3D Studio MAX

Josafan skrev:
Ett glas gör du väl enklast genom en halv genomskärningslinje, sedan kommandot Lathe ( som roterar genomskärningen i önskade grader) sedan så konverterar du till e-poly(editable poly, hittar du om du högerklickar på objektet) och sedan tar och gör antingen mesh-smooth eller använder subdivision/iterations.

Hmm... ge mig en länk till någon tutorial då... det var snällt att du tog dig tid att skriva, men det är än så länge komplett grekiska för mig! :tungan

lassnig skrev:
Hmm... ge mig en länk till någon tutorial då... det var snällt att du tog dig tid att skriva, men det är än så länge komplett grekiska för mig! :tungan

Inte världens bästa tutorial, men han går igenom det jag sa. Ibland gör han lite misstag, men sortera ut det som är bra så skall det nog gå bra.

http://www.animate.se/viewtopic.php?t=5818&highlight=glas

Om du inte kommer in där utan att regga dig så gör det, på animate är dom mkt hjälpsamma, där finns mkt att söka på och mkt videotutorials...

Sen är det som på alla andra forum, sök först, fråga sen. Lycka till! :tummenupp

lassnig skrev:

Som jag skrev tidigare går in här --> www.animate.se , läs alla FAQ först, Använd Tutorialsen som förljer med Maxen samt gå in i Tutorials arkivet finns massor

Har nyligen börjat pilla lite med Max, men har jobbat i Maya rätt länge.. pysslar mest med animation men man blir lite sugen på snygga raytrace bilder när jag sett tråden.. detta är en bild av en animering jag gjorde 1999, ska se om man hittar lite fler bilder

Bifogat

• hanging_still.jpg
    hanging_still.jpg
    98 KB · Visningar: 76
Några till..

Bifogat

• takeoff.jpg
    takeoff.jpg
    45 KB · Visningar: 51
  • snigel.jpg
    snigel.jpg
    45.4 KB · Visningar: 52
  • bodyguard.jpg
    bodyguard.jpg
    45.9 KB · Visningar: 50
Ytterligare lite bidrag då... har börjat fatta det där med Lathe nu! :HIHI

Bifogat

• vinglas02_sh.jpg
    vinglas02_sh.jpg
    74.8 KB · Visningar: 62
Men snälla... kan inte någon vänlig själ förklara caustics för mig? Typ... om man gjort förgat glas och vill att ljuset som bryts igenom det skall få samma färg som objektet det genomstrålar? HUR!?!?!? :3freak

Hur färgar du glaset? genom transparency eller colour? Vet inte om det funkar på samma sätt men i Maya kan material ha färg på båda egenskaper och det skapar lite förvirring då de oftast ger ungefär samma resultat. Skulle tro att caustics kräver att färgen läggs på rätt ställe..

Airborne skrev:
Hur färgar du glaset? genom transparency eller colour? Vet inte om det funkar på samma sätt men i Maya kan material ha färg på båda egenskaper och det skapar lite förvirring då de oftast ger ungefär samma resultat. Skulle tro att caustics kräver att färgen läggs på rätt ställe..

Har använt mig av transparency, men det vill sig ändå inte riktigt... någon som har lust att göra en simpel scen med fungerande caustics?

Mitt lilla bidrag, kasst renderat, ljussatt och materials osv. Hade gjort halva hojen när jag formaterade och glömde göra packup på projekten :huvet

Fan va bra den hade blivit! Gjorde ju varenda detalj perfekt, t. ex. injustieringsskruvarna i änden på gafflarna var precis som irl. :(

Alla andra projekt försvann samtidigt... Har inte rört 3dsmax efter det.

Snugga bilder ni andra hade annars!

EDIT: Liten update en bit längre fram i projektet.

Bifogat

• bromsskivaSH.jpg
    bromsskivaSH.jpg
    127.6 KB · Visningar: 38
  • gaffelupdate.jpg
    gaffelupdate.jpg
    60.4 KB · Visningar: 33
Last edited:
Back