Det räcker väl med att det är fel?2894393Har du något som helst stöd för att det inte skulle gå att säga "tog självmord" eller?![]()
Man tar sitt liv eller begår självmord.

Man kan inte "ta" ett mord och man "begår" inte sitt liv.
Last edited:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det räcker väl med att det är fel?2894393Har du något som helst stöd för att det inte skulle gå att säga "tog självmord" eller?![]()

My bad! Försökte inte ifrågasätta hans ståndpunkt utan mer hans förhållningssätt till sk journalistik och faktapresentation. Såg nu att det var lite luddigt beskrivetMichael Moore håller väl iofs med dig, han påstår väl aldrig att det är mängden vapen som är avgörande eftersom han pekar på Kanada som också har en massa vapen men mycket mindre dödsskjutningar?
Jag är fullt övertygad om att ta självmord är fullt acceptabelt. Kanske inte i akademisk text men det här är internet.Det räcker väl med att det är fel?
Man tar sitt liv eller begår självmord.
Man kan inte "ta" ett mord och man "begår" inte sitt liv.
Jag är fullt övertygad om att ta självmord är fullt acceptabelt. Kanske inte i akademisk text men det här är internet.
Efter snabbt googlande så är ta/tog självmord vanligare än begå/begått självmord. Språk utvecklas, vad som är rätt eller fel defineras av hur vanligt nånting är.
Det är jobbigt för dig att ha fel va?![]()
Så om hälften av sveriges befolkning skulle börja säga ett istället för en och tvärtom, så skulle det bli en utveckling av språket och alltså rätt?
Ett banan, en äpple, ett lastbil.
Inte i fallet med självmord.2895045Ja så är det. Om hälften skulle börja säga kuk istället för äpple så vore det rätt. Det kommer ju inte hända men om vi tänker oss att det skulle hända så skulle det vara korrekt att säga det.
Jag är språklärare, jag vinner.Inte i fallet med självmord.
Ordet självmord kräver verbet begå för att bli rätt då det är en handling som man utför. Död är inte en handling så man kan "ta sitt eget liv" men man måste utföra handlingen självmord, således begå självmord.
Ge dig. Du har fel, hur många flestavnign du googlat fram är en annan historia.

Herregud.Jag är språklärare, jag vinner.![]()

Ja så är det. Om hälften skulle börja säga kuk istället för äpple så vore det rätt. Det kommer ju inte hända men om vi tänker oss att det skulle hända så skulle det vara korrekt att säga det.
Du menar svenskar.Jahaja.... men ungefär 8/10 av Sveriges befolkning använder ordet "typ", är det ett godkännt ord? Eller alla andra ungdomsord som kommit till på "senare" tid. Varför är de inte godkända då? Om jag skriver "typ" på ett svensknationellt prov så blir det stavfel.
Jag funderar på att göra ett helt nytt ordlexikon....behöver bara 4.5 miljoner Svenskar på min sida sen har vi ett nytt språk! ;D wiho
Du menar svenskar.
Jahaja.... men ungefär 8/10 av Sveriges befolkning använder ordet "typ", är det ett godkännt ord? Eller alla andra ungdomsord som kommit till på "senare" tid. Varför är de inte godkända då? Om jag skriver "typ" på ett svensknationellt prov så blir det stavfel.
Jag funderar på att göra ett helt nytt ordlexikon....behