3200 mil på en Kawa

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Hej

Har nyligen införskaffat en Kawasaki KLR 650 Tengai -92.
Hojen är i bra skick men jag undrar om 3200 mil är mycket för en sådan hoj och hur är kvaliten på denna endurohoj?:va

byt olja/filter kolla ventilarna sedan är det bara tuta och köra. 3200 mil för en hoj knappt inkörd :tummenupp

kawa= kvalite

Skönt att höra..man får inte höra så mycket om kawaorna på forumet många snackar om sina yamha och hondor, Kawa är väl okej sen är detta ju en enduro maskin och den ska ju hålla en bra bit skulle jag tro. Ska serva den nu i sommar har inte tid för det nu. men ska väl lägga runt 3000 för att verkligen vara säker på att allt är i toppskick.:tummenupp

Jag börjar väl bli lite tveksam då mätaren närmar sig 4000 mil , men är ju helt o hållet beroende på hur cyklen är skött o körd.

Mycket skogsbusad/bakhjul ?

WebGringo skrev:
2684351 Jag börjar väl bli lite tveksam då mätaren närmar sig 4000 mil , men är ju helt o hållet beroende på hur cyklen är skött o körd.

Mycket skogsbusad/bakhjul ?

varför då? hade jag köpt en hoj från 92 skulle jag undra vad ägaren fipplat med för sladdar egentligen. det är samma miltal som min -04:a och den går klockrent.

hade en dominator -92:a (samma hoj fast annat märke) på 16000 mil förut. körde till bergen (norge alltså) utan olja i och det va inga problem. mototer är till för att snurras på, då mår de som bäst. kvaliten på hojjen kan du kolla med en plastpåse över instrumentpanelen.

en hoj som stått still i 10 år däremot, då får du vara noggran

när jag sålde xt´n års mod 87 jag hadde så hadde den gåt 6200 mil gick klockrent. så det är bara att köra :tummenupp

Kawasaki KLR650 har en robust motor men som med allt annat så krävs ordentlig service. KLR motorn går ganska rått men det är i sin ordning.

Ett Supertrapp o några uppborrade hål i luftburken gör underverk med effekten som annars är i underkant (kvävd). Jag tyckte verkligen om min som jag köpte ny men någon offroad/enduro cykel är det då rakt inte... en grus/asfalt/allrounad cykel är det däremot utan bakhjulsåka ambitioner (stor tank o framtung...)

Mvh
Johan

vernesk skrev:
2684298 Hej

Hojen är i bra skick men jag undrar om 3200 mil är mycket för en sådan hoj och hur är kvaliten på denna endurohoj?:va

Tycker snarare att det är LITE mil på en sådan upptäcksfärdsmaskin!
Fjädring och chassi KAN ha fått jobbat hårt, men vanligtsvis är det väl ändå majoritet asfalt som den brukats för, motorn har nog gått lugnare än sporthojar från samma årgång som gått 10 000 mil.

vernesk skrev:
2684334 Skönt att höra..man får inte höra så mycket om kawaorna på forumet många snackar om sina yamha och hondor, Kawa är väl okej sen är detta ju en enduro maskin och den ska ju hålla en bra bit skulle jag tro. Ska serva den nu i sommar har inte tid för det nu. men ska väl lägga runt 3000 för att verkligen vara säker på att allt är i toppskick.:tummenupp

3000 låter mycket, byt olja filter, kör och se hur allt känns, byt ev slitna bromspads fram och gammal bromsvätska, så borde du klara dig på max 1000-lappen(om inte båda däcken är slut, batteri måste bytas och dyl)

Last edited:
Jag tror inte hojen har blivit så mycket körd i skogen. Den är ju rätt fin både i plasten och i motorn ingen oljeläckage, Sen är den importerad av firma från tyskland och det ser jag som positivt efterssom tyskarna brukar sköta sina saker och kör inte så ofta offroad.

Du har nog rätt ska kanske bara byta olja, filter, luftfilter och justera förgasaren. Fast detta ska jag göra på kawasaki firma.

Jag bytte ju in min gammla kawa från 83 mot den och fick lägga 6000 kr till vilket jag tycker är ganska bra..

vernesk skrev:
2684651 Jag tror inte hojen har blivit så mycket körd i skogen. Den är ju rätt fin både i plasten och i motorn ingen oljeläckage, Sen är den importerad av firma från tyskland och det ser jag som positivt efterssom tyskarna brukar sköta sina saker och kör inte så ofta offroad.

Du har nog rätt ska kanske bara byta olja, filter, luftfilter och justera förgasaren. Fast detta ska jag göra på kawasaki firma.

Jag bytte ju in min gammla kawa från 83 mot den och fick lägga 6000 kr till vilket jag tycker är ganska bra..

Den är seg som orginal men det är effektdämpare på den så den är jäkligt pigg med fint drag och riktigt gutt ljud.

Asså kollade på en Honda dominator de har ju i princip samma motor som på min kawa..kan detta stämma tror ni..:va

vernesk skrev:
2684298 Hej

Tyvärr är det så att den är slutkörd.

4000mil kawasaki = slutkörd
4000mil Yamaha = slutkörd
4000mil Suzuki = inkörd

kraschandburn skrev:
2684701 Tyvärr är det så att den är slutkörd.

4000mil Suzuki = inkörd

*skratt*
Och en Suzuki skramlar lika mycket som ny som när den gått 5000mil... jag älskar dem!:yoparty

Endurohoj :hihi

Det är en bra motor på Tengai som kan rulla många mil till ska du se. Helst grusvägs mil :fakta

Rätt skött så fungerar en enstånka, dvs denna typ av cykel, hurlängesomhelst pga lågt effektuttag. Märk väl att detta gäller landsvägsentånkor av typen Dominator, KLR, DRE, XT osv..

KLR 650 Tengai blev ganska nersablad i pressen då det begav sig men efter lite pyssel på avgas o insug så återfår den sina 50hkr mot 40-41 innan och det gör hela skillnaden!

Mvh
Johan

kraschandburn skrev:
2684701 Tyvärr är det så att den är slutkörd.

4000mil Suzuki = inkörd

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...