3st 2:or på bilprovningen + Registeringbes.

  • Thread starter Thread starter Ec
  • Start date Start date

Ec

My Grandis and Me!!!
Gick med
11 Nov 2007
Ort
Landskrona
Hoj
Röd raket!
Åkte på världens nitiska besiktingspåg idag på Landskrona bilprovning.
Kedja felaktigt spänd, trots protest att den ska ligga mellan 40-50mm så orka han inte ens mäta o bara sa den får du anmärking på.

Reflexen bak, tja va säger man..:yoparty

Halvljus för lågt, måste vara jobbigt o sträcka sig in mellan kåpan o skruva upp den. eller jag som hade en skruvmejsel under baksätet fått ändra på plats.

Roligaste av allt, Fordonet måste genomgå registeringsbes pga den är reggad med 25kw enligt papperna, men nej den har 110kw efter bilprovingen testpilot som bytte attityd och skulle få en annan som skulle berätta vad jag skulle få betala mera..

Tack Landskronas Bilprovningen, jag kommer inte återkomma till er med min mc igen. Kör heller till andra inom en radie på 10 mil som kan titta på en kedja och mäta den.

Så nu får man kontakta Mckompaniet där man köpte den och se om nån kan hitta papper på att den är i 110kw reggad.
Kul att man redan betalar försäkring för en 110kw mc.:Bugar

Jag blev så trött på paragrafryttare, jobbat hela natten o möts av denna yngling.
 
de är nog läge att dra ett mail till SBP å klaga på hanteringen.
 
Vad är konstigt med den besiktningen? :confused:
 
Nog för att man kan tycka att dom är ena slöa jävlar när dom inte kan justera ljuset åt en, men annars har han väl gjort helt rätt??
 
Håller med stämman...vad gjorde dom för fel?
Halvljuset är ju en klassiker om man får flera anmärkningar på sitt fordon. Dvs dom sätter ju lätt en tvåa på det om man fått flera.
 
Håller med stämman...vad gjorde dom för fel?
Halvljuset är ju en klassiker om man får flera anmärkningar på sitt fordon. Dvs dom sätter ju lätt en tvåa på det om man fått flera.

Mitt halvljus har besiktningsmannen justerat flera gång åt mig under besikningen. Att få tvåa på reflexen är väl standart men kedjan är ju skandal.

Klaga!
 
Om du inte ens har koll på vad som står i hojens registreringsbevis så är det ju bara pinsamt. Halvljuset är alltid kinkigt, men det är bara att fixa. Det är ju faktiskt för din och min säkerhet som han påpekar det. Samma med reflexen, ren dumhet från din sida.

:hej
 
Mitt halvljus är alltid för lågt. Det är med flit inställt för att ligga ca 1 cm under rätt nivå i "besiktningslinsen". Besiktningsmännen säger alltid:

- Det är bra, kör du med passagerare blir det perfekt.

Ursäkta om jag missuppfattat något men om du kör till besiktningen med en ostrypt R1:a (? Det är den enda cykel det inte står såld på under din avatar) så är det väl inte så konstigt att besiktningsmannen reagerar när det står 25 kw i papperna? Vad hade du väntat dig?

En R1:a 99´ har väl för övrigt 116 kw och inte 110kw? (Eller funkar inte min miniräknare nu igen...)

Är det nån som borde ha ett papper på att den är reggad i 110 kw så är det väl du och inte de som sålde den till dig? Det står ju i cykeln registreringsbevis som du förhoppningsvis har någonstans i en pärm.

Vilken cykel handlar det om egentligen?
 
Trist att höra, Landskrona har varit bra annars tycker jag, var en äldre herre som jobbade där när jag besiktigade förr, han såg mellan fingrarna på sånt där.

