32% på trafik innebär!??

Se där !... Inkomstskatten sänks säger du.... Det vill jag se innan jag tror på det. Har fortfarande samma inkomstskatt som förra året.... O du menar att det skulle sänkas med motsvarande belopp ?...

Sedan årsskiftet har du (om du jobbar) sänkt skatt via ett s.k. jobbavdrag, läs mer här:
http://www.skatteverket.se/skatter/skattetabeller/jobbskatteavdrag.4.3d6c82f21107cfb119f8000669.html
Hur mycket? Se här:
http://www.regeringen.se/sb/d/8648/a/75573

Håller med ett annat inlägg här i tråden om att fortsätta simma runt i fiskskålen:rolleyes:

Eh... ja precis... :näsblod

är du dum på riktigt eller , vilka tror du betalar för innebandy och fotbollsskador vi betalar inget dit då ? till dom sjukskrivningarna via skatten utan alla andra betalar mc-kostnaderna .
Din jämförelse håller inte:

Man kan tänka sig ett motsvarande system där samtliga fotbollsutövare betalar en fotbollsförsäkring, som skall motsvara de kostnader som fotbollsträning åsamkar samhället.

Givetvis är fotbollsrelaterade kostnader försvinnande små jämfört med trafikskador och jag tvivlar på att en sådan skatt skulle löna sig att införa och upprätthålla... :rolleyes:

Tänk med hjärnan gott folk!!!

Min Triumph Daytona 675 ökade från 8400:- till 9200:-

Det som retar mig är att vi betalar för skador via bensinskatten, och vart fordonskatten tar vägen kan man ju undra.

Den nu aktuella höjningen har ingen koppling till sjukvårds- och rehabkostnader utan är en ren och skär skatt! Kommer bland annat att finansiera statliga satsningar på arbetsstimulansområdet (jobbavdrag).
Nästa höjning däremot, den STORA, då ska trafikanterna betala för sjukvård, rehab, sjukskrivning. Fast då blir det inga 32%....

Observera också risken med att försäkringsbolagen kan gömma undan en del smyghöjningar med hänvisning till de 32%. Det är bara den här gången vi enkelt kan beräkna om deras påslag är rimliga eller ej.

Last edited:
Den nu aktuella höjningen har ingen koppling till sjukvårds- och rehabkostnader utan är en ren och skär skatt! Kommer bland annat att finansiera statliga satsningar på arbetsstimulansområdet.
Nästa höjning däremot, den STORA, då ska trafikanterna betala för sjukvård, rehab, sjukskrivning. Fast då blir det inga 32%....

Observera också risken med att försäkringsbolagen kan gömma undan en del smyghöjningar med hänvisning till de 32%. Det är bara den här gången vi enkelt kan beräkna om deras påslag är rimliga eller ej.

Vad jag förstått så ligger nästa höjning planerad till 2009, förhoppningsvis så uteblir den för att det är nära till nästa val.

Vad det gäller dessa 32% så kan jag ta det ifall pengarna gör nytta för att minska antalet arbetslösa.
Då finns det ju utrymme för ytterliggare skattesänkningar.

Lite OT utan att blanda in politisk tillhörighet, när jag summerar i min plånbok så har jag faktiskt plustecken trots höjningar av A-kassa och dessa 32%, måste vara flera som märkt samma fenomen.

Vet inte hur många av er som betalar föreningsavgifter, där ingår bla en del försäkringspremier, bla i innebandy, i amerikansk football samt i golfavgift. Det vet jag , för det betalar jag själv. Hur det är med andra idrotter eller aktiviteter är jag inte säker på, men hästsport brukar ha en försäkringspremie. Även om dessa är frivilliga.

Men du... om du bryter benet när du lirar innebandy så är det inte försäkringen som betalar gipsningen och flörten med den snygga sjuksköterskan. Det betalar vi redan via inkomstskatten.

Från försäkringen får du ersättning för sveda o värk, som ett litet plåster på såren liksom men sjukvården betalar de inte.

Hoppas din fiskskål är stor o mysig för du verkar bli kvar där ett tag... :pannkyss

Last edited:
Men du... om du bryter benet när du lirar innebandy så är det inte försäkringen som betalar gipsningen och flörten med den snygga sjuksköterskan. Det betalar vi redan via inkomstskatten.

