32 eller 64 bit os

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Min dator har 4gig ram vilket också är max vad den klarar. Är 64 bit å föredra för å få tillgång till 0,5gig minne mer. Sitter en intel core 2 duo 2,4 i burken. Undrar om 64bit är mer tungdrivet kanske?

Om processorn och moderkortet klarar 64 bitars OS bör det vara det bästa. Kontrollera processorn hos intel och moderkortet hos den tillverkaren. Min personliga erfarenhet är att 64 bitars inte har slöat ner min core2 quad processor dator snarare tvärtom, men jag bytte ut vista 32-bitars mot win7 64 bitars.

Om processorn och moderkortet klarar 64 bitars OS bör det vara det bästa. Kontrollera processorn hos intel och moderkortet hos den tillverkaren. Min personliga erfarenhet är att 64 bitars inte har slöat ner min core2 quad processor dator snarare tvärtom, men jag bytte ut vista 32-bitars mot win7 64 bitars.

Absolut inte. Min erfarenhet av min spelmaskin är att 64 är snabbare, stabilare och helt enkelt bättre. Kör nu Win 7 -64 och vill inte ha något annat :D:banana

Om du kör något väldigt udda program som inte är funkis i 64-miljö eller har ovanlig hårdvara med typ hemsnickrade drivrutiner så nej.
Och det blir ingen prestandavinst av bara bytet i sig, men ska det ändå installeras om så kör 64.

Har nu blåst om burken och snabbare vart den ju inte iaf. Tar nog en 20 30 sek längre å starta upp samt använder mer minne än tidigare. Så 64 bit kanske inte var optimalt ändå.

Har nu blåst om burken och snabbare vart den ju inte iaf. Tar nog en 20 30 sek längre å starta upp samt använder mer minne än tidigare. Så 64 bit kanske inte var optimalt ändå.

Om du är ute efter snabbare start så finns det massa olika inställningar
att göra, kolla här
http://www.sevenforums.com/

Jag kan verkligen rekommendera att du skaffar en SSD disk och lägger operativsystemet där.

Har själv en intel G2 80GB disk, startar datorn till klar att använda
på cirka 45 sekunder, varav bios själ cirka 15 sekunder.

Har dessutom spel/program som jag använder ofta på denna disk.

Så jag är verkligen fast i SSD träsket.

För att välja 64 bit version av Windows, så bör du kolla upp så att alla tänkta program/drivrutiner/spel osv stödjer den plattformen. Om svaret blir ja på detta, så är 64 bit ett bra alternativ.

32 bit Windows klarar inte av att utnyttja alla dina 4GB RAM. Den maximala minnesmängden för 32 bit är 4 GB RAM, men i praktiken förlorar man en del på andra processer, som gör att man rent praktiskt klarar att nyttja mellan 3 - 3,5 av dina 4 GB.

En annan nackdel med 32 bit Windows är att för varje enskilt program, så är minnesutrymmet maximerat till 2 GB. (För 64 bit tror jag det istället rör sig om runt 8 TB) För att på något sätt komma runt detta finns det möjlighet att sätta en 3 GB switch i boot.ini för att på detta sätt ge möjlighet att adressera 3 GB RAM för program till priset av att Windows får 1 GB, men som jag nämnde tidigare, så hamnar man ändå i praktiken på mellan 3 till 3.5 GB användbart minne.

Din dator blir inte snabbare av att installeras med 64 bit Windows. Den blir bara duktigare på att använda dina 4 GB minne. Eftersom minne är relativt billigt idag, så är det inte något stort problem i sig.

Kortfattat: Om alla dina tänkta program, spel & utrustningar klarar av 64 bit Windows, kör då på 64. Köp hem lite extra minne, så du hamnar på 6 - 8 GB så är du hemma.

Grejen är ju att 4gb är max vad moderkortet kan hantera så 64 bit kanske är overkill då.

För att välja 64 bit version av Windows, så bör du kolla upp så att alla tänkta program/drivrutiner/spel osv stödjer den plattformen. Om svaret blir ja på detta, så är 64 bit ett bra alternativ.

32 bit Windows klarar inte av att utnyttja alla dina 4GB RAM. Den maximala minnesmängden för 32 bit är 4 GB RAM, men i praktiken förlorar man en del på andra processer, som gör att man rent praktiskt klarar att nyttja mellan 3 - 3,5 av dina 4 GB.

En annan nackdel med 32 bit Windows är att för varje enskilt program, så är minnesutrymmet maximerat till 2 GB. (För 64 bit tror jag det istället rör sig om runt 8 TB) För att på något sätt komma runt detta finns det möjlighet att sätta en 3 GB switch i boot.ini för att på detta sätt ge möjlighet att adressera 3 GB RAM för program till priset av att Windows får 1 GB, men som jag nämnde tidigare, så hamnar man ändå i praktiken på mellan 3 till 3.5 GB användbart minne.

Din dator blir inte snabbare av att installeras med 64 bit Windows. Den blir bara duktigare på att använda dina 4 GB minne. Eftersom minne är relativt billigt idag, så är det inte något stort problem i sig.

Kortfattat: Om alla dina tänkta program, spel & utrustningar klarar av 64 bit Windows, kör då på 64. Köp hem lite extra minne, så du hamnar på 6 - 8 GB så är du hemma.

haha!:brinnerup

Nämn 1 program som du inte kan köra på win7 64 bit.
varför ska man köra med ett sämre operativsystem, om man kan köra med ett bättre? xD
make sense...

klart du ska ha 64bit! kör på!

varför ska man köra med ett sämre operativsystem, om man kan köra med ett bättre? xD
make sense...

Marknadssystemet jag använder dagligen på jobbet kan inte köras i (på?) 64bitars OS.
64-bitars windows är inte bättre, bara annolunda och under vissa förutsättningar hade de förutsättningen att kunna använda mer minne. Annars är det ingen skillnad.

Marknadssystemet jag använder dagligen på jobbet kan inte köras i (på?) 64bitars OS.
64-bitars windows är inte bättre, bara annolunda och under vissa förutsättningar hade de förutsättningen att kunna använda mer minne. Annars är det ingen skillnad.

Inte ens i kompabilitetsläge?

Med din övriga logik så är 32bitas XP inte bättre än DOS16, bara annorlunda..

:tungan

Inte ens i kompabilitetsläge?

Med din övriga logik så är 32bitas XP inte bättre än DOS16, bara annorlunda..

:tungan

Njaa, det krånglar satan. Men det gör det vanligtvis oxå så det kanske inte bara kan skyllas på os. Det är byggt i slutet av 90talet så jag kan tänka mig att det är ett riktigt lapptäcke av lösningar.

Nåja, där ser man åtminstonde skillnad.

make sense...

Jaså är det så enkelt. Jävla dumt av företag att applikationssäkra sina applikationer vid varje operativsystemsskifte. :rolleyes:

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back