35kw Strypning till CBR600F PC19 -87

shyboyen

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2013
Hoj
1987, Honda CBR 600F PC19
Som ni nog förstår av rubriken har jag en Honda CBR600F PC19 -87 och jag är på jakt efter en strypsats för att få ner den till nya behörigheten A2 (35kw/47hk)
den ligger idag på 63kw/86hk...

jag har kollat hos tvings-mc och mc-kompaniet men de kan bara erbjuda strypsatser till 25kw för min modell.

Vet ni vart jag kan få tag på 35kw strypningar till min hoj?
eller har ni några tips på hur jag ska gå till väga?

(de är ju lite surt att va tvungen att "nöja mig" med 25kw när jag nu enligt lag får köra 35kw)

Tacksam för hjälp! :tummenupp

fick dethär svaret från tillverkaren... :(

"Till PC19 finns tyvärr ingen 35 kw sats, kanske det kommer senare men räkna inte med det, den är lite för gammal och det är svårt för fabriken att få tag på hojar fräscha nog att kunna prova ut en strypning på. Den nyare PC25 finns det till."

någon som vet några alternativa sätt att strypa?

Ett problem är ju att du inte får köra den på 25kw... då man bara får strypa ner halva effekten...
Dvs du får strypa ner den till MIN 63/2 = 31.5kw :huvet de nya reglerna gör än tokig...

jodå, tanken slog mig också att det kunde vara ett problem, så jag ringde till transportstyrelsen och bilprovningen och frågade. De hänvisade till körkortslagen och sa att det ofta kunde misstolkas. Han jag pratade med menade på att man inte får strypa från det dubbla av 35kw (alltså 70kw), sen om man väljer att ha en lägre effekt så är det upp till en själv.
annars är ju reglerna helt puckade :dummer för då skulle ju bara några få i nuläget redan strypt hojar (25kw) få köras med behörighet A2.
blir inte riktigt klok heller på alla nya regler, men så har jag fått de förklarat för mig!

Att man bara får strypa ner ej hoj till dess halva effekt är för att stoppa personer från att köa en hoj med över 100 hk för att sedan strypa den.

Antar att regeln tillkom för att för många köpte nya sporthojar ströp dom och sedan gick det som det gick.
Det är därmed fritt att strypa den mer om så önskas. Dock så bör man ha i åtanke på reglerna som krävs för att använda hojen vid en uppkörning.

ja det låter som en logisk förklaring. Även att hojen i sig inte mår så bra av att strypas från 100hk ner till 33/47hk, vilken hoj gör det liksom... Men antar att reglerna tillkom för att de som är oerfarna inte bör köra större hojar än de kan hantera.
Jag får kolla upp inför min uppkörning om de godtar min hoj, annars får jag väl låna tjejens GS500 som klarar 35kw gränsen :tungan

Gör en egen strypning och be någon licensierad verkstad ställa in dem åt dig och skriva ett intyg på att de har ändra effekten på hojen. Kostar inte så mycket mer, för mig gick det på 1900:- med ändring och intygspapper.

Jag lämnade in hojen till MC-hörnan i Södertälje som är Honda meck, de fixade allt med strypning och papper för tre och ett halvt tusen lite drygt, så de fick det vara värt. Så nu har jag börjat övningsköra.

Dock har hojen dött två ggr under körning efter att den ströps... :(
den tappar kraft under körning och sen dör den.
Kan det vara att de kom någon bränsleslang i kläm under strypningen, eller kan det vara något annat?
någon som vet hur det kan komma sig?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...