32% på trafik innebär!??

Kloka ord plockade från ett annat forum.

Det finns två grundläggande tankesätt hur ett land och dess medborgares trygghet ska betalas:
1. Varje grupp betalar för sina egna kostnader och risker som t.ex. fordonsförare, rökare, skidåkare, takläggare, pensionärer, invandrare, ungdomar m.fl. m.fl. m.fl. Alltså ungefär som i USA och den som inte har försäkring får ingen vård.
2. Man har ett kollektivt socialförsäkringssystem som antingen kan utformas som en skatt eller som riktad allmän obligatorisk avgift som dras direkt på inkomsten och solidariskt betalar för allt. Fördelen med det senare systemet är att "kunden/medborgarna" kan ställa högre krav eftersom det är öronmärkta pengar där man vet vart de går. Skulle man sen inte få valuta för sina pengar tvingas företaget (statligt, privat, kooperativt eller vad som helst) frigöra pengar genom t.ex. exekutiv auktion.

Det man nu gör är att rycka ut en stor befolkningsgrupp och säga att: "Socialförsäkringen gäller inte för er utan ni ska betala extra för samma förmåner som alla andra har, men ni ska ÄNDÅ betala socialförsäkringen".

Om inte det här är lagbrott så det stänker om det så är det aldrig det. Det som ska/måste göras nu är att regering och riksdag nu definitivt ska anmälas till KU (Konstitutionsutskottet) http://www.riksdagen.se/templates/R_SubStartPage____6373.aspx

Det finns två grundläggande tankesätt hur ett land och dess medborgares trygghet ska betalas:
1. Varje grupp betalar för sina egna kostnader och risker som t.ex. fordonsförare, rökare, skidåkare, takläggare, pensionärer, invandrare, ungdomar m.fl. m.fl. m.fl. Alltså ungefär som i USA och den som inte har försäkring får ingen vård.
2. Man har ett kollektivt socialförsäkringssystem som antingen kan utformas som en skatt eller som riktad allmän obligatorisk avgift som dras direkt på inkomsten och solidariskt betalar för allt. Fördelen med det senare systemet är att "kunden/medborgarna" kan ställa högre krav eftersom det är öronmärkta pengar där man vet vart de går. Skulle man sen inte få valuta för sina pengar tvingas företaget (statligt, privat, kooperativt eller vad som helst) frigöra pengar genom t.ex. exekutiv auktion.

Det man nu gör är att rycka ut en stor befolkningsgrupp och säga att: "Socialförsäkringen gäller inte för er utan ni ska betala extra för samma förmåner som alla andra har, men ni ska ÄNDÅ betala socialförsäkringen".

Om inte det här är lagbrott så det stänker om det så är det aldrig det. Det som ska/måste göras nu är att regering och riksdag nu definitivt ska anmälas till KU (Konstitutionsutskottet) http://www.riksdagen.se/templates/R_SubStartPage____6373.aspx

Just do it!:tummenupp

Litet tillägg till ovanstående ..
När skall idrott beskattas extra för att bär kostnaderna för idrottssskador ?

Det här är vad jag har kommit fram till!

• 2,2 miljarder är rena sjukvårdskostnader
  • 6 miljarder för förtidspensioner och dödsfall (produktionsbortfall)
  • 18 miljarder för sjukskrivningarna
  • Intäkter från tobaksskatt = 9,2 miljarder från handeln enbart.
Exempel 1: 20-pack cigaretter med detaljhandelspriset 45 kr. Enligt huvudregeln blir skatten 20 öre per styck + 39,2 % av 45 kr = 21,64 kr, vilket överstiger minimiskattesatsen (98 öre x 20 st = 19,60 kr). Därmed ska skatt tas ut med 21,64 kr.

Skatter:

Snus
123 kr per kilo
*Under 2005 såldes mer än 204 miljoner dosor snus i sverige*
6.5kr/dosa = 1326 miljoner i skatt

Röktobak
770 kr per kilo
*Under 2005 såldes 7228 miljoner st cigaretter i sverige*
7228/20 = 361,4 miljoner paket
361,4 x 21.64 = 7820 miljoner

IF höjde min avställningsförsäkring till det dubbla. Deras resonemang var
Vi har haft en premiejustering på vissa typer av cyklar. Vi göra en premieändring då premien inte täcker skadekostanader vi har och de kostnader vi tror att vi kommer att ha under det närmaste året.

Försäkringstagarens ålder, folkbokföringsadress och typ av cykel påverkar premisättningen.

Hur kan min ålder påverka en avställningsförsäkring, den täcker ju endast brand och stöld mm?
Och att det helt plötsligt stjäls dubbelt så många hojar (alt. brinner upp) är ganska orimligt.
Jag mailade och frågade dem om det var så att de lagt på den nya härliga skatten även på avställningsförsäkringen. Jag tror inte det är helt orimligt, men det är helt galet i så fall (då skatten är på trafikförsäkringen som inte finnas när hojen är avställd).. Inte fått något svar ännu..

Tyckte det var onödigt och dra igång en tråd om just detta... Men det är klart intressant tycker jag (om det nu är så att de tar ut skatten även på avst.förs).

Dessutom fick jag skriva av mig lite av ilskan..

Fick en extra inbetalningslapp på 168 kr pga den där skatten.
Tyckte jag inte var så farligt faktiskt.

Fick en extra inbetalningslapp på 168 kr pga den där skatten.
Tyckte jag inte var så farligt faktiskt.

Jag borde få en höjning på 250kr/mån vilket jag kan stå ut med. Men det jag reagerar mot är att hojen för tillfället är avställd, och jag fick en dubblering av premien, visst.. IF har inte sagt att det ÄR skatten de lagt på, men har svårt att tänka mig annat då stöld/brand av min hojtyp inte lär ha dubblerats.

Jag borde få en höjning på 250kr/mån vilket jag kan stå ut med. Men det jag reagerar mot är att hojen för tillfället är avställd, och jag fick en dubblering av premien, visst.. IF har inte sagt att det ÄR skatten de lagt på, men har svårt att tänka mig annat då stöld/brand av min hojtyp inte lär ha dubblerats.

Såg det i ditt tidigare inlägg.
Du vet... undomar är mer benägna att elda upp sin motorcykel :)

Jag har Bilsport&Mc med kvartalsbetalning som är säsongsbaserad, så just nu är det den dyraste delen av året, och det kvartalet resulterade i 168kr för TRE månader.... så min hoj verkar inte vara sådär värst påverkad. Men det är ju ingen sportis heller förståss :)

av någon anledning har jag fått lägre försäkring.
:tummenupp
Såg det i ditt tidigare inlägg.
Du vet... undomar är mer benägna att elda upp sin motorcykel :)

Jag har Bilsport&Mc med kvartalsbetalning som är säsongsbaserad, så just nu är det den dyraste delen av året, och det kvartalet resulterade i 168kr för TRE månader.... så min hoj verkar inte vara sådär värst påverkad. Men det är ju ingen sportis heller förståss :)

Ja, av nån outgrundlig anledning kliar det i fingrarna och behovet av att elda upp min egna hoj växer för varje dag som går..

Bilsport&Mc vill inte ens försäkra min hoj :rolleyes:

Det ligger till så här att vi betalar redan detta med arbetsgivar avgiften(sjukförsäkring) som vi har avstått som löneutrymme vid tidigare löne revisioner. Nu ska vi betala skiten igen..genom att betala 32% till och det är bara 2milja som de tar i denna sväng nästa höjning de pratar om är 10milja, som ska in.
Då är de enkelt de är bara att ta 32% *5=beronde på trafikavgiften!
Detta blir nästa höjning!

En ökning på 136 kr i månaden innebär det för mig, känns som man överlever det, 2 öl mindre på krogen.. :)

Det ligger till så här att vi betalar redan detta med arbetsgivar avgiften(sjukförsäkring) som vi har avstått som löneutrymme vid tidigare löne revisioner. Nu ska vi betala skiten igen..genom att betala 32% till och det är bara 2milja som de tar i denna sväng nästa höjning de pratar om är 10milja, som ska in.
Då är de enkelt de är bara att ta 32% *5=beronde på trafikavgiften!
Detta blir nästa höjning!

Om man plockar ut skadekostnader (och alla där tillhörande kostnader) för en viss målgrupp så borde det givetvis göras för samtliga. Jag vill inte betala för någon som trillar ner från en häst, spelar hocky, röker, är överviktig, sjöfylla->krash->drunkna etc. etc.
Jag kan förstå att folk inte vill betala för "oss", men då ska vi inte behöva betala för dem heller.

En ökning på 136 kr i månaden innebär det för mig, känns som man överlever det, 2 öl mindre på krogen.. :)

Sådär brukar jag också tänka. Problemet bara är att jag måste vara uppe i minst 20 öl mindre på krogen, varje helg :D

Tjena, det här kanske är en dum fråga men såg nu att Swedie lagt ut den dystra nyheten.

vad innebär detta mer konkret? blir det utslaget på ett år så med andra ord ska jag räkna den totala kostnaden i försäkringar för mig och lägga på 32% på detta?

tacksam för svar

nej det kommer att läggas på 32% utav trafikdelen av din försäkring..
inte på hela summan..
om du behöver hjälp ring mig så ska jag hjälpa dig..jag jobbar på försäkringsförmedlingsbolag
08 522 544 27

Jag åkte på ca 650 kr extra per år via IF´s märkesförsäkring på min Hornet.

Skum diskussion. Någon skrev att vi skulle ha ett solidariskt/rättvist system där alla betalar, så vi inte ska ha styrda kostnader. Vad är rättvisa? Jag har inte råd att köra omkring i en Ferrari, ska jag gnälla då? Inget hus på rivieran, ska man behöva ha det så? Har det varit rättvist under den förra regeringen.
Vissa jobbar som fan, vissa jobbar inte alls. Ska alla ha det exakt lika ändå?

Nä, fram för mer valmöjligheter, låt oss själva leva våra liv.

Sänk skatterna och låt var och en själv bestämma var man ska lägga sina pengar till nöjen. Jag vill inte betala att vissa kör sporthoj, låt de betala det själva.

Låt skattepengarna gå dit de gör mest nytta (skola, vård, omsorg mm), och låt vanligt folk sedan själva leva sina liv. Vill man röka, gör det då, men pröjsa för det. Detsamma gäller oss hojåkare. Vill man sitta hemma och virka ska man inte behöva betala för andras nöjen.

Sluta lipa. Blir det för dyrt får ni väl göra något annat.

T-H ville ha 2511:- med skatten i premie för hel-hel, bytte till Bilsport & MC & fick 1644:- hel-hel.. I bland är det bra att ha en 20 år gammal blysläde.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman