i princip alltid på ettan i långsammare partierna. Det handlar om körstil och bakgrund lika mycket som vilken hoj man har.

Tack för de svaren jag fått!!:)

Inga mer som har fakta eller idéer om detta ämne??

/mvh
Mangan

MANGAN skrev:
2566954 Tack för de svaren jag fått!!:)

/mvh
Mangan
Du kommer nog att få ställa in dig på att ha ett gäng med drev och kedjor för att dreva optimalt för specifik bana.

MANGAN skrev:
2566954 Tack för de svaren jag fått!!:)

/mvh
Mangan

Ju mer kubik desto mindre problem med 4-växlat kan man väl säga.
Jag tror tillomed att det kan gå fortare ibland med få växlar för att du får ett mjukare drag ut ur kurvor med mindre hjulspinn och fladdriga kast hit och dit.

rejser skrev:
2567102 Ju mer kubik desto mindre problem med 4-växlat kan man väl säga.
Jag tror tillomed att det kan gå fortare ibland med få växlar för att du får ett mjukare drag ut ur kurvor med mindre hjulspinn och fladdriga kast hit och dit.
Kan också vara bra speciellt i lite längre vänsterkurvor då man måste dra lite längre på växeln för att man inte kommer åt att växla. (Jäklar vad jag skriver i den här tråden :3freak)

Dom som kör vm och sånt kör ju ofta bara med fyra växlar vad jag har hört så det måste ju va en fördel att göra det annars skulle inte dom göra det

anderssonph skrev:
2567399 Dom som kör vm och sånt kör ju ofta bara med fyra växlar vad jag har hört så det måste ju va en fördel att göra det annars skulle inte dom göra det
Martin Lind körde faktiskt treväxlat nåt år för länge sen. Men då var det ju med en toppvässad fabrikare med ~650cc.

Supermoto skrev:
2565845
Jag drevar oftast så att jag slipper gå ner på tvåan för lite mjukare körning. Det funkar bra eftersom jag har massa kubik och sexväxlat.
Lennartsson med sina YZor drevar oftast så att varvstoppet går i där det går som snabbast för att överallt ha tillgång till max effekt, han kör i princip alltid på ettan i långsammare partierna. Det handlar om körstil och bakgrund lika mycket som vilken hoj man har.
Jag åker också mycke på ettan, tycker inte det spelar någon roll på så nya fina maskiner som vi åker på. Edit* När jag gör växelval inför en kurva så väljer jag den växel som jag kommer nå en bit över effektmax på när jag just rätat upp hojjen, eller om det är två svängar den växel jag vill ha när jag kommer ut ur andra böjjen. Jag gillar att varva i utgången för när det släpper så kommer "stötarna" närmare inpå varrann och de e lättare att styra sladden. Finns säkert folk som tycker annorlunda...

Jag skulle kunnat köra utan 5e växeln den här säsongen iaf, det var på Linköpings-rakan och Anderstorp-rakan som jag la i femman men jag kunde lika gärna dragit den vidare på fyran den korta stund som femman låg i. Jag funderar själv på åka 450SXF nästa år men det beror på de ekonomiska förutsättningar man kan skapa sig...

Last edited:
Lyfter lite ....

Inga mer som åker eller har åkt 4 växlat som har någon fakta:confused: :confused:

Mvh
Mangan

Körde Lasses YZF i Spanien på en RR-bana och jag tyckte då att det funkar bra.

Har kört min fempetad (dvs drevad så att man använder alla fem) på en "vanlig" motardbana där raksträckorna inte är så långa och det blir ett förjävla petande av växlar, tre eller eventuellt fyra växlar räcker på gokartbane-banor.

Sällan man använde mer än 4 växlar.
Skillnaden är att jag åker på 2an-5an och du kommer att få åka 1an-4an och dreva där efter.
På min YZF 450-06 kändes det som om det vara samma stegning mellan 1an till 2an som mellan 2an till 3an. Har du tur så är det så på den nya kotten oxå. Om inte så blir det svårare och mycket irriterade att använda 1an när du kör.
Problemet som du kan få är nog inte när du kör utan när du ska ta starten. Finns risk att din 1a blir väldigt hög.

dax för mig med 4växlar att höra lite fler åsikter, om man ska slänga i ngn växel till för lite banåkning?

*/ ?>
Back