4-1 eller 4-2

Shogo

Snel Hest
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF-1000R
Mitt touringsystem måste bort, blir ju ifrånkörd av gyn-stolar :D

Vad är att föredra, står mellan valet att antingen köpa originalpipor 4-2 eller ett 4-1 system. Tänkte dock inte använda originaldämparna till originalpiporna utan några billiga slipon dämpare.

Priset för båda lösningarna blir ung detsamma.

Som jag förståt det så är 4-1 optimerat för effekt på höga varv, vilket iofs låter trevligt, men vill även ha lite bottendrag kvar. Är 4-2 en bättre lösning då ?
 
Det kommer du få många olika svar på, men en sak är iaf säker: 4-1 kommer ju att göra hojen lättare än ett 4-2...
 
Jåke skrev:
Det kommer du få många olika svar på, men en sak är iaf säker: 4-1 kommer ju att göra hojen lättare än ett 4-2...

procentuellt är skillnaden inte så himla stor :D hojjen har ju torrvikt på 228kg, 257kg fulltankad.
 
Köper du ett 4-1 lär ju grenrören vara grövre vilket är bra, kan bli en begränsning med original. Och du kommer inte tappa så speciellt mycket bottenvrid heller.
 
Shogo skrev:
procentuellt är skillnaden inte så himla stor :D hojjen har ju torrvikt på 228kg, 257kg fulltankad.
Man måste börja nånstans, och det är enklare än att banta :rofl

Men det ligger en del i vad Oljekyld säger åxå...
 
Vad är det för hoj
är det den på bilden alltså gpz 900 r


4-1 rören till dom va rätt kassa försök att hitta nåt till den något nyare 1000 rx

eller möjligen zzr 1100alla är samma motorfamilj
 
*Andersson turbo: Det är ju en idé faktiskt... skall undersöka det.

Jag har hittat system till min hoj från följande tillverkare.
4-1: Muzzys(4-1), Kerker(4-1), Lazer(4-1), Micron(4-1), Motad(4-2-1, sitter på nu..uselt)
4-2: Kerker, Motad(originalkopia), originalrör.

Så det finns endel att välja på.

En sak som gör mig skeptisk till alla 4-1 system är att rören går runt motorn istället för att gå "raka" vägen, med 4-2 däremot så blir det i princip raka rör.

Jag är primärt inte ute efter någon direkt effekthöjning, mer att återfå originaleffekten och lite hetsigare effektkurva.
 
Shogo skrev:
.....
En sak som gör mig skeptisk till alla 4-1 system är att rören går runt motorn istället för att gå "raka" vägen, med 4-2 däremot så blir det i princip raka rör.

Kan det bero på att man vill underlätta olje(filter) byte....?
Annan orsak kan vara att man vill få samma längd på alla grenrör, vilket är viktigare än "rakheten".

//B
 
Nån som vet hur olika diameter och längd på grenrören påverkar motorns karaktär ?
 
Grovt är bra :) Eller allvarligt talat, avgaserna är ju väldans heta när de ska ut och igenom grenrören, och då är en större diameter på sin plats, ju längre ifrån motorn man kommer desdå mindre rör kan man ha, enkelt förklarat. En annan tumregel är ju grovt och kort=toppeffekt, smalt och långt= mer tryck i botten. Observera att detta bara är enkelt förklarat, men det funkar så.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top