Edit: fick underkänt där en gång pga elsystemet, var lite skavat hölje, 2a på det. :va
 
måste bara säga att f-n vad skönt att vi inte behöver bes. hojarna här i landet! för det verkar ju sjukt noga på allt! iofs. finns det inte så mycket på en hoj mot vad på en bil så det kanske är därför det är noga på det minsta..

men däremot tycker ju poliserna om att stoppa en så fort som ser en. och då är det alltid reflex som de klagar på ;)
 
Jag ser inte heller felet. Inte fan ska väl kedjan ha ett spel på 40 - 50 mm? :va
Visst var det klent att han inte justerade ljuset men resten var väl inget fel på. Även om du betalar försäkring för 110 kW så är det lagligen en 25 kW-hoj som du kör ostrypt och alltså då olagligt - ny regbesiktning är nog inte så dumt för din egen skull.
 
Jag tycker det är intressant att bilprovningen numera verkar ha mänskliga bromsbänkar som kan bedömma effekten på hojar genom att köra dem några meter på gata.

Undrar om jag skulle ta och bänka min hoj hos dem...?
:brinnerup
 
Jag ser inte heller felet. Inte fan ska väl kedjan ha ett spel på 40 - 50 mm? :va
Visst var det klent att han inte justerade ljuset men resten var väl inget fel på. Även om du betalar försäkring för 110 kW så är det lagligen en 25 kW-hoj som du kör ostrypt och alltså då olagligt - ny regbesiktning är nog inte så dumt för din egen skull.

Stämmer bra, har för mig att spelet ska vara cirkus 25-35 mm. Är det 40 är det nog inga problem, 50 mm då är det lite mycket speciellt på en sporthoj i mina ögon iallafall.

Jag tycker det är intressant att bilprovningen numera verkar ha mänskliga bromsbänkar som kan bedömma effekten på hojar genom att köra dem några meter på gata.

Undrar om jag skulle ta och bänka min hoj hos dem...?
:brinnerup

Något måste dom ha om dom ska konkurera mot dom andra när monopolet försvinner :tungan
 
Last edited:
Efter ha sovit på detta så ska jag skicka iväg ett mail, klagar inte så mycket på det andra.

Reflex total miss från min sida.

Halvljuset, samma sak där samt fått hjälp med ställa in det tidigare. Men klart man ska ha koll på det.

Kedjan, den biten klagar jag på, citat från Yamahas rephandbok Drive chain slack
40 ~ 50 mm. Sen kan man bedöma det med ögonmått så är man världsbäst på glapp.
Har efter fått tagit hjälp med en tumstock fått fram att den glappar 45mm. Men jag har väl fel igen.

Att den var reggad 25kw på papperna har jag inte ens tänkt på, uppgav när jag försäkra hojen att den var ostypt, glad trodde jag att jag gjorde det rätta vilket hon i tråden sa med och hoppas flera var ärliga som jag. Jaha, den har gått igenom så sen nån tog bort strypningen och jag är the bad man för jag inte kollade upp att den var rätt reggad.
Ska helt klart regga om den, man lär sig nya tricks varje dag....
 
Har bara positiva saker att säga om Landskrona Bilprovning...

Med mina hojar har de alltid varit trevliga och min Honda Z-50 älskade dem. :tummenupp
 
Jag tycker det är intressant att bilprovningen numera verkar ha mänskliga bromsbänkar som kan bedömma effekten på hojar genom att köra dem några meter på gata.

Undrar om jag skulle ta och bänka min hoj hos dem...?
:brinnerup

Behövs ingen bromsbänk för att märka skillnad mellan 25 och 110kw.
Behövs inte många meter heller...
 
När jag besiktade min hoj så sade gubben som provkörde att strypningarna är nog borttagna. inget mer med det. gick igenom med blankt papper :)
 
Jag tycker det är intressant att bilprovningen numera verkar ha mänskliga bromsbänkar som kan bedömma effekten på hojar genom att köra dem några meter på gata.
Brukar inte behövas särskilt många meter för att känna skillnad på 34 eller 150hk heller...
 
Hade en Bandit 600 som var reggad på 25kw och frågade besiktningsmannen om
jag skulle registrera om den till full effekt och som svar fick jag att det är
helt onödigt eftersom försäkringsbolagen går på ursprungseffekten.
Detta var någon gång under 2004 och på besiktningsstationen i Sollentuna.

:va
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top