Från försäkringen får du ersättning för sveda o värk, som ett litet plåster på såren liksom men sjukvården betalar de inte.

Huvudet på spiken. och det är detta som retar mig, ska dessa kostnader betalas på individnivå så skall alla betala för sin sjukvård individuelt a`la USA,
Då finns det utrymme för kraftiga skattesänkningar och vi har chans att påverka och har 100% valfrihet och systemet blir rättvist precis som Moderaterna strävar efter.

Sen är ju frågan om vi VILL ha ett välfärdsystem som det stora landet i väster, jag röstar nog för befintligt system med att ingen grupp betalar mer eller mindre.

För mig blev det en extra faktura på 3000:-

Jag funderar starkt på att sälja hojen...

mej me mellan 3000-3200kr per år...

byter nog till 675 daytona nästa år...den kostar 908kr /mån/hel... om man e 25 å bor i risk zon 3(vilket omfattar lund).... hoppas bara man blir nöjd me 675an....

nu ligger ja på ca 2200kr/mån/hel med höjningen..

Tack för alla svar! min höjning kommer bli 1113 kr på trafikdelen! SURT, ser att vissa har det värre, men jag tycker det ändå är bedrövligt...

Fan snart kommer man inte ha råd och göra roliga saker, jävla moderater!!

Ha en trevlig helg allihop

Sedan årsskiftet har du (om du jobbar) sänkt skatt via ett s.k. jobbavdrag, läs mer här:
http://www.skatteverket.se/skatter/skattetabeller/jobbskatteavdrag.4.3d6c82f21107cfb119f8000669.html
Hur mycket? Se här:
http://www.regeringen.se/sb/d/8648/a/75573

Sänkt boendeskatt 300kr :va

Jag har inte fått 300 kr lägre Hyra :fakta

Klart man kunde räkna med att moderat slynglarna bara räknar på hur just DE bor och på just deras kostnader.

Min trafikförsäkring höjdes med ett par hundra i månaden, inte 50 kr i månaden, och där har det ju naturligtvis räknat med vad en Nissan Micra får för höjning, inte för att de kör en sådan, utan för att det ger bra siffror.

Deras räkneskaper hade ju inte stått pall för en gransking värd namnet. :fakta

Bäst de passar på att fixa till sina saker de blå, för det kommer ta minst 12 år innan de ens får chansen nästa gång...
:mad:

Nä...Inte iom att det börjar gälla från o med 1:e Juli..:) .

Trafikdelen på min försäkring är 2132:-. 32% på det blir 2814 :-... Denna gången klarar jag mig med en höjning på 682 :- ! Min totala försäkring är idag 8261 :- o kommer att höjas med ovanstående belopp till 8943:-.

Inte så farligt denna gången...för min del....men var ska det sluta ? De förmodar ju en höjning på upp till 300% fram till 2009.... Pengar som vi redan betalar i from av skatter , ska vi nu betala igen.... FY FAN !!!

Ja den här höjningen är inget större problem men sen blir det nog till att byta hoj eller bara ha banhoj.
Fint prisras det kommer bli på beg sporthojar:mad:

för det kommer ta minst 12 år innan de ens får chansen nästa gång...
:mad:[/QUOTE]

Det får vi hålla tummarna för:tummenupp

fick min kommande avi från Salusansvar .. ingen skatt pålagd ....

För min del innebar det en extra inbetalning på 612 kronor. Ingen kris, men ändå ett irritationsmoment.

