35w bakljus + bromsljus

Joper666

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2007
Hoj
Cb750
Jag har kommit över en jäkligt schysst baklykta till mitt café bygge. Problemet är att det sitter en 35w halogen lampa i den = ingen möjlighet till bromsljus.

35w lyser jäkligt starkt och skulle vara bra som bromsljus effekt. Då tänkte jag att man kan sätta dit ett motstånd och få ner ljuset lite. Sen när jag bromsar har jag 12v igen och alla 35w får lysa friskt!

Vilket motstånd ska användas för att göra detta möjligt? Om jag minns rätt blir väll strömmen högre med mindre volt så jag vettefan hur man ska gå tillväga?

/Johan

Om du använder ett förkopplingsmotstånd på 4 ohm och med en effekttålighet på minst 10W
kommer din 35W lampa att lysa med 9W styrka och du kommer att bränna bort runt 9W i motståndet.

Nog bättre att byta lampa!

/e

Tror ni missuppfattade lite!

Eftersom lampan har en glödtråd (halogen) kan den ju inte lysa starkare vid broms. Jag har 3 kablar, en som matar 12 volt, en jord och en som matar 12 volt när jag bromsar. Därför tänkte jag ta den som matar 12 volt och få ner lite med ett motstånd så inte lampan lyser med full kraft. Sen har jag även den kabeln som matar 12 volt vid broms inkopplad. Då kommer den veteligen lysa starkare vid inbromsning!

Tänkte vad jag behöver för motstånd för att få ner skenet till ca 1/2 - 2/3 av styrkan?

Din tanke är ju klar i svaret ovan har du ju att du ha ett förkopplingsmotståd av effekttyp , finns på Elfa.
Vid broms så kopplas bromslinan in efter motståndena

Sen är det inte bra för halogen lampor att ligga dimmade med halva drivspänningen - men det kanske spelar mindre roll - dom tänds ju upp för fullt en del vid varje bromsning.

Jo jag förstår att de funka. Tänkte om de fanns nån formel för de. Vill ha typ halva effekten vid drift och full vid broms!

Jo jag förstår att de funka. Tänkte om de fanns nån formel för de. Vill ha typ halva effekten vid drift och full vid broms!

Det finns ingen formel för det och så är inte ljusflödet propotionellt med spänningen.
Och som någon tidigare skrev så kommer livslängden minska då lampan kommer att sota för att sedan brinna av när du bromsar.

Byt ut den lampan mot några lysdioder i knippe med ett motståndsknippe som ger lågt ljusflöde och sedan en pararell koppling(bromslina in) som kör dom med nära max som ger fullt ös - på samma sätt du tänkt nu så blir det bättre alla sätt.

Desutom får du livslängd - Kolla med Elfa om dom kan hjälpa dig vid disk - mycket möjligt dom orkar konsultera dig även fast du inte har en smörgåstårta med dig

Finns även färdiga baklampor med dioder som du kan utgå från.

Va fan är det för baklampa som är på 35W , dim/regn bakljus för formel ett??

Det finns ingen formel för det....
:rolleyes:
Har tydligen hänt en del inom fysiken sedan jag gick gymnasiet. :arsele
Är dock drabbad av både maginfluensa och Android så jag orkar inte räkna åt dig.
Gissningvis skall ett motstånd på 4 ohm ge 17 watt till lampan. (+-10%)
Du kopplar bromsljuskabeln direkt på lampan och bakljuståten via motståndet.
Du behöver nu inte ett 10w motstånd längre, men det snart inte med 10w.

Någon av de 2-3 sporthojare som gått och kommer ihåg gymnasiet får gärna finräkna!

:zpy

/s

Du får räkna - ja fick fakking infulensa eller nått skit och orkar inte - RÖV:1pajas

Men han har halogenlampa och skall köra dimmat - det är ju inte så jävla bra för lampan..

Om han nu kör effektmotståndet så måste det vara friligande så kylflänsarna gör sig av med
dom här wattena.

Det är inte så att Ohm's lag inte gäller längre utan att ljusflödet inte är linjärt.
Nu har jag testat fram enligt era förslag.
Ett motstånd på 4 Ohm i serie med Halogenlampan kommer att lysa som en 5 Watts glödlampa.
Effekten på ska vara på minst 12 Watt

Gott Nytt År

Spelar inte så stor roll om en lampa går då å då, halogen dimmras ju varje dag i kök osv? Ska prova några motstånd på elfa!

Det är stor skillnad mellan AC & DC! AC "växelspänning" är självrengörande! Ska du dimmra DC "Likspänning" behöver du ett lite mer avanserad elektroniskt styr-system en ett motstånd. Typ att man växlar mellan 12 Volt och 0 Volt väldigt snabbt med olika tider på 12 & 0 volt.

Köp du: Elfa's art nummer
60-651-63 3.3 Ohm 15 W 'a 28,20 + moms
eller
60-651-89 4,7 Ohm 15 W 'a 27,10 + moms
och kör så länge det håller!!

Absolut. Men jag hade diodkonverterat när jag ändå höll på. Finns flera fördelar. Men nog fan fungerar det alltid.

Jag kopplar mina 10w halogenlampor i serie på flera ställen i hemmet. Det är inte effektivt men dem har inte gått på 2 år.
Blir väldigt varmt och mysigt lågt sken.

Det är stor skillnad mellan AC & DC! AC "växelspänning" är självrengörande! Ska du dimmra DC "Likspänning" behöver du ett lite mer avanserad elektroniskt styr-system en ett motstånd. Typ att man växlar mellan 12 Volt och 0 Volt väldigt snabbt med olika tider på 12 & 0 volt.

Köp du: Elfa's art nummer
60-651-63 3.3 Ohm 15 W 'a 28,20 + moms
eller
60-651-89 4,7 Ohm 15 W 'a 27,10 + moms
och kör så länge det håller!!

Enklast byt lamphållaren. så att du kan använda 21/5watts lampa

Tack för hjälpen! Uppskattas.

Jag ska prova ett sånt där motstånd. Är jag nöjd med lampan fast den bränner för många glödisar får det bli led konvertering. 21/5 lampa skulle aldrig få plats!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park