350% + , dra åt h*****e!

Chris Ash skrev:
Ja det är en offroad och den är fem-tio ggr billigare än en sporthoj, hur jävla billig ska den vara? Att endast få betala 1200kr är ett skämt, tycker det är bra att de börja göra något åt snålskjutsen som vissa hojåkargrupper sitter på.

Här är jag inet med.

Vaje klass ska bära sig själv, det är inte så att klass 4 betalar för klass 7.

Jag kör inte många mil i trafik med min, visserligen kör jag bara trafikförsäkring på den men jag tycker ändå inte jag ska ha dubbla premien från ett år till nästa.

Jag vill gärna ha en förklaring på vad du menar med "snålskjuts", inbillar du dig tex att det är offroadolyckor som gör att sporthojsförsäkringar blir dyra?

Chris Ash skrev:
Ja det är en offroad och den är fem-tio ggr billigare än en sporthoj, hur jävla billig ska den vara? Att endast få betala 1200kr är ett skämt, tycker det är bra att de börja göra något åt snålskjutsen som vissa hojåkargrupper sitter på.

Är du dum i huvudet? Varför ska jag pröjsa för dom som kvaddar sina hojar på bana, kör så fort att dom tappar kontrollen m.m .

Min hoj är nerdrevad så att den gör max 145 men jag kör nästan aldrig fortare än 120, om man går omkull blir det inga andra skador än lite repor och det skiter jag i.

Hoppas du får betala 500% mer än vad du gör nu, det är du värd. :arsele

Fredde Meck skrev:
Är du dum i huvudet? Varför ska jag pröjsa för dom som kvaddar sina hojar på bana, kör så fort att dom tappar kontrollen m.m .

Min hoj är nerdrevad så att den gör max 145 men jag kör nästan aldrig fortare än 120, om man går omkull blir det inga andra skador än lite repor och det skiter jag i.

Hoppas du får betala 500% mer än vad du gör nu, det är du värd. :arsele

Jag anser att försäkringar till viss del ska bygga på solidaritet. Alla är vi unga i början och begår misstag. Jag tycker det ser bra ut idag. Alla bär lagom mycket av sina egna kostnader förutom en del BMW-åkare med flera som betalar en tusing om året på sina "specialförsäkringar". Sånt urholkar iden med en försäkring. Jag tror att anledningen till att offroadförsäkringarna gått upp till stor del är pga sporthojare som konverterat till motard. Men ni vill väl inte betala för dem heller? Ska alla betala för sig själv istället?

Därmed inte sagt att jag tycker det är bra med 19 åringar på Gixxer 1000, det gör jag verkligen inte.

Dessutom betalar jag ingen försäkring. :fyllisar

Puss på dig med Fredde Mupp!

Chris Ash skrev:

Dude, tänk lite innan du skriver. Det är offroadare och framförallt customgubbarna som betalar när vi krashar med sporthoj, och det är jag glad för. 1200 låter ganska lagom för en äldre person med hög erfarenhet och en hoj som är mindre attraktiv med relativt LITE effekt.
Jag är glad för att vissa får (har fått) betala humana försäkringspremier. 4300 kr är mycket pengar.

Medhålles! Man kan ju hoppas att man slipper betala så förbannat när man är 60 och pensionär!

BlueNote skrev:
Dude, tänk lite innan du skriver. Det är offroadare och framförallt customgubbarna som betalar när vi krashar med sporthoj, och det är jag glad för. 1200 låter ganska lagom för en äldre person med hög erfarenhet och en hoj som är mindre attraktiv med relativt LITE effekt.
Jag är glad för att vissa får (har fått) betala humana försäkringspremier. 4300 kr är mycket pengar.

BlueNote skrev:

Jaså, då förstår jag varför det kostar 40000kr att försäkra en sporthoj.

Chris Ash skrev:
Jaså, då förstår jag varför det kostar 40000kr att försäkra en sporthoj.

Ger man en premie på 40 lax så kankse man förstår att bolaget inte vill försäkra ens hoj? Istället för att "förbjuda" gör man det på sätt och vis genom att sätta en sjukt hög premie.

Jag förstår inte vad som är så svårt att förstå, om inte Chris Ash betalar några försäkringar alls borde det väl vara bra för hans del, att ens uttala sig om vad som kostar när man inte är inblandad själv är ju småfånigt.

Silwer skrev:
Jag förstår inte vad som är så svårt att förstå, om inte Chris Ash betalar några försäkringar alls borde det väl vara bra för hans del, att ens uttala sig om vad som kostar när man inte är inblandad själv är ju småfånigt.

Jag har betalat 20000kr/år som student på MC-försäkring.

...ja och min DR blev stulen för två år sen, Sveriges troligen klantigaste hoj-tjuvar; börjar med att stjäla bil och släp här i stan, svänger sen förbi hemma hos mig och lyfter upp hojen på släpet, grannen ser allt och ringer snuten, tjuvarna inser att det brinner i knutarna, skiter i att spänna fast hojen på släpet och drar... Snutjag... och hojen flyger av släpet i stora rondellen här i stan, tjuvarna kör några hundra meter till, stannar och SPRINGER från snuten... suck, inlöst hoj och hojlös i två månader...
Nu sover jag ihop med hagelbössan på balkongen när jag har hojen ute...

Fredde Meck skrev:
Behåll du din solidaritet för dej själv!

Är du kommunist?

Du har inte greppat den här försäkringsidégrejen va?

Om varje kategori; hojtyp, åldersgrupp, kön, inkomst, bostadsområde, antal år med körkort, skadehistorik etc. skulle bära sina egna eventuella skadekostnader mked sin premie så finns det ju ingen poäng med försäkring. Det blir ju samma sak som att sätta in pengar på ett eget sparkonto.

Driver man det här i absurdum så blir det ju bara 50+ bumsegubbar som kan försäkra, och varför skulle dom det, dom råkar ju tydligen aldrig ut för några olyckor...

Sätt en 30-årsgräns på klass-7 hojar istället, inte för att det spelar någon roll, men folk skulle ju åtminstone inte köra ihjäl sig alltför unga :3freak :va

Ericsson skrev:
Du har inte greppat den här försäkringsidégrejen va?

Om varje kategori; hojtyp, åldersgrupp, kön, inkomst, bostadsområde, antal år med körkort, skadehistorik etc. skulle bära sina egna eventuella skadekostnader mked sin premie så finns det ju ingen poäng med försäkring. Det blir ju samma sak som att sätta in pengar på ett eget sparkonto.

Hmm, det är kanske det alla borde göra, tror nog att vi alla skulle tjäna på det. :tummenupp

Tycker att detta är en lite lustig diskutiton vi har här! Inte fan kan alla i olika grupper betala sina egna skador :confused: Då är ju som sagt hela försäkringssystemet felaktig om det skulle vara så :fakta Sedan så är det givet att vissa lågrisk grupper skall betala mindre. Men att man skulle pröjsa 1200 för en offroad försäkring är väll i minsta laget. Vilka hojar är det som det pendlas mest med? Jo offroadarna det är tom så att vissa tom kör på vintern. Skall man ge ett snitt på hur många mil en offroadare går per år och jämföra detta med hur många mil en sporthoj går så ser man snart skillnaden. Sedan så skall det givetvis vara så att offroad skall vara mycket billigare än sporthojar. Fast skillnaden mellan 1200 och 40000 är alldeles för stor :fakta
Även att touring lok som guldvingar och peneuropeer (eller vad dom nu heter) är så mycket billigare än sporthojar är ju också helt fel! Nej mer rättvist hade det varit om man höjer alla hojar som inte räknas som sporthoj med 20-30% och sänker alla sporthojar med 10-20%. Att betala 100kr mån för en hoj och 4000 för en annan låter lite knasigt, innebär alltså att det är 400 gånger farligare att åka på en sporthoj än på en offroad även om denna oftast är ute i trafiken :va

bebbe skrev:
Tycker att detta är en lite lustig diskutiton vi har här! Inte fan kan alla i olika grupper betala sina egna skador :confused: Då är ju som sagt hela försäkringssystemet felaktig om det skulle vara så :fakta Sedan så är det givet att vissa lågrisk grupper skall betala mindre. Men att man skulle pröjsa 1200 för en offroad försäkring är väll i minsta laget. Vilka hojar är det som det pendlas mest med? Jo offroadarna det är tom så att vissa tom kör på vintern. Skall man ge ett snitt på hur många mil en offroadare går per år och jämföra detta med hur många mil en sporthoj går så ser man snart skillnaden. Sedan så skall det givetvis vara så att offroad skall vara mycket billigare än sporthojar. Fast skillnaden mellan 1200 och 40000 är alldeles för stor :fakta
Även att touring lok som guldvingar och peneuropeer (eller vad dom nu heter) är så mycket billigare än sporthojar är ju också helt fel! Nej mer rättvist hade det varit om man höjer alla hojar som inte räknas som sporthoj med 20-30% och sänker alla sporthojar med 10-20%. Att betala 100kr mån för en hoj och 4000 för en annan låter lite knasigt, innebär alltså att det är 400 gånger farligare att åka på en sporthoj än på en offroad även om denna oftast är ute i trafiken :va

Visst, jag pendlar och kör året runt.

Men jag tycker att det är konstigt att alla försäkringar har gått upp med flerahundra procent på 10 år, så jävla mycke mera skador kan det inte vara.

Det är nog bara bolagens bonusar och fallskärmar vi betalar nu.

Jag ska bara ta trafikförsäkring i fortsättningen och sätta in resten på banken, man är ju ändå en lågrisk-gubbe. :D

Fredde Meck skrev:
Visst, jag pendlar och kör året runt.

Men jag tycker att det är konstigt att alla försäkringar har gått upp med flerahundra procent på 10 år, så jävla mycke mera skador kan det inte vara.

Det är nog bara bolagens bonusar och fallskärmar vi betalar nu.

Jag ska bara ta trafikförsäkring i fortsättningen och sätta in resten på banken, man är ju ändå en lågrisk-gubbe. :D

Det tror jag med. Och för mig blir det också trafik nästa år.

Jag tror helt enkelt att det är så att hela systemet för förs har ballat ur fullständigt, detta tillsammans med att det skall betalas en massa för deras egna misstag, aktier osv gör att det kommer falla sönder :fakta

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!