4-t 250-crossar, efterfrågan?

bmwjohan skrev:
2610142 jag själv kör en ktm 525 på crossbanan. jag har provkört 250is också och det känns som att jag nog har lägre varvtiden med 250in och bättre flyt i körningen men satan va mycket roligare det är att åka med 525an. älskar att bakhjulet spinner och sladdar hela tiden. på 525an har jag kört bra många timmar nu och jag byter bara olja, ställer ventiler och gör rent filtret. aldrig något som går sönder. jämfört med 250in så känns det som att det är 10 gånger så mycket vrid i 525an. vrid är gött :D

Instämmer! :tummenupp kör husa550fc -03 på crossbanan och den sackar ju inte i sandpartierna i alla fall :D
Samma här, oljebyte ofta, filterbyte ofta och kollar ventilspel med jämna mellanrum, har inte haft nåt ras än.
Skulle säkert köra fortare på en 250 4t, men vill ha mycket effekt!
Tror yamahan är den hållbaraste 250 4t av japsen, även 450 yamaha verkar vara ganska bekymmersfri.

Stoffy skrev:
2610725 Skulle jag vara lite lättare skulle jag lätt välja 250 4-t före 450. Roligare med en smidigare hoj, kunna piska på i svängarna och ha bättre koll i hoppen plus att du orkar åka 45min pass med fullt ös på crossbanan.

Handen på hjärtat grabbar hur många tiondelar av en sekund håller ni full gas på er 450 under ett varv på crossbanan?
jag sänkte mina varvtider med 450 in + att den är lika smidig som lill hojjen som för övrigt inte "sätter"sig lika bra i kurvorna som en stor hoj! Och varför skulle du ha bättre koll i hoppen ?
smaken är som baken .Men jag talar av egen erfarenhet

Bifogat

• DSCF0593mindre.JPG
    DSCF0593mindre.JPG
    139.7 KB · Visningar: 60
Last edited:
Jag kör lika fort på 250f som på 450. Men jag orkar åka längre innan jag blir trött på 250:in.
Sen spelar det ganska stor roll på vad för sorts bana du ska åka på oxå. Är det en tung sandbana så köp 450, en 250 får man varva hårt på tynga sandbanor. Men är det hårdbana som du kommer åka mest på, så tycker jag att du ska köpa en 250F.

Annars vet jag av en fräsch 450 -06 hoj som är till salu :D

Stoffy skrev:
2610725 ...plus att du orkar åka 45min pass med fullt ös på crossbanan.
Förra helgen när jag körde för första gången på över fem år så fick jag styra av efter mindre än ETT varv. :rodnar :D

det är som att välja mellan 125 2t och 250 2t.... 250f och 125orna kör i samma klass, säger inte det allt?:D nä men skämt osido, du skulle bli less 250f och vilja byta upp dig efter ca 1år endå

Stoffy skrev:
2610725 Skulle jag vara lite lättare skulle jag lätt välja 250 4-t före 450. Roligare med en smidigare hoj, kunna piska på i svängarna och ha bättre koll i hoppen plus att du orkar åka 45min pass med fullt ös på crossbanan.

Handen på hjärtat grabbar hur många tiondelar av en sekund håller ni full gas på er 450 under ett varv på crossbanan?
Tycker vi ska tillägga att lill-Stoffy väger över 100 kilogram...

Handen påt, jag håller nog fullgas 15-20 sek på ett varv med 450n, men då är banan ganska öppen också. Medans jag var nybörjare på motocross så var det max en sekund per varv som jag höll full gas med 450n.

Bushmyra skrev:
2610868 jag sänkte mina varvtider med 450 in + att den är lika smidig som lill hojjen som för övrigt inte "sätter"sig lika bra i kurvorna som en stor hoj! Och varför skulle du ha bättre koll i hoppen ?
smaken är som baken .Men jag talar av egen erfarenhet
Att den inte sätter sig lika bra i kurvorna har å göra med fjädringen. För mig sätter sig en 250 bättre i kurvorna än en 450 för att fjädrarna är bättre anpassade för min vikt.

Jag skulle nog välja att köra 450 om jag skulle köpa en ny hoj idag, för att jag tycker att jag har kommit till en nivå där jag kan vinna på att ha mer effekt, hade någon frågat mig mitt på sommaren hade jag valt 250f.

Ett bra mått på om man ska köra större hoj än 250f är om man klarar av att slå på fullt med fotpinnen skrapande i backen FÖRE apex på en 450cc, på en jordbana då alltså. Hur många av er som kör 450 gör det? :)

Last edited:
bmwjohan skrev:
2610142 jag själv kör en ktm 525 på crossbanan. jag har provkört 250is också och det känns som att jag nog har lägre varvtiden med 250in och bättre flyt i körningen men satan va mycket roligare det är att åka med 525an. älskar att bakhjulet spinner och sladdar hela tiden. på 525an har jag kört bra många timmar nu och jag byter bara olja, ställer ventiler och gör rent filtret. aldrig något som går sönder. jämfört med 250in så känns det som att det är 10 gånger så mycket vrid i 525an. vrid är gött :D

Jag hade en 525SX -03 som första crosshoj. Såhär i efterhand var det kanske inte så smart men jag tänkte använda den som motardhoj också och ville ha bra med pulver.

På crossbanan så var jag aldrig ens i närheten av att ge fullgas, åtminstone inte med avsikt, eftersom den skenade som en hjord galna bufflar oavsett vilken växel man låg på så fort man vred på rullen. Jag tyckte jag var nära nog för att kunna se ögonvitorna på döden varje gång rullen närmade sig stoppet.

Ska jag börja köra cross igen så kommer jag absolut att köpa en 125 2-takt eller en 250 4-takt. Man orkar längre och de är mycket mer lättkörda. Jag skulle helst vilja ha en 125:a men eftersom jag väger ca 90kg utan utrustning är jag lite rädd att den inte riktigt ska orka mig. Sen är jag också naturligtvis rädd för att bli retad för att jag "bara" kör en 125:a! :) Skruvandet i 250 4-takt skrämmer mig eftersom jag inte har möjlighet att göra så mycket mer än att byta olja och filter själv.

Hur är YZF 250, är det lika mycket skruvande i de?

Hondan verkar ju extrem med olje- och filterbyte varje gång man kör och sedan byta kolv och ventiler ett par gånger per säsong. För mig som inte skruvar själv så blir det ju på tok för dyrt!

Last edited:
Olof Eriksson skrev:
2611974

Ett bra mått på om man ska köra större hoj än 250f är om man klarar av att slå på fullt med fotpinnen skrapande i backen FÖRE apex på en 450cc, på en jordbana då alltså. Hur många av er som kör 450 gör det? :)
Då skulle nog knappt Everts få åka 450.

Busaberg skrev:
2613105 Då skulle nog knappt Everts få åka 450.
Slå på fullt = så mycket som det finns grepp för, med min strypta cykel (450 orginaleffekt minus kanske 4hk) så går det vrida rullen i botten om man har en riktig vall. Jag blir grymt förvånad om inte Everts kan göra det när iaf några stycken härifrån kan.

Olof Eriksson skrev:
2613309 Slå på fullt = så mycket som det finns grepp för, med min strypta cykel (450 orginaleffekt minus kanske 4hk) så går det vrida rullen i botten om man har en riktig vall. Jag blir grymt förvånad om inte Everts kan göra det när iaf några stycken härifrån kan.

Är din Honda lite strypt ?
Körbarhet ?

Släng på en Vortex tändbox och ställ den i snällaste läget (typ turbodiesel) :D

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back