4 snabba....frågor..

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Tjena.. Har några frågor som jag skulle bli glad om någon kunde svara på.... :banana

Objekt: ZX-12 med TD04HL-16T snurra + IC

1. Hur högt över oljenivån "bör" turbon sitta så man slipper retur pump?

2. Vilket grund bränsletryck ska man ha? 3.3bar std..

3. Dump eller inte?

4. Hur högt komp kan jag köra med? Ska ladda max 1.0 bar. Vill ha så högt som möjligt..



Kommer säker fler frågor, då insprutning/turbo är ganska nytt för mig.. :kocko


mvH
 
Last edited:
Hmmm..
Jag har löst det mesta... är bara en fråga kvar..

Hur många mm/cm över oljenivån bör turbon sitta för att man ska va säker på att slippa returpump?

mvh
 
Lahi skrev i sån tråd att han har 15mm fall och det verkar ju räcka.


"3. Dump eller inte?" finns det fördelar med att inte ha dump menar du :va

Skriv vad du kommit fram till, jag vill också veta :banana
 
mrblue9r skrev:
Hmmm..
Jag har löst det mesta... är bara en fråga kvar..

Hur många mm/cm över oljenivån bör turbon sitta för att man ska va säker på att slippa returpump?

mvh

Underdelen på min turbo ligger i oljenivå och det funkar dåligt(använder nu mera returpump) gick bra när cykeln stod rakt och när man körde men på stöt så rann olja ut i kompressorhus och i luftfilter.
Så det borde räcka med 2-3cm.
 
PD skrev:
Lahi skrev i sån tråd att han har 15mm fall och det verkar ju räcka.
Jepp, runt 15 mm har jag och det räcker nog, tror jag. Har fått liiiiite lite olja i filtret en gång, men det var nog nar jag ställde den med stödet i en håla.. Dessutom är min hoj höjd i baken så den lutar mer när den står på stödet. Så kör du på 15 mm eller mer!
 
Ok.. tackar så mycket.....
Det blir nog till att köpa pump iallafall...
Platsbrist har tvingat mig sänka turbon så pass att underdelen av turbinhuset ligger i nivå med oljan.... :(


Vad beträffar dumpen.. så gäller i mitt fall att jag ska köra med quick-shifter,, och det känndes onödigt att släppa ut all tryck på de millisekunder det tar och peta i nästa vxl.
Men förlusten var tydligen minimal...

Orginal dumpen har aldrig varit nått alternativ... den återcirkulerar uppvärmd luft... det vill jag inte ha...
Det blir nog en liten svart fri-dumpande pryl istället :) :)

mvh
 
vad är det för oljepump man använder sig av? har du nån länk så man kan se?
 
mrblue9r skrev:
Ok.. tackar så mycket.....
Det blir nog till att köpa pump iallafall...
Platsbrist har tvingat mig sänka turbon så pass att underdelen av turbinhuset ligger i nivå med oljan.... :(


Vad beträffar dumpen.. så gäller i mitt fall att jag ska köra med quick-shifter,, och det känndes onödigt att släppa ut all tryck på de millisekunder det tar och peta i nästa vxl.
Men förlusten var tydligen minimal...

Orginal dumpen har aldrig varit nått alternativ... den återcirkulerar uppvärmd luft... det vill jag inte ha...
Det blir nog en liten svart fri-dumpande pryl istället :) :)

mvh

Jag har nog en beg-pump över om du är intresserad.
Det finns några bilder på den på min hemsida.

Ps.Återkommer angående ventilen du frågade om i mailet till mig, har vart bortrest m.m så jag har inte hunnit svara ds.

R1 T
http://www.turbo-bike.net/
http://www.turbo-bike.com/
 
Hmm.
Den pumpen skulle sitta perf...
Helt klart intresserad.
Det ser ut som det måste till en pump.. försökte höja grenröret så mycke jag kunde innan det
helsvetsades idag.. men tyvärr är det nog för lågt iallafall... :mad:
 

Bifogat

  • turboniv.jpg
    turboniv.jpg
    87.3 KB · Visningar: 213
ser ut att vara gränsfall! är ju lätt gjort att fippla dit en pump efteråt ifall den bolmar :) går det utan så sparar du ju en slant :tummenupp




*hmm* På endel bilar sitter det en sugpump före tryckpumpen till bränslet, kanske fungerar det med en sån, nån som vet?
 
mrblue9r skrev:
Hmm.
Den pumpen skulle sitta perf...
Helt klart intresserad.
Det ser ut som det måste till en pump.. försökte höja grenröret så mycke jag kunde innan det
helsvetsades idag.. men tyvärr är det nog för lågt iallafall... :mad:

Så illa ser det ju inte ut prova utan pump först.
Du sparar ju endel arbete också.
 
mrblue9r skrev:
Hmm.
Den pumpen skulle sitta perf...
Helt klart intresserad.
Det ser ut som det måste till en pump.. försökte höja grenröret så mycke jag kunde innan det
helsvetsades idag.. men tyvärr är det nog för lågt iallafall... :mad:

Behöver du ha pumpen så är det bra att du hör av dig :tummenupp

R1 T
 
Tycker mig känna igen skraaap märket på motor kåpan!! Är hojen från Gävle?? isåfall kan det vara min förra....
 
Hygglo skrev:
Tycker mig känna igen skraaap märket på motor kåpan!! Är hojen från Gävle?? isåfall kan det vara min förra....

Köpte motorn i Sundsvall...komplett med elsystem och insprutning..

"Hojen"köpte jag -99 helt ny Det är en 9:a...och motorn en 12;a :) :)
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Back
Top