Precis, det är socialskyddsförsäkringen som betalar det.
------------------------------------------------------

Folk säjer att vi har fått mer i plånboken efter ändrade beskattningar, jobbavdrag m.m. Jaaa, jag ska ha fått 600:- mer i månaden, inte en tusing som M sa! Nä, för det baseras på hur mycket man tjänar.....lysande arbete som har blivit utfört att ge höginkomsttagare mer av det som dom verkligen behöver. Finansministern gick sen ut och sa: "Ja, det blev nog lite galet, fast till låg- och medelinkomsttagare ska vi hitta ett sätt att fördela fler miljarder och öka upp jobbavdraget för dessa."

grrr

Betalde iofs min försäkring på hojen i februari men ingen extra betalningsfaktura här heller! :tummenupp

det är schysst :) , betalar månad för månad eftersom den ställs av
till vintern ..

anledningen till att som smyger med den som dom gör är just för att
pengar kommer egentligen in från annat håll .. och dom behöver pengarna
för att täta luckor på andra ställen i ekonomin, just ekonomin har aldrig
varit moderaternas starka sida .. dom tar juh åt sig och slår sig nu för bröstet
för att det går bra för sverige... tacka fan för det .. sossarna har gjort
allt förarbete... men frågan är, hur kommer det gå om det vänder snabbt ??
tror inte dom kommer lösa det .. och dom största motståndarna till detta förslaget är juh Sossarna ... det har legat på förslag innan, men man vet inte hur man ska ta ut det, men alliansen gjorde vad som är lättast för dem ..lägga
det som en skatt ... och det är allt annat än rättvist !!

nej tvii fan för dom!!

Man kan tänka sig ett motsvarande system där samtliga fotbollsutövare betalar en fotbollsförsäkring, som skall motsvara de kostnader som fotbollsträning åsamkar samhället.

Givetvis är fotbollsrelaterade kostnader försvinnande små jämfört med trafikskador och jag tvivlar på att en sådan skatt skulle löna sig att införa och upprätthålla... :rolleyes:

Ehh?? Vem är det som använde sin hjärna nu igen?:lol

Vet du hur många fotbollsutövare vi har i landet? Tänk nu längre än allsvenskan;)
Bra många fler än mc-förare kan jag lova. Det blir rätt så enorma kostnader om man slår ut på all förlorad inkomst m.m.

Att rida är ju tex 20gånger farligare än att köra mc enligt undersökningar.

Så tänk du innan du gapar så högt;)

Fel, det är ju det som är grejen, t.ex. inkomstskatten sänks ju, och sedan beskattar man där kostnaden uppstår istället.

Var glada, hädanefter kommer ni att ha ett val: ha hoj => betala skatten, eller: ha inte hoj =>behåll pengarna. Istället för att ständigt betala en gigantisk klumpsumma oavsett.

Som det har varit hittils har alla utan hoj hjälpt oss att betala, jag kan förstå att det inte varit så kul...

Det jag inte kan få in i min skalle är vad pengarna från fordonsägare går till???

Kan någon förklara åt mig vars fordonsskatt,bensinskatt,dom dubbelt så dyra böterna och nu trafikförsäkringsskatt tar vägen???

Sen monterar dom upp fartkameror på fler vägar som ju måste inbringa hiskeliga summor nu med dessa bötesbelopp...

Sen så vet jag inte om vi har så mkt mer valfrihet än tidigare... jag är liksom beroende av min bil eftersom jag har ca 2 mil till min arbetsplats så det är bara betala och se glad ut...

Kan inte få in i min skalle hur man kan tycka detta system är en bra lösning...

Räkna samman alla idrottsskador så får du se på kostnader... för dom räknar ju samman alla trafikskador...

Men det kanske är rätt att jag ska pröjsa min egen sjukvård när jag tar bilen till jobbet och råkar brassa av vägen... Medans någon annan klättrar upp på ett berg och slipper betala om han ramlar ner...

Sen så skadas ju vanliga cyklister i trafiken och jag har då inte fått nån premie på min trampcykel än... Men det kanske mc-förarna ska betala eller vad tycker du???

Dom tar pengar vars det är enkelt att ta dom och inte börjar jag cykla 4 mil om dagen för att det blev ca 50kr dyrare i månaden å ha bil å det vet dom svinen...

Hur mycket kostar rökarna samhället?

Säkert en djävla massa pengar... Jag röker själv och för mig så får dom gärna höja ciggen till 5000kr paketet för då skulle jag nog ha lätt för att sluta... Men då skulle folk sluta direkt och då får ju inte staten in några pengar utav det... Men många är beroende av fordon och betalar ändå...

Hade varit kul att fråga reinfeldt varför dom inte höjer priset på cigg så folk slutar röka och därav belastar sjukvården mindre...

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...