3G telefoner

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Finns det nån sida där man kan läsa om dom olika telefonerna..och 3g tekniken?..jag är inte så insatt men jag måste köpa ny telefon iochmed jobb byte och då måste jag ha abbonemang så tänkte skaffa mig en sån. Tips tas glatt emot oxå! :yoparty

Okej... du har totalt 6 lurar att välja på. Det finns dock bara 2 operatöer att välja på. Telia och 3. Telia har än så länge inga vettiga telefoner... Det är Nokia 6650 och 7600. Båda är okej så länge du inte vill köra videosamtal. Det går nämligen inte. Tre däremot erbjuder NEC e313 och e616. Du kan även välja mellan Motorola A835 och 920 (925). Tre har sjukligt bra erbjudande just nu! Kolla på www.tre.se. Dom ger bort telefonerna och du får ringa upp månadskostnaden. Tre Fri300 är ett vettigt abonnemang. Du binder dig i 12 mån men får 50% rabatt de första 6. Vilken av de 4 Tre telefonerna man ska ha beror på vad man ska använda för funktioner. Ska du kunna surfa (som jag faktiskt gör nu på en 920) eller svara på epost ska du välja en lur med pekskärm. Ska du bara läsa mail är det lika enkelt vilken du än väljer. Tänk på att batteritiderna inte är så bra än... Samt att samtalen kan brytas mellan 2 och 3g näten. Lycka till!

Jag kör med en Nokia 6650, funkar helt OK, men är inte direkt liten, kommer faktiskt upp i 384 Kbit/s när jag surfar/tankar ner med den vilket jag tycker är bra för en telefon!

Batteritiden är inte heller så superbra men man får tänka på att det är ny teknik och att telefonerna kommer att bli mindre å bättre hela tiden. Jag tycker Ericssons Z1010 verkar vara den hetaste UMTS-luren annars, den släpps väl nu i dagarna tror jag?

Hur "heta" å bra var de första GSM telefonerna....... :huvet

(som privatperson hade jag iofs avvaktat något halvår-år innan jag köpt någon UMTS-lur....tills allt börjar lira riktigt bra och är optimerat)

Last edited:
okey.tack för svaren!...ska in till stan till en 3 butik och prata med personalen där!

Är det någon som kan svara på varför jag måste slå in pinkoden på min A835 hela tiden för? Skitirriterande då man inte kan bli nådd.

CayLe skrev:
Är det någon som kan svara på varför jag måste slå in pinkoden på min A835 hela tiden för? Skitirriterande då man inte kan bli nådd.

Om den gör så med båda batterierna tycker jag att du ska ta en backup samt göra en total återställning. Hjälper inte det kan du gå in i butiken du köpt telefonen, det kanske hjälper med ett nytt simkort. Sista alternativet är att skicka den på service. Om den är borta mer än 2 veckor ringer du till tre (0771-735300) och ber om kompensation.

xtreme skrev:
Om den gör så med båda batterierna tycker jag att du ska ta en backup samt göra en total återställning. Hjälper inte det kan du gå in i butiken du köpt telefonen, det kanske hjälper med ett nytt simkort. Sista alternativet är att skicka den på service. Om den är borta mer än 2 veckor ringer du till tre (0771-735300) och ber om kompensation.

Jobbar du på Tre eller?

//A.

UnderDOG skrev:
Jobbar du på Tre eller?

//A.

Nej, men jag jobbar hos en av Tres återförsäljare... så man e ju lite påläst! A835 brukar iofs inte strula, men liknande fel har jag sett på A920.

xtreme skrev:
Nej, men jag jobbar hos en av Tres återförsäljare... så man e ju lite påläst! A835 brukar iofs inte strula, men liknande fel har jag sett på A920.

Kan hålla med. Jag arbetar med 3 som kund och har haft möjlighet att testa de lurar som säljs.

Motorola
A920 är lite för stor. Batteritiden är inte så bra.
A835 funkar hyfsat bra. GPS´n är mycket bra, men tar MYCKET batteri

Nec lurarna funkar bra.. Åtminstone de nya
E-616 har KORT passningstid, däremot får man med dubbla laddare, dubbla batterier, samt billaddare..

De kommer snart ut med SonyEricsson. Men den kommer att ta slut FORT, eftersom SE lovat bättre passning än allt annat på marknanden.

Mitt tips. Vänta till sommaren. sommaren infaller den 20:e juni har jag hör från polare på SE.. så du vet.

Själv har man en Samsung Z105 (tror ej att den är släppt) med Vodafone 3G. Detaljer får jag inte yppa eftersom jag är med i ett test att utverdera deras 3G-nät inför att de ska släppa det.

Har TRE något konvetionellt GSM-nät när UMTS-täckningen inte räcker till?

Har inte voda redan sitt nät i drift? Jag har i alla fall en kund som kör en e616 med voda kort! När Tres 3G nåt inte finns romar lurarna över till voda 2,5G...

Voda har lanserat 3G-datakort än så länge, inga vanliga terminaler, men det kommer.

När UMTS-täckningen försvinner sker det (eller ska ske) handovers till GSM/DCS. Tre har inget "eget" GSM nät utan "hyr in sig".

Vodafone har sitt 3G när i drift! Jag har själv en Motorola A920. När jag inte har mottagning på tre´s nät så roamar ju mobben på vodafone's nät, och jag har 3G täckning även med vodafone till och från beroende på var jag är!

En fråga. Funderar på att skaffa en lur åt tjejen och ha mellan oss bara, har precis köpt henne en ny 2G lur så... Men fråga är nu, e det bara gratis at ringa mellan 3G lurar inom 3's egna nät eller även när man roamar på vodafone? Du som jobbade som säljare kanske vet? Tacksam för svar!!

Martin

luka skrev:
Vodafone har sitt 3G när i drift! Jag har själv en Motorola A920. När jag inte har mottagning på tre´s nät så roamar ju mobben på vodafone's nät, och jag har 3G täckning även med vodafone till och från beroende på var jag är!

En fråga. Funderar på att skaffa en lur åt tjejen och ha mellan oss bara, har precis köpt henne en ny 2G lur så... Men fråga är nu, e det bara gratis at ringa mellan 3G lurar inom 3's egna nät eller även när man roamar på vodafone? Du som jobbade som säljare kanske vet? Tacksam för svar!!

Martin

Visst är nätet i drift, det testas/optimeras för fullt, bla av mig själv, men Vodafone har inte lanserat det med terminaler ännu, utan bara datakort.
Jag är ganska övertygad om att det bara är internt mellan Tre:s egna kunder som det är gratis, inte om man tringer till Vodafone-abbonent (men d var ju inte jag som fick frågan :tungan )

Jag beställde en 3 mobil i förra vackan. ringde bara 020-333333 och pratade med en trevlig tjej. Så sen bjöd hon på anslutningsavgiften. Så det blev en nec e616 med 200:-/månad och 60 fria minuter...

Jag tyckte att det verkade ganska bra och det rör ju sig bara om ett år...

//Score

amullo skrev:
E-616 har KORT passningstid, däremot får man med dubbla laddare, dubbla batterier, samt billaddare..

Plockade ut en Nec i söndags,(Siba ej öppet köp på mobil) visste att det var kass passningstid men hur roligt är det att läsa detta idag :huvet http://premium.mobil.se/nyheter/visa.asp?id=7905&sid=1

Kolla så ni får rätt telefon om ni ska köpa en så slipper ni göra som jag :kocko

HansEman skrev:
Plockade ut en Nec i söndags,(Siba ej öppet köp på mobil) visste att det var kass passningstid men hur roligt är det att läsa detta idag :huvet http://premium.mobil.se/nyheter/visa.asp?id=7905&sid=1

Kolla så ni får rätt telefon om ni ska köpa en så slipper ni göra som jag :kocko

Tidiga Nec E616-köpare snuvas på taltid
2004-04-01 14:37

Inget aprilskämt då?

luka skrev:

Martin

Som jag fattar frågan.

Påstående: Det är ju gratis att ringa till alla andra som OCKSÅ är 3 abbonent.
Fråga:
*Gäller det även när dessa är roamade i Vodaphone´s nät?
*Gäller det oavsett om det är roamade 2g eller 3g?

Har jag fattat det rätt?

Dr Gixxer skrev:
Jag kör med en Nokia 6650, funkar helt OK, men är inte direkt liten, kommer faktiskt upp i 384 Kbit/s när jag surfar/tankar ner med den vilket jag tycker är bra för en telefon!
men tjena.. jävla bredband för sjutton. koppla in till en laptop och vipps, trådlöst bredband :)

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage