4 takts trimning

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Inte en riktig hojmotor det här handlar om men ni kanske ursäktar.
Jag har en minicross med 3 ventilsmotor..

Pitpro_L.jpg

...och nu skulle jag vilja få lite övertag mot polarna och ekonomivässa den.

Det första jag tänkt göra är att slipa upp insugsröret och brickan som ligger mellan det och toppen så det blir lika grovt hela vägen för det är det inte nu. Sen funderar jag på att svarva ner svänghjulet och "oljekastaren" som det kallas som sitter som motvikt. Svänghjulet väger 1100g och oljekastaren som ser ut som en tallrik 700g. Är inte det väldigt mycket massa på en 107cc motor?

Sen funderar jag på portning vilket jag har noll koll på, törs man ta upp kanaler lite som man själv tycker eller är det stor risk att allt bara blir sämre?

ge mig tips nu så jag harvassast hoj 06!

Rigge skrev:
Inte en riktig hojmotor det här handlar om men ni kanske ursäktar.
Jag har en minicross med 3 ventilsmotor..

...och nu skulle jag vilja få lite övertag mot polarna och ekonomivässa den.

Det första jag tänkt göra är att slipa upp insugsröret och brickan som ligger mellan det och toppen så det blir lika grovt hela vägen för det är det inte nu. Sen funderar jag på att svarva ner svänghjulet och "oljekastaren" som det kallas som sitter som motvikt. Svänghjulet väger 1100g och oljekastaren som ser ut som en tallrik 700g. Är inte det väldigt mycket massa på en 107cc motor?

Sen funderar jag på portning vilket jag har noll koll på, törs man ta upp kanaler lite som man själv tycker eller är det stor risk att allt bara blir sämre?

ge mig tips nu så jag harvassast hoj 06!

ser ut som om min motor ser likadan ut, den är jävligt trimmad av tidigare ägare med special byggt insug ... 24mm förgasare och max portad som han sa:)

Gämför man anslutningen för org insug och det kan gjort så har han ändrat utformningen jävligt mycket på kanalerna

Skulle kunna ta bilder om de hjälper , eventuelt

Lycka till:)

Ta inte upp kanalen den är redan för stor

Profsen plastar igen stor del av den men sätesjobb och svarva ner lite av ventilskafftet lär ge en del

andersson turbo skrev:
Ta inte upp kanalen den är redan för stor

Profsen plastar igen stor del av den men sätesjobb och svarva ner lite av ventilskafftet lär ge en del

Varför skulle det ge något att svarva ner ventilskaften? Minskad area som är ivägen i själva insuget ner i cylindern? Eller bara minskad massa som rör sig? :va

läste om en som trimma sin minicross (sitter ju likadana motorer på alla dom där) han hade gjort det mesta portat toppen, större förgasare, avgassystem, tändsystem och i bromsningen så fick han ut Mäktiga 1hk mer än orginal :hihi

Visst procentuellt sett så är det ju en effektökning på hela 20% då orginaleffekten ligger runt 5hk men ändå :squid

hitta länken jag pratade om, och det var inte 1hk utan mäktiga 0,8hk :tummenupp men dom hade tydligen inte bromsat nån helt orginal http://www.riskok.se/forum/showthread.php?s=&threadid=431&perpage=15&highlight=trimma&pagenumber=1

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...