32 elever döda på universitet i Usa

2894393 Har du något som helst stöd för att det inte skulle gå att säga "tog självmord" eller?:va
Det räcker väl med att det är fel?
Man tar sitt liv eller begår självmord. :fakta
Man kan inte "ta" ett mord och man "begår" inte sitt liv.

Last edited:
Michael Moore håller väl iofs med dig, han påstår väl aldrig att det är mängden vapen som är avgörande eftersom han pekar på Kanada som också har en massa vapen men mycket mindre dödsskjutningar?
My bad! Försökte inte ifrågasätta hans ståndpunkt utan mer hans förhållningssätt till sk journalistik och faktapresentation. Såg nu att det var lite luddigt beskrivet :tummenupp

Mvh

Det räcker väl med att det är fel?
Man tar sitt liv eller begår självmord. :fakta
Man kan inte "ta" ett mord och man "begår" inte sitt liv.
Jag är fullt övertygad om att ta självmord är fullt acceptabelt. Kanske inte i akademisk text men det här är internet.

Efter snabbt googlande så är ta/tog självmord vanligare än begå/begått självmord. Språk utvecklas, vad som är rätt eller fel defineras av hur vanligt nånting är.

Jag är fullt övertygad om att ta självmord är fullt acceptabelt. Kanske inte i akademisk text men det här är internet.

Efter snabbt googlande så är ta/tog självmord vanligare än begå/begått självmord. Språk utvecklas, vad som är rätt eller fel defineras av hur vanligt nånting är.

Det är jobbigt för dig att ha fel va? :tungan

Så om hälften av sveriges befolkning skulle börja säga ett istället för en och tvärtom, så skulle det bli en utveckling av språket och alltså rätt?

Ett banan, en äpple, ett lastbil.

Det är jobbigt för dig att ha fel va? :tungan

Så om hälften av sveriges befolkning skulle börja säga ett istället för en och tvärtom, så skulle det bli en utveckling av språket och alltså rätt?

Ett banan, en äpple, ett lastbil.

Ja så är det. Om hälften skulle börja säga kuk istället för äpple så vore det rätt. Det kommer ju inte hända men om vi tänker oss att det skulle hända så skulle det vara korrekt att säga det.

Det är väl bara att se på hur USA's vapenlagar ser ut. Bli medlem i vår bank, och få ett gevär! Rätt normalt..

Varför har man ett vapen om man inte har för avsikt att använda det? Skrämseltaktik är en sak. Men i en svår situation kommer nog detta vapen avfyras förr eller senare.

En person som har ett skjutvapen och hamnar i en trängd situation som denne person inte kan hantera kommer väl kanske använda vapnet fullt ut. Om det vore så i Sverige att vi fick börja handla vapen lite här och var skulle det nog bli mycket mer dödsskjutningar.

När vapen finns lättillgängliga så tror jag nog att folk använder de lite hur som helst. Men USA får skylla sig helt själva. Det är tragiskt att det händer. men de har sig själva att skylla. Sedan att idioter kan få tag på vapen - ja. det går aldrig att ändra på. Men man kan minimera riskerna väldigt mycket genom att inte ha ett överdisken-system av vapenförsäljning.

Många mord, rån, masakrar hade nog inte hänt om vapentillgången hade varit mycket mindre. Blir det svårare att skaffa ett skjutvapen så minskar nog också användandet.

2895045 Ja så är det. Om hälften skulle börja säga kuk istället för äpple så vore det rätt. Det kommer ju inte hända men om vi tänker oss att det skulle hända så skulle det vara korrekt att säga det.
Inte i fallet med självmord.
Ordet självmord kräver verbet begå för att bli rätt då det är en handling som man utför. Död är inte en handling så man kan "ta sitt eget liv" men man måste utföra handlingen självmord, således begå självmord.
Ge dig. Du har fel, hur många flestavnign du googlat fram är en annan historia.

Inte i fallet med självmord.
Ordet självmord kräver verbet begå för att bli rätt då det är en handling som man utför. Död är inte en handling så man kan "ta sitt eget liv" men man måste utföra handlingen självmord, således begå självmord.
Ge dig. Du har fel, hur många flestavnign du googlat fram är en annan historia.
Jag är språklärare, jag vinner. :7peta

Ja så är det. Om hälften skulle börja säga kuk istället för äpple så vore det rätt. Det kommer ju inte hända men om vi tänker oss att det skulle hända så skulle det vara korrekt att säga det.

Jahaja.... men ungefär 8/10 av Sveriges befolkning använder ordet "typ", är det ett godkännt ord? Eller alla andra ungdomsord som kommit till på "senare" tid. Varför är de inte godkända då :)? Om jag skriver "typ" på ett svensknationellt prov så blir det stavfel.
Jag funderar på att göra ett helt nytt ordlexikon....behöver bara 4.5 miljoner Svenskar på min sida sen har vi ett nytt språk! ;D wiho

Jahaja.... men ungefär 8/10 av Sveriges befolkning använder ordet "typ", är det ett godkännt ord? Eller alla andra ungdomsord som kommit till på "senare" tid. Varför är de inte godkända då :)? Om jag skriver "typ" på ett svensknationellt prov så blir det stavfel.
Jag funderar på att göra ett helt nytt ordlexikon....behöver bara 4.5 miljoner Svenskar på min sida sen har vi ett nytt språk! ;D wiho
Du menar svenskar.

I betygskriterierna står att man ska kunna anpassa sitt språk till olika syften. Typ kan nog räknas som slang eller talspråk vilket inte hör hemma i akademisk skrift. Sen beror det förståss vad ni har för lärare och hur petig han är.

Nej,, Svenskar. Lovar att fler än halva (S)venska befolkningen någon gång skrivit svenskar med stort S. Alltså är det lika rätt som att skriva med litet s :) Fråga Honkiie! Han är lärare...

Jag skulle tro att hälften av sveriges befolkning tycker du är dryg som fan också. Ni kan fråga mig, jag är lärare.

Last edited:
Att överhuvudtaget sitta o klanka ner på folk bara pga av felstavningar eller meingsbyggnads fel helt utan info om personen som nu råkade stava fel, han/hon kanske e lite av en dyslektiker (hur fan nu det stavas)! Så har ngn dum jävel inget vettigt att komma me i den gällade diskutionen utan börjar klaga på skit saker HÅLL FÖR FAN KÄFTEN!!! dumförklarar bara dig sjäv som en dryg idiot!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT