4-t 250-crossar, efterfrågan?

jaken

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
Ingen för tillfället..
Tjena!

Satt och funderade lite över crossar, hur är det med 4-takts crossarna, är det bara 450 som gäller eller funkar en 250 bra? Tänkte främst på effekten då, dom ligger väl runt 35hk?

Går en 250 att sälja eller letar alla efter 450 som verkar vara dom vanligaste 4-taktscrossarna?

Vad ska man betala för en crf 250 4-t 04?

Har själv inte suttit på en cross sedan KX80in såldes för ca 10år sedan, därav min fråga...

vad jag förstått är 250cc 4t populära offroadhojar på endurospår och crossbanor. Effekt är inte allt.

Ok, låter som att det funkar med en 250 då!

Jag själv kommer nog inte ha någon fördel av mer effekt då jag är nybörjare...

jaken skrev:

Det var den första kommentaren jag fick när jag kom och skulle köra crossbana för första gången på min 500a. "Du är dum om du ska lära dig köra på en så stor maskin" och visst var den lite klumpig men huvudsaken är väl att man har kul eller hur. :D Fast jag tror att man kan lära sig rätt bra med den också, skönt att inte behöva växla. :tungan

jaken skrev:

Du tänker helt rätt. Prick på!

Det enda som är med 250´s är att dom varvar mycket och därav får man byta grejjer ofta och de e större chans på ras.

Är det ok med dig, så tycker jag du gör helt rätt val.

jaken skrev:
Tjena!

Satt och funderade lite över crossar, hur är det med 4-takts crossarna, är det bara 450 som gäller eller funkar en 250 bra? Tänkte främst på effekten då, dom ligger väl runt 35hk?

Går en 250 att sälja eller letar alla efter 450 som verkar vara dom vanligaste 4-taktscrossarna?

Har själv inte suttit på en cross sedan KX80in såldes för ca 10år sedan, därav min fråga...
Jag har en ktm 450 cross 2004. Kan vara kul med 450 då den fungerar kanon som motardhoj. Ska du köra cross kan du åka på mer vrid inte helt fel att slippa få motorstopp i svängarna.
Den är i bra skick med helt nytt drivpaket och kylarvingar frächa däck. Säg 34000kr vilket är 5000kr billigare än den billigaste på enduromx.com.
Tel 070 6181459
Mvh Stefan

Stoffy skrev:
Jag har en ktm 450 cross 2004. Kan vara kul med 450 då den fungerar kanon som motardhoj. Ska du köra cross kan du åka på mer vrid inte helt fel att slippa få motorstopp i svängarna.
Den är i bra skick med helt nytt drivpaket och kylarvingar frächa däck. Säg 34000kr vilket är 5000kr billigare än den billigaste på enduromx.com.
Tel 070 6181459
Mvh Stefan

hmmm intressant

Stoffy, jag bor i Luleå, känns så långt bort men tackar för erbjudandet!

Det där med att byta delar i motorn är något som jag vill lägga så lite tid som möjligt på. Har inte så bra mekkunskaper tyvärr, och ska man lämna bort allt jobb så blir det fort väldigt dyrt..

Är en tvåtaktare dyrare eller billigare att hålla igång än 4-t? Byta en kolv på en 2-t ska nog lösa sig men när det kommer in kamkedjor osv i bilden blir jag lite tveksam till om man vågar ge sig på det.

Stoffy, jag bor i Luleå, känns så långt bort men tackar för erbjudandet!

Det där med att byta delar i motorn är något som jag vill lägga så lite tid som möjligt på. Har inte så bra mekkunskaper tyvärr, och ska man lämna bort allt jobb så blir det fort väldigt dyrt..

Är en tvåtaktare dyrare eller billigare att hålla igång än 4-t? Byta en kolv på en 2-t ska nog lösa sig men när det kommer in kamkedjor osv i bilden blir jag lite tveksam till om man vågar ge sig på det.

jaken skrev:
Tjena!

250 är ju och har blivit super poppis, pga att de är lätt körda... Många som åker åker ju runt på för stora hojar som de inte bemästrar alltså inte andvänder kraften och då blir man bara trött. så om du inte kört mycket lär du åka mycket fortare på 250cc än 450cc även att 450 har mycket mer power... men som sagt HK är ju inte allt...

jaken skrev:

I regel, så är det mindre service på en 2-t, och alla service som alla pratar om på 4-t kan man ta med en nypa salt.
Kör man motorn med insidan av huvet, dvs, inte tokvarvar, belastar motorn fel, och sparkar i växlarna, byter filter o olja, så ska man inte behöva skruva så värst mycket mer med den än en 2-t

Det är skillnad om du är en elitförare som ligger på max hela tiden, då är det helt andra intervaller som gäller!!

dom nya hojarna e det inte så stor skillnad på om man jämför en 450 vs 250 att köra idag faktisk
:gnissla

Mr_Mike skrev:
1885613 250 är ju och har blivit super poppis, pga att de är lätt körda... Många som åker åker ju runt på för stora hojar som de inte bemästrar alltså inte andvänder kraften och då blir man bara trött. så om du inte kört mycket lär du åka mycket fortare på 250cc än 450cc även att 450 har mycket mer power... men som sagt HK är ju inte allt...

håller med mike dom hk som finns i 250 4t räcker och blir ofta över. vill du köra ihjäl dig köp 450

funderar lite på samma sak själv. skulle kunna skaffa en 250 4-takt om servicen var som d större modellerna. har hört mycket att man ska renovera för tiotusentals kronor om man kör 250 f.

hur upplever ni det?

4strokeforce skrev:
2609323 funderar lite på samma sak själv. skulle kunna skaffa en 250 4-takt om servicen var som d större modellerna. har hört mycket att man ska renovera för tiotusentals kronor om man kör 250 f.

hur upplever ni det?
Dom går sönder mer än 450.
Att kolla ventiler och byta lite oftare är väl ett vanligt problem då de varvar som tusan.

Jag har ägt och tävlat med en crf 250 04a, på två säsonger rev jag motorn två gånger (vevstakslagret bägge gångerna)ventiler böt jag två gånger kostar ca 900 spänn styck (insug) och det är dom som går.
Efter hondan (Såldes för 34000:- i våras) blev det en suka 450 och oj oj oj vilken skillnad.
Jag tror att i längden kommer du tjäna på en 450 den kommer att gå lugnt för dig om du är nybörjare (litet slitage) du kan ha hojen kvar när du blivit lite duktigare,annars kommer du vilja byta upp dig tro mig.När jag provade 450 in så hajjade jag inte varför jag inte bytt upp mig tidigare.lycka till !
Och blir det en 250 så tycker jag du ska se upp för kawasukin alltså kawwan och suzukin =samma hoj Varför SLÖ,går sönder hela tiden.

Ja just det Honda rekomenderar kolvbyte på 16 timmar Och jag läste i en amerikansk tidning att man ska byta ventiler och fjädrar vartannat kolvbyte(billigt och bra)

Last edited:
jag själv kör en ktm 525 på crossbanan. jag har provkört 250is också och det känns som att jag nog har lägre varvtiden med 250in och bättre flyt i körningen men satan va mycket roligare det är att åka med 525an. älskar att bakhjulet spinner och sladdar hela tiden. på 525an har jag kört bra många timmar nu och jag byter bara olja, ställer ventiler och gör rent filtret. aldrig något som går sönder. jämfört med 250in så känns det som att det är 10 gånger så mycket vrid i 525an. vrid är gött :D

Skulle jag vara lite lättare skulle jag lätt välja 250 4-t före 450. Roligare med en smidigare hoj, kunna piska på i svängarna och ha bättre koll i hoppen plus att du orkar åka 45min pass med fullt ös på crossbanan.

Handen på hjärtat grabbar hur många tiondelar av en sekund håller ni full gas på er 450 under ett varv på crossbanan?

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back