4-2-1 avgassystem istället för 4-1

Ja, om man nu vill hitta det optimala måtten för att sedan sälja tusentals rör så är det nog väldigt lämpligt.
Men nöjer man sig med någonting som är hyfsat bra och definitivt bättre än originalet på en 80-talshoj så duger empiriska modeller långt.

Jag tror säkert att bromsbänk är ett måste om man ska få fram nåt vettigt, speciellt där jag bor då det är nog svårt att kunna testa hojar i över 100+ nån längre sträcka.

Till appen jag laddade ner står det "exhaust valve open before BDC" och detta ska anges i grader, det måste ju vara hur många grader innan kolven är i bottenläget man ska ange, dock står det inget om vevaxel eller kamaxel grader? Jag skulle nog utgå att det är vevaxelgrader men är inte säker.

Sen kan man klicka på ett frågetecken vid graderna och då står det "Duration @ 0.005 inch or 1.27 mm" vad nu menas med detta?
 
Till appen jag laddade ner står det "exhaust valve open before BDC" och detta ska anges i grader

Vevaxelgrader. BDC är tvetydigt, man skriver antingen BTDC eller BBDC dvs "before top" eller "before bottom".

Sen kan man klicka på ett frågetecken vid graderna och då står det "Duration @ 0.005 inch or 1.27 mm" vad nu menas med detta?
0.005" är 0.127 mm. Förmodligen jänkare som inte är bekväm med det metriska systemet. Jänkare beskriver oftast sina kamtider vid 0.050" lyft, dvs 1.27 mm.
 
Vevaxelgrader. BDC är tvetydigt, man skriver antingen BTDC eller BBDC dvs "before top" eller "before bottom".


0.005" är 0.127 mm. Förmodligen jänkare som inte är bekväm med det metriska systemet. Jänkare beskriver oftast sina kamtider vid 0.050" lyft, dvs 1.27 mm.

Men om man skriver "Before BDC" borde det ju mena samma som BBDC, eller?

Felskrivet av mig ska vara 0.05 tum eller 1,27 mm, men vad är det som mäts på detta sätt? Ska man mäta vevaxelgraderna med ventilen 1,27 mm öppen?
 
Men om man skriver "Before BDC" borde det ju mena samma som BBDC, eller?
Genom att skriva "Before BDC" så kan man bara tro att det är BBDC som menas då den som skriver kanske inte har 100 koll på vad BBDC betyder. Det är lätt att tolka fel om man skriver otydligt/slarvigt eller ej konsekvent.
Felskrivet av mig ska vara 0.05 tum eller 1,27 mm, men vad är det som mäts på detta sätt? Ska man mäta vevaxelgraderna med ventilen 1,27 mm öppen?
Helt korrekt antaget. Man mäter och noterar gradtalen när loben skapat exakt 1.27 mm öppning och förslutning. Gradtalet mellan öppning och förslutning är längden/duration.
 
För längesedan körde jag min FZR 1000 med ett Lazer 4-2-1. Hojen drog väldigt mkt bättre och finare än original mellan 4000-6000 men den planade ut tidigt (redan vid 10 000). En tid senare bytte jag till ett V&H 4-1 och helt plötsligt drog den iväg tills tändningen bröt strax efter 11 på dom första växlarna, förvisso på bekostnad av sämre mellanregister men skillnaden var markant på höga varv.

Inte säkert att det alltid behöver bli så här när man jämför 4-1 med 4-2-1 men så blev det för mig och vad man prioriterar är individuellt.
 
Genom att skriva "Before BDC" så kan man bara tro att det är BBDC som menas då den som skriver kanske inte har 100 koll på vad BBDC betyder. Det är lätt att tolka fel om man skriver otydligt/slarvigt eller ej konsekvent.

Helt korrekt antaget. Man mäter och noterar gradtalen när loben skapat exakt 1.27 mm öppning och förslutning. Gradtalet mellan öppning och förslutning är längden/duration.

Okej så då är det gradskiva på veven och mätklocka på en avgasventil för att få fram detta om jag fattar det hela rätt. Men vad menas då med "Degres Before BDC" är det antalet grader ventilen har öppnat 1,27 mm till kolven når bottenläget?

För längesedan körde jag min FZR 1000 med ett Lazer 4-2-1. Hojen drog väldigt mkt bättre och finare än original mellan 4000-6000 men den planade ut tidigt (redan vid 10 000). En tid senare bytte jag till ett V&H 4-1 och helt plötsligt drog den iväg tills tändningen bröt strax efter 11 på dom första växlarna, förvisso på bekostnad av sämre mellanregister men skillnaden var markant på höga varv.

Inte säkert att det alltid behöver bli så här när man jämför 4-1 med 4-2-1 men så blev det för mig och vad man prioriterar är individuellt.

Det är väl precis som jag fattat att ett 4-2-1 överlag ger mer på mellanregistret och ett 4-1 ger mer på topp, i mitt fall kör jag nog mer på mellanregistret än på topp.
 
Okej så då är det gradskiva på veven och mätklocka på en avgasventil för att få fram detta om jag fattar det hela rätt. Men vad menas då med "Degres Before BDC" är det antalet grader ventilen har öppnat 1,27 mm till kolven når bottenläget?
Det är ju det man inte med säkerhet kan veta med den skrivningen. Skriver man BBDC och BTDC kan det inte misstolkas.
 
BDC borde väl betyda "bottom dead center" fast som du säger dumt att inte använda vedertagna begrepp.
 
För längesedan körde jag min FZR 1000 med ett Lazer 4-2-1. Hojen drog väldigt mkt bättre och finare än original mellan 4000-6000 men den planade ut tidigt (redan vid 10 000). En tid senare bytte jag till ett V&H 4-1 och helt plötsligt drog den iväg tills tändningen bröt strax efter 11 på dom första växlarna, förvisso på bekostnad av sämre mellanregister men skillnaden var markant på höga varv.

Inte säkert att det alltid behöver bli så här när man jämför 4-1 med 4-2-1 men så blev det för mig och vad man prioriterar är individuellt.

Man kan ju göra ett 4-1 avstämt på låga varvtal och då jobbar det ju bäst på just det varvtal man valt. Med längre rör kan ju det bli avstämt runt 5000rpm och då dra bättre än vad ditt 4-2-1. Men det kommer ju då också tappa ännu mer uppe vid 10000rpm.

Om jag tänker rätt nu så 4-2-1 blir väl egentligen lite halvt avstämd på två olika varvtal. På låga varvtal jobbar den sista areaökningen 2-1, uppe på högre varvtal jobbar de två första areaökningarna 4-2.
 
DC är inget vedertaget begrepp i sammanhanget.

BDC är Bottom Dead Center och ingenting annat. Finns inget att missförstå.
Och vise versa med TDC, Top Dead Center.

Det är vedertagna begrepp som bara betyder en sak. Lägger man till before" eller "after" så är det alltså solklart och kan inte missförstås.
 
Är det nån som vet var man hittar 35 mm avgasrör vanliga svarta som kan svetsa med gas? Hittar bara 32 mm och 38 mm raka rör, 180 graders avgasböjar hittar jag men inga rör.

Är det annars nån som testat svetsa rostfria avgassystem med pinne? Att det går är väl inga funderingar men är det möjligt att få det någorlunda snyggt. Som som 15-åring svetsade jag ihop en uträknad tvårtaktspipa till moppen med pinnsvets och 1,6 mm elektroder sen var nog svetsarna lika bra som uträkningen av pipan??

Hur funkar rostfritt med mig? Ser att det finns rostfritråd till miggen blir det så bra att man sen kan slipa bort fogarna för att få jämna rör som kan poleras blanka? Vad för gas ska man i sånt fall ha om man svetsar rostfritt med miggen?
 
Är det nån som vet var man hittar 35 mm avgasrör vanliga svarta som kan svetsa med gas? Hittar bara 32 mm och 38 mm raka rör, 180 graders avgasböjar hittar jag men inga rör.

Är det annars nån som testat svetsa rostfria avgassystem med pinne? Att det går är väl inga funderingar men är det möjligt att få det någorlunda snyggt. Som som 15-åring svetsade jag ihop en uträknad tvårtaktspipa till moppen med pinnsvets och 1,6 mm elektroder sen var nog svetsarna lika bra som uträkningen av pipan??

Hur funkar rostfritt med mig? Ser att det finns rostfritråd till miggen blir det så bra att man sen kan slipa bort fogarna för att få jämna rör som kan poleras blanka? Vad för gas ska man i sånt fall ha om man svetsar rostfritt med miggen?

Ang MIG så ska du ha argon om du kör rostfri tråd. Du lär också behöva annat slangpaket än för vanlig tråd, åtminstone är det så på den ESAB Caddy jag har.

-edit- ev. är annat slangpaket (med teflon-liner) bara krav när man kör alu, när jag tänker efter. men argon ska det vara iaf, om man vill göra rätt.
 
Last edited:
Vad har du för pinnsvets Bosse? Jag har TIG-tillsats till min Kemppi pinnsvets. Den funkar bra till tunnplåt, nackdelen är att skraptändningen snabbt förstör elektråden så man måste slipa om den. Acceptabelt så länge man inte har större produktion.

Jag använder samma gas som till MIG-svetsen så att jag ska slippa ha två gasflaskor.
 
Är det argon som gäller till rostfritt och samma blandras misson nånting till både mig och tig?

Jag har en stor gammal pinnsvets, kommer inte ihåg märket men grön köpt av farsan på 80-talet så tig tillsats till den är inte att tänka på. Har funderat på en mindre DC pinnsvets med tig tillsats då det ibland skulle vara smidigt med en mindre pinnsvets.
 
I en perfekt värld är 4-2-1 bäst på en MC för landsvägskörning.
Men, ett bra 4-1 kan gott och väl vara bättre än ett dåligt 4-2-1.

Längderna på orginalrör stämmer oftast väldigt bra med ett bra avstämt rör. Så utgå ifrån det. Enklast så.
Bygg 4-1 eller 4-2-1 efter smak och tycke. Är det 80 tals look så ser 4-1 helt rätt ut
 
Jag försöker hitta vanliga svarta rör som är 35 mm i diameter för att byta ut de delar på som är dåliga rören på systemet som nu sitter på, men det verkar ju lögn i helvete att hitta 35 mm eller 1-3/8". Har hemma rör som är 35 mm invändigt så hittar jag bara 35 mm rör så tänkte jag bygga nytt som det dom sitter på med delat vid kollektorn och sen med en lös dämpare.

Rostfritt finns men jag hittar bara 180 graders böjar i 35 mm svart, nån som vet var man kan köpa ett vanlig rakt svart 35 mm rör med 1,5 mm gods?
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top