4-2-1 rör

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tjena! Har en Kawa GPX600 -90 som jag letar slipon till. Hittar INGENTING. Så såg jag en kille på youtube som hade ett "vampire exhaust" på sin gpx. Googlade och kom in på BSM exhaust systems och såg att de hade något till min hoj. Mailade och fick svar från nån snubbe på "Bull special products", rörigt som fan. Trodde företaget hette nåt med Vampire? Men kanske är BSM då, men nää tydligen är nåt "Bull" inblandat också.. Wtf.. Aja, hur som helst! Han skrev att till min hoj kunde de erbjuda ett 4-2-1 rör med en ljuddämpare (mitt rör har två dämpare, en per sida). Vad betyder 4-2-1? Är det bara ett slipon eller är det ett komplett avgassystem? Behöver jag greja med förgasarna om jag smäller på det här systemet? Är 699euro normalt pris för vad det nu än är jag blivit erbjuden? :tuttar

4-2-1 är troligen ett helsystem.
Betyder att det är 4 rör som blir 2 som blir 1 och dämpare.

Priset låter ju okej för ett helsystem.

Japp du kommer få bestycka om den.

Bestycka om, betyder det i stort sett att skruva av förgasarna och byta MJ (mainjet) i samtliga, och sedan skruva tillbaka skiten? Vinner jag över några pållar till min hage om 85 genom användande av detta avgasrör?

Japp, samt körning i en bromsbänk.
Så du får lägga på ett par kronor (tusen) på priset.

Du kommer säkert få ett par pållar till, och säkert en klart roligare motor att köra med.

Asch, då känns helsystem för krångligt! fanken att det ska vara så svårt att bara hitta ett slipon till knarren då.. Vill ju inte lägga ut mer pengar på avgasrör än vad hela hojen kostade liksom..

Asch, då känns helsystem för krångligt! fanken att det ska vara så svårt att bara hitta ett slipon till knarren då.. Vill ju inte lägga ut mer pengar på avgasrör än vad hela hojen kostade liksom..

Lägg pengarna på körkotet till att börja med :tummenupp

Varför behövs hojen egentligen köras i bromsbänk? Den har ju förgasarinsprut. När jag trimmat tvåtaktare med förgasare har jag aldrig behövt köra i nån jäkla bromsbänk!

Varför behövs hojen egentligen köras i bromsbänk? Den har ju förgasarinsprut. När jag trimmat tvåtaktare med förgasare har jag aldrig behövt köra i nån jäkla bromsbänk!

Den måste inte köras i bänk.
Du kan göra som med tvåtaktaren och prova dig fram och läsa stift.
Men med 4 förgasare, 4 tändstift och inget som går att komma åt utan minst 30 minuters skruvning är inte kul
samt inte så lätt.
En annan lösning är att köpa en bredbandslambda med en logger och logga data samt läsa av den, dessa kostar ett par tusen.

Köper du bara ett slip-on så kommer du antagligen inte behöva göra något.
Men med ett helsystem så blir det jobb.

Okej! Ja det var ju en väldigt vettig förklaring! :) Jag hade gärna köpt slipon, då det mest är ljudet jag vill åt. Men jag hittar inga slipon till den någonstans. :( Och vet inte om man kan modda dit nåt slipon heller.

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup