4-2-1 avgassystem istället för 4-1

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har börjat med att fixa till GSX:en efter min krasch och avgassystemet behöver fixas till, det behövde det hur som helst innan kraschen då det var väldigt misshandlat på undersidan. Men nu blev även själva dämparen lite tilltryckt. Har försökt hitta ett grenrör till GSX750ES men hittar bara Marving 4-1 system och jag vet inte om jag är så sugen på att lägga dom pengarna på hojen just nu. Vet nån av ett 4-1 grenrör eller system till GSX750ES så är jag intresserad.

Tänkte använda grenrörsdelen som nu sitter på och sen bygga nytt avgassystem från nedre böjarna och bakåt för det är här som rören är tillplattade och skavda redan före jag på omkull hojen. Funderar på om man skulle göra ett 4-2-1 system istället för att dra ihop alla fyra rören på ett ställe i kollektion?

Vad tror ni, det sitter 35 mm rör ut från toppen om man sen skulle gå ihop till med dessa till varsitt 38 mm eller 45 mm rör under motorn och sen dra ihop dessa två till ett 51 mm rör och sen fortsätta sig bakåt? Kan tänka mig att man kan få runt 15 cm långa rör i "två delarna" av avgassystemet.

Vad tror ni om detta skulle man få nån fördel med ökat vrid med att snickra ihop ett 4--2-1 utan att räkna ut allt ordentligt (vilket jag inte begriper mig på)?
 
Det du ger dej in på är jävligt svårt.
Avgassystem för max hp är enkelt men vill man ha vrid i vissa register så handlar det om reflektioner även i 4T system precis som i 2T system.

Vill man sedan ha vrid hela vägen handlar det om motstånd och reflektioner o man talar om olika reflektioner upp till 6 tryckpulserna påverkar varandra i lägre rpm genom att hjälpa till att suga ur gaser ur varandras cylindrar o då även hjälpa till att suga in mera färskgaser pga ventilernas överlappning.

Se som på min ace där släppte blackwidowe ett nytt helsystem 2019 som gör att man kan ta av exup ventilen o ändå behålla nästan det fantastiska vridet i den motorn.

Det finns program på nätet som är gratis där du lägger in alla värden från motorn

Borr slag ventiler kammars duration komp önskat beteende osv. Dom ger en skaplig hänvisning till vad som skal/bör göras.

Men att svetsa ihop lite skrot gör oftast ingen glad.
 
Det är väl detta som är frågan, hur uträknat är det gamla 4-1 systemet troligtvis 80-tal) som nu sitter på? Antingen så byter jag väl ut rören som är dåliga och får försöka få ihop en ny kollektor eller så får jag försöka räkna på skiten.

Hittade en app men hur fasen för man reda på hur många grader före BDC avgasventilerna öppnar? Är det av med ventilkåpan och känna i cylindern och sen försöka mäta hur många grader före ventilen börjar öppna.
 
Hittade en app men hur fasen för man reda på hur många grader före BDC avgasventilerna öppnar? Är det av med ventilkåpan och känna i cylindern och sen försöka mäta hur många grader före ventilen börjar öppna.
Det vet Brink, vänta bara :)
 
4-2-1 ska väl ge effekt på lägre varv än 4-1, det kan väl vara trevligt.

Det finns ju empiriska modeller för att dimensionera det. Du behöver dock mäta ventiltiderna. Närmare bestämt hur många vevvinkelgrader som avgasventilen är öppen. Om du inte hittar tiderna med google.
 
Hähä... nä jag vet bara att "Vedbodtrimmarens handbok" berättar mycket visdom. Själv trimmar jag för tillfället en SQL-databas, så kul är min helg.

Jag lade upp relevant del för nerladdning.

Får bara upp en blank sida då jag klickar på länken?

4-2-1 ska väl ge effekt på lägre varv än 4-1, det kan väl vara trevligt.

Det finns ju empiriska modeller för att dimensionera det. Du behöver dock mäta ventiltiderna. Närmare bestämt hur många vevvinkelgrader som avgasventilen är öppen. Om du inte hittar tiderna med google.

Det var lite så jag tänkte, 4-2-1 är väl mer lämpligt än 4-1, 4-2-1 borde ju vara bättre för min körning än 4-1 inte för att jag nu egentligen har så stor betydelse. Har googlat men jag hittar inte infon om ventiltiderna via Google.

Kollar man ventilerna genom att mäta hur många grader vevaxeln rör sig från dess att ventilen börjar öppna till den stängs?

Hur gör man med ventilspelet? Ska det räknas med eller tar man bara graderna melkan då ventilen är öppen?
 
Får bara upp en blank sida då jag klickar på länken?
Din webläsare har tankat hem en PDF-fil. Öppna den PDF-filen.
Det kan även vara så att CHROME eller EDGE tycker att filen är suspekt. Används isf FIREFOX.

Ah, både Chrome och Edge vill att det ska vara https istället för bara http, ändrat.
 
Får bara upp en blank sida då jag klickar på länken?



Det var lite så jag tänkte, 4-2-1 är väl mer lämpligt än 4-1, 4-2-1 borde ju vara bättre för min körning än 4-1 inte för att jag nu egentligen har så stor betydelse. Har googlat men jag hittar inte infon om ventiltiderna via Google.

Kollar man ventilerna genom att mäta hur många grader vevaxeln rör sig från dess att ventilen börjar öppna till den stängs?

Hur gör man med ventilspelet? Ska det räknas med eller tar man bara graderna melkan då ventilen är öppen?

Ja, hur mycket vevaxeln rör sig.

Utgå ifrån där ventilen har börjat öppna lite, kanske en tiondel och samma vid stängning precis innan den stänger.
Jag har glömt exakt vilken öppning/stängning som är rekommenderat val men lite öppning ska det vara. Och avgastempersturen är nog ändå en större felkälla än några grader fel på ventiltiden.
 
Nu funkar länken.

Vad ska man googla efter om man skulle ha tur att hitta denna infon? Man lär ju måsta söka på engelska, valve duration? Hittade nåt om ventilerna men det var till en 88:a GSX R och nu hittar jag inte det igen, men det kan då inte vara i grader för då ska man med övriga paeameterar från min motor ha 1,7 m långt grenrör.
 
Om avgasporten är öppen 180 grader så är tiden för en puls 180/360 * tiden som det tar för motorn att snurra ett varv.

Säg att du vill ha avstämt vid 6000 rpm, motorn snurrar då 10 varv/s, ett varv tar alltså 1/10 = 0.1 sekunder. Avgasporten är då öppen 180/360*0.1 = 0.05 sekunder.

På den tiden ska ljudvågen gå från avgasventilen till areaökningen och åter till avgaventilen.
Och ljudhastigheten måste korrigeras för avgastemperaturen.
 
En hästkraft hit eller dit i varvtalsområde x eller y, på en gathoj, orka bry sig. Måla den RÖD istället så ser den ut att gå fortare. En VIT hoj går fett bort. :hoppskrat

Hojen är ju redan röd men jag tänkte ju måla den vit med röda, ljusblå och mörkblå fält, kommer den att gå saktare då än om jag behåller den original röd?

Om avgasporten är öppen 180 grader så är tiden för en puls 180/360 * tiden som det tar för motorn att snurra ett varv.

Säg att du vill ha avstämt vid 6000 rpm, motorn snurrar då 10 varv/s, ett varv tar alltså 1/10 = 0.1 sekunder. Avgasporten är då öppen 180/360*0.1 = 0.05 sekunder.

På den tiden ska ljudvågen gå från avgasventilen till areaökningen och åter till avgaventilen.
Och ljudhastigheten måste korrigeras för avgastemperaturen.

Okej ska se om jag kan hitta info om ventiltiderna, vore kul att lära sig lite mer även om det nog inte praktiskt spelar nån roll i detta fall. Annars så blir det nog bara rörbyte av rören från nedre böjen från cylinder 1 och 4 till kollektion som är tillplattade. Men från kollektorn där nuvarande ljuddämpare börjar får det bli ett nytt rör som undviker bromspedalen bättre och sen får det bli en ny ljuddämpare av nån billigare sort.
 
Praktisk nytta har väl aldrig varit nåt man förknippar med motorcyklar ändå.

Dessutom är väl en extra hk i mellanregistret värd betydligt mer på en 750ES än på en literklubba som ändå har överskott av hästkrafter. Och resan att bygga och ha en tanke bakom, och sen varje gång man ser röret veta att man verkligen gjort sitt bästa för att det ska bli bra går ju inte värdera i pengar.
 
Det är väl detta som är frågan, hur uträknat är det gamla 4-1 systemet troligtvis 80-tal) som nu sitter på? Antingen så byter jag väl ut rören som är dåliga och får försöka få ihop en ny kollektor eller så får jag försöka räkna på skiten.

Hittade en app men hur fasen för man reda på hur många grader före BDC avgasventilerna öppnar? Är det av med ventilkåpan och känna i cylindern och sen försöka mäta hur många grader före ventilen börjar öppna.
Jag läste en gång (för länge sedan) i den brittiska Bike att någon av eftermarknadstillverkarna av avgassystem sa något (fritt ur minnet) i stil med: "Det tar 5-6 vändor i bänk med justeringar och modifieringar för att hitta effekten. Sedan tar det 15- 20 vändor i samma bänk för att få ned ljudet utan att tappa alltihop igen."
 
En hästkraft hit eller dit i varvtalsområde x eller y, på en gathoj, orka bry sig. Måla den RÖD istället så ser den ut att gå fortare. En VIT hoj går fett bort. :hoppskrat
Däremot kan det ju vara nice att ha ett väl avstämt register, tänker att det är den främsta vinsten med att ha beräkna avgassystemt på en gathoj.
 
Byggde ihop vintern -84-85 ett 4-1 system till min Honda 900 Boldor -80... Köpte en knippe 38 mm rör böjar å raka bitar samt en 2,5 tum bil ljuddämpare för 360 kr... Kapa rören så alla 4 vart lika långa å knacka ihop en kollektor å svetsa ihop allt... Hojen gick kanon, vart bra klipp i grejorna ..
Varför man byggde ett eget 4-1 system va att köpe system kosta typ 2000 kr å då fick man montera bort centralstödet å de ville inte jag..

Så me andra ord behöver de inte bli så himla fel me att bygga ett 4-1 system eller 4-2-1 system utan alla möjliga internet beräkningar på en gammal hoj som ändå är gammal teknik som inte är elektronik byggd som styr allt..
 
Last edited:
...det kan då inte vara i grader för då ska man med övriga paeameterar från min motor ha 1,7 m långt grenrör.
Två saker som kan ge JÄTTEfel:
1. Är det vevaxelgrader eller kamaxelgrader som avses?
2. Ljudhastigheten är kraftigt temperaturberoende (räkna inte med 340 m/s).
 
Man kan ju säkert ha tur att få in en lyckträff om man bara svestar ihop nåt om man har mycket tur.

Tror jag tar och gör en ny lös kollektor liknande denna https://www.euromotoelectrics.com/product-p/ex4-1straight.htm en kollektor av den typen bor gå att gå till hyfsat enkelt och jag tror jag har rör hemma som passar att sticka in 35 mm rören i.

Sen kapar jag av rören på originalsystemet vid kollektorn som nu är skadad och byter ut de skadade delarna på de undre rören från toppen som sen kan stickas in i den nya kollektorn. Från den nya kollektorn får det bli ett nytt rör som förhoppningsvis kan dras så att det undviker centralstödet och ge mer plats för bromspedalen.
 
Jag läste en gång (för länge sedan) i den brittiska Bike att någon av eftermarknadstillverkarna av avgassystem sa något (fritt ur minnet) i stil med: "Det tar 5-6 vändor i bänk med justeringar och modifieringar för att hitta effekten. Sedan tar det 15- 20 vändor i samma bänk för att få ned ljudet utan att tappa alltihop igen."

Ja, om man nu vill hitta det optimala måtten för att sedan sälja tusentals rör så är det nog väldigt lämpligt.
Men nöjer man sig med någonting som är hyfsat bra och definitivt bättre än originalet på en 80-talshoj så duger empiriska modeller långt.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top