3D Studio MAX

unknownuser

Student
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
---
Jag har precis börjat lära mig ovan nämnda program och skulle vilja se lite bilder från er andra som sysslar med det. Jag har inte direkt lärt mig att göra hojar ännu, men håll till godo med den här så länge :hihi

Seså, lägg in bilder nu!

Bifogat

• explorer II (2) sh.jpg
    explorer II (2) sh.jpg
    94 KB · Visningar: 220
Maldiani skrev:
bra för en nybörjare!
hur länge har du trixat med programmet??

Jag fick hem programmet för 3 veckor sedan, så har jag läst lite tutorials på nätet. Börjar få kolla på några saker iaf, men det är för knepigt att bygg en hoj än så länge! :tungan

1. en penna jag gjorde förra året:
2. sida från en sagobok jag gjort

Bifogat

• penna1.jpg
    penna1.jpg
    75.1 KB · Visningar: 219
  • sagobok_sida07_bild.jpg
    sagobok_sida07_bild.jpg
    83.6 KB · Visningar: 200
Last edited:
Några av de senase
3ds max 7 renderat i Mental Ray
glas2_b2.jpg

shop7_a.jpg

Last edited:
@Kain, det där rummet har jag sett på animate.. ser riktigt najs ut!!!

Två alster och en bild. De två som är "lika" är ett foto och min 3dsmax-bild.

Har lite fler vyer på bron om ngn är hugad och intresserad. Den är ritad av Leonardo Da Vinci och färdigställd i en tolkning av en norsk arkitekt inför lillehammer-os. Jag har modellerat av modellen.

Den andra bilden är mest en miljöbild.

Vill ni läsa mer om bron så gör ni det här:

http://www.vebjorn-sand.com/leonardo.html

Bifogat

• 1024b.jpg
    1024b.jpg
    104.3 KB · Visningar: 90
  • finalrender2.jpg
    finalrender2.jpg
    117.5 KB · Visningar: 107
  • 01.jpg
    01.jpg
    16.3 KB · Visningar: 87
Josafan skrev:
@Kain, det där rummet har jag sett på animate.. ser riktigt najs ut!!!

Två alster och en bild. De två som är "lika" är ett foto och min 3dsmax-bild.

Har lite fler vyer på bron om ngn är hugad och intresserad. Den är ritad av Leonardo Da Vinci och färdigställd i en tolkning av en norsk arkitekt inför lillehammer-os. Jag har modellerat av modellen.

Den andra bilden är mest en miljöbild.

Vill ni läsa mer om bron så gör ni det här:

http://www.vebjorn-sand.com/leonardo.html

Vilken renderare har du använt? V-Ray?

Kain skrev:
Några av de senaste
glas2_b2.jpg

shop7_a.jpg

final2.jpg

Nu måste jag verkligen säga att ni alla är duktiga, men dessa bilderna rockar ju! Kolla glasen, det är ju helt sjukt! Nä, jag får nog lägga på ett kol och göra något vettigt i programmet nu! :tungan

Bra jobbat Kain! :yoparty :Bugar

fina glas, aldrig förstått mig på vray :banana
här kommer mitt bidrag!

(ledsen att det inte är en hoj, hittade inga bra blueprints ;))

Bifogat

• update8small.jpg
    update8small.jpg
    100.2 KB · Visningar: 147
Josafan skrev:
Mental Ray med Global Illumination. :)

Oj, inte illa. Mental Ray är ju rätt otäckt ibland annars. Var riktigt snyggt ljussatt. Hur många ljuskällor behövde du? En Skylight eller? :hihi

crackmac skrev:
fina glas, aldrig förstått mig på vray :banana
här kommer mitt bidrag!

(ledsen att det inte är en hoj, hittade inga bra blueprints ;))

Inte jag heller :3freak . Där av använder jag Mental Ray, men ska väll ge mig på Vray vad det lider..

Last edited:
Coola Ola skrev:
Oj, inte illa. Mental Ray är ju rätt otäckt ibland annars. Var riktigt snyggt ljussatt. Hur många ljuskällor behövde du? En Skylight eller? :hihi

Ljussättningen är det som tar absolut mest tid. Jag har inte jobbat med 3dsmax tidigare, dessa var mitt andra och tredje alster så det har varit en del trial and error om man säger så. På bron har jag använt en svag skylight och en Fspot riktat mot objektet. Försökte återskapa originalsituationen så gott jag kunde.

I rummet var det kalabalik från början, men det är satt med 2 st Mr area omni lights, en utanför varje fönstervägg. Sedan är det 3 Mr area omni nere vid foten på trädet.

Förstod vinken med Skylight, funkar i alla lägen :hihi :rofl

Work in progress. För övrigt det första huvud jag gjort.

Bifogat

• head_wip.jpg
    head_wip.jpg
    98.1 KB · Visningar: 80
Nu har jag börjat fatta lite om hur man kan göra glas också. Dock lite meckigt innan jag kom på hur man gör så att skuggan blir lite mjukar, och inte svart som i en sotarröv trots att man har ett genomskinligt glas.

Dock behöve jag hjälp med en sak. Jag har använt HSDS för att rund av alla skarpa kanter på glaset, men som ni ser så blir botten ganska ful. Vad ska man göra? Har provat MeshSmooth, men då blev hela glaset en sluten cylinder, förstår ni? Hjälp mig någon! :gnissla

Bifogat

• glas01 sh.jpg
    glas01 sh.jpg
    95.6 KB · Visningar: 88
Ett glas gör du väl enklast genom en halv genomskärningslinje, sedan kommandot Lathe ( som roterar genomskärningen i önskade grader) sedan så konverterar du till e-poly(editable poly, hittar du om du högerklickar på objektet) och sedan tar och gör antingen mesh-smooth eller använder subdivision/iterations.

Back