3500 kr fattigare.

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Trafikförsäkrings föreningen finns det något som heter. Dom skickade mig en räkning för 13 dagar i januari på 3500 kr. Helt utan varning damp den ner i brevlådan och knäckte mig ganska rejält.

Orsaken var att jag sa upp min försäkring hos länsförsäkringar i höstas och glömde att ställa av hojen. Cykeln har stått inlåst i min Fars båtskjul hela hösten, så jag har inte tänkt på den. Hade ändå planerat att sälja nu till våren. Så för de 13 dagar som hann att gå, på det nya året innan de bestämde sig för att skicka ut räkningen, fick jag betala 3500 riksdaler. :tummenupp

Ingen varning eller förfrågan utan bara 3500 kr direkt.

Har en på mitt jobb som råkade ut för samma grej för ca. 10 år sedan men då var inte taxan så brutal.

Nu är det ju som så att ALLA vet att man inte glömmer att ställa va hojen och att jag är slut i pannan o allt sånt MEN gör en sticky av denna för detta vill jag inte ska drabba ens min värsta fiende.
Tack o hej.

Araikaj skrev:
Trafikförsäkrings föreningen finns det något som heter. Dom skickade mig en räkning för 13 dagar i januari på 3500 kr. Helt utan varning damp den ner i brevlådan och knäckte mig ganska rejält.

Orsaken var att jag sa upp min försäkring hos länsförsäkringar i höstas och glömde att ställa av hojen. Cykeln har stått inlåst i min Fars båtskjul hela hösten, så jag har inte tänkt på den. Hade ändå planerat att sälja nu till våren. Så för de 13 dagar som hann att gå, på det nya året innan de bestämde sig för att skicka ut räkningen, fick jag betala 3500 riksdaler. :tummenupp

Har en på mitt jobb som råkade ut för samma grej för ca. 10 år sedan men då var inte taxan så brutal.

Nu är det ju som så att ALLA vet att man inte glömmer att ställa va hojen och att jag är slut i pannan o allt sånt MEN gör en sticky av denna för detta vill jag inte ska drabba ens min värsta fiende.
Tack o hej.

AJAJ är det inte bättre o ställa av först, då meddelas väl försäkringsbolaget automatiskt så slipper man sånna bekymmer.

Araikaj skrev:

Tack o hej.

Samma sak hände mig också, MEN, trygghansa fick visst för sig att lägga in ett bevis om att min cykel visst var försäkrad hos dom (fast jag inte pröjsat) så jag har en avi på 3076 kr här som jag ska titta på ett par dar till. jag betalade visserligen till trygghansa men det var först efter det att jag fått avin från tff.

oavsett om denna skulle göras till sticky eller ej, så kommer det finnas folk som glömmer att ställa av, och sedan posta att dom fått räkning på både det ena & det andra.. tyvärr e det bara att pröjsa

jag fattar inte? om du inte ställt av den i höstas när du sa upp försäkringen så borde du ju få betala för hela tiden sedan dess, dvs. mkt mer än 13 dagar. Eller har jag otur när jag tänker nu?

FUBAR skrev:
Varför popcornsmily för? Tycker du det var kul att han får betala 3500 för ett misstag :va

misstag? som han själv skrev...ALLA VET!!!!!!!

Har gjort samma sak med bilen.
Det känns kanske inte helt spännande, speciellt med tanke på att de baserar sin taxa på marknadens dyraste trafikförsäkring... :kocko
Bilen fick jag pröjsa 70 spänn per dag för, vilket är ganska mycket för en bil, men jag kom fan inte upp i 3500:-...

Säga vad ni vill om ansvar och skyldigheter, men trafikförsäkringsföreningen är onda rakt igenom och borde brännas på bål!

kaZmur skrev:
Säga vad ni vill om ansvar och skyldigheter, men trafikförsäkringsföreningen är onda rakt igenom och borde brännas på bål!

:fakta
http://www.tff.se/templates/Page.aspx?id=169

Vid beräkning av trafikförsäkringsavgiften utgår man från den högsta premie som något försäkringsbolag skulle ha tillämpat för ett fordon av samma fordonsslag t.ex. personbil. Vid jämförelsen tar man inte hänsyn till bilmodell, bonus eller annan premiesänkande faktor utan avgiften blir lika hög för samtliga modeller. Däremot tar man hänsyn till fordonets användningssätt. Den högsta premie som något försäkringsbolag tillämpar höjs sedan med 10 procent. Avgiften tas alltid ut med lägst 200 kr.

Jag fick också en räkning från den inte så eminenta treafikförsäkringsföreningen , men det rörde sig bara om en vecka, så jag pratade för försäkringsbolaget och då försäkrade dom min hoj bakåt i tiden ,, det tackade jag för..

Långa farbron skrev:
:fakta
http://www.tff.se/templates/Page.aspx?id=169

Vid beräkning av trafikförsäkringsavgiften utgår man från den högsta premie som något försäkringsbolag skulle ha tillämpat för ett fordon av samma fordonsslag t.ex. personbil. Vid jämförelsen tar man inte hänsyn till bilmodell, bonus eller annan premiesänkande faktor utan avgiften blir lika hög för samtliga modeller. Däremot tar man hänsyn till fordonets användningssätt. Den högsta premie som något försäkringsbolag tillämpar höjs sedan med 10 procent. Avgiften tas alltid ut med lägst 200 kr.
I rest my case.

Stefanp skrev:
Jag fick också en räkning från den inte så eminenta treafikförsäkringsföreningen , men det rörde sig bara om en vecka, så jag pratade för försäkringsbolaget och då försäkrade dom min hoj bakåt i tiden ,, det tackade jag för..

öhh... varför var det så ädelt? Jag förstår givetvis att det var lönsamt för dig, men eftersom du inte hade klotat så var det väl ingen konst för försäkringsbolaget. Fick du betala retroaktivt också eller?

Ädelt? jag slapp ju betala min inte alls så billiga räkning till tff, jag behövde inte betala retroaktivt utan jag betalade bara för en hel måndad som jag skulle ha fått ögra hur som helst, det här var en bit in i juni , och efter mitt samtal med försäkringsbolaget så var min hoj färsäkrad från och med den 1:a juni ,

Stefanp skrev:
Ädelt? jag slapp ju betala min inte alls så billiga räkning till tff, jag behövde inte betala retroaktivt utan jag betalade bara för en hel måndad som jag skulle ha fått ögra hur som helst, det här var en bit in i juni , och efter mitt samtal med försäkringsbolaget så var min hoj färsäkrad från och med den 1:a juni ,

Enligt f-bolagen så är det omöjligt att numera försäkra bakåt i tiden pga datorsystem. Men detta kanske var mer än ett år sedan?

Dee_cati skrev:
Enligt f-bolagen så är det omöjligt att numera försäkra bakåt i tiden pga datorsystem. Men detta kanske var mer än ett år sedan?

Det var i Juni 2005, så då var det inte omöjligt i alla fall , nu kanske det är det, jag hoppas att jag slipper göra om det.

det var jag själv som klantade mig när jag fick räkning från tff, men det löste sig ju ,

Stefanp skrev:

...och vips har de fått en massa goodwill, alldeles gratis! :tomten

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...