3G telefoner

Jag pratade med en av säljcheferna på 3.

Vad som gäller för gratis ringande.

ALLA som har ett 3 abbonemang ringer alltså GRATIS till alla andra som OCKSÅ har ett 3 abbonemang.

Oavsett om det är 3g till 2g, 2g till 3g, 2g till 2g eller 3g till 3g.
Huvudsaken är att båda har ett 3 mobilnummer.
Även gratisvideotelefoni gäller.

EDIT:
HansEman skrev:
Plockade ut en Nec i söndags,(Siba ej öppet köp på mobil) visste att det var kass passningstid men hur roligt är det att läsa detta idag :huvet http://premium.mobil.se/nyheter/visa.asp?id=7905&sid=1
Kolla så ni får rätt telefon om ni ska köpa en så slipper ni göra som jag :kocko

Det var ett aprilskämt enl. 3. :näsblod

Last edited:
En jävligt viktig sak man ska tänka på är att gratis telefonin mellan 3 kunderna börjar först när de ev. förbetalda samtalsminuterna är slut! Har man tex. 3Fri 60 och ringer till en annan 3-kund äter det först av de 60 förbetalda minuterna. Först när dom e slut blir det gratis! Video samtal mellan 3 kunder är dock gratis från första minut!

Som någon redan skrev så är det samma priser oavsett om man ligger på 3:s nät eller hos voda 2G...

Som jag ser det finns det två bra abonnemang just nu!

Tre Fri Start (99:-/mån) Inga förbetalda minuter - men helt gratis samtal till 3-kunder dirrekt. Binder ni er i 24 mån får ni en NEC e313.

Tre Fri 150 (299:-/mån) 2,5 timmar förbetalt! Obs! 3 bjuder på 50% av månadsräkningen i 6 månader! (149,5:- i stället). Binder ni er i 12 mån får ni tex. en Nec e616.

(skönt att vara hemma vid datorn igen förresten! allt jag skrivit i detta inlägg har jag nämligen gjort från en Motorola A920!)

duccen900ss skrev:
Någon som vet om Nec e616 stödjer handover!?

Om du menar handover mellan 2g och 3g så är det inte där problemet sitter. Problemet är att 2g och 3g näten inte riktigt "snackar" med varandra. Alltså får inte 2g masten någon information om att din 3g mast är på väg att förlora dig.

Vad jag förstått så hade man möjligen kunna köpa in handover tekninken från Siemens, men den var såpass dyr att man valde att istället bygga ut fler 3g master. Om detta är sant eller inte är jag lite osäker på, så jag vill medge att jag inte har full koll på hela teknikkedjan.

Men i korthet:
Du kommer fortfarande att råka ut för att samtalet bryts när du åker UT från ett 3g täckt område. Att åka IN i ett 3g täckt område är inga problem, eftersom telefonen ligger kvar på 2g sålänge du snackar, men roamar om efter att du lagt på luren.

GPS och positioneringen bryr sig inte om vilket område du är i.. Men nogranheten är bättre i innerstan än på landsväg. Men på landsväg så är det ju ok med +/- 150 meter..

Själv har jag kvar min gamla 2g nalle. Och kommer att ha det tills dess att jag kan ringa från alla ställen jag är ute på. Synd bara att 3 inte kunde köpa in sig i Telia´s 2g nät och täcka stan med 3g. The best of two worlds...

amullo skrev:
Som jag fattar frågan.

Påstående: Det är ju gratis att ringa till alla andra som OCKSÅ är 3 abbonent.
Fråga:
*Gäller det även när dessa är roamade i Vodaphone´s nät?
*Gäller det oavsett om det är roamade 2g eller 3g?

Har jag fattat det rätt?

Rätt uppfattat! Men frågan har ju redan besvarats nu så... Men tack i alla fall! Blir nog en Nec e313 till donnan nästa vecka. Men en lustig sak: På tre's hemsida stpr det att det är 24 månaders bindningstid, men enligt försäljaren jag sncakde med så räcker det med 12 månader för att få den gratis. Antingen så har han otroligt dålig koll, och då får ju han stå för felupplysningen :D eller så har tre otroligt bra erbjudande just nu!

luka skrev:
Rätt uppfattat! Men frågan har ju redan besvarats nu så... Men tack i alla fall! Blir nog en Nec e313 till donnan nästa vecka. Men en lustig sak: På tre's hemsida stpr det att det är 24 månaders bindningstid, men enligt försäljaren jag sncakde med så räcker det med 12 månader för att få den gratis. Antingen så har han otroligt dålig koll, och då får ju han stå för felupplysningen :D eller så har tre otroligt bra erbjudande just nu!

Om du köper den med 3Fri Start är den gratis om du binder dig i 24 månader. 3Fri Start kostar 99:-/mån men du får inga förbetalda samtalsminuter. (Bra för "mammor" "flickvänner" osv. eftersom att dom ringer gratis från första minut till dig. Men för den som ringer medel-mycke är 3Fri 60 eller 3Fri150 ett bättre val. (3Fri150 är nog vassast). Om du ska köpa en e313 kan du får den garatis på 12 månader med någon av de sistanämda abonnemangen. Men som sagt inte med 3Fri Start för då måste du binda dig i 24 månader!

Skillnaden mellan 3Fri60 och 3Fri150 är ca 300:- under bindningstiden! (Fri 150 är alltså 300:- dyrare men du får ringa 2,5timmar i stället för 1timme som man gör med Fri60). Anledningen att det bara skiljer 300:- är att Tre bjuder på 50% av den fasta månadskostnaden de 6 första månaderna om du väljer Fri150. (Vet inte om vi redan tagit upp detta tidigare i tåden....)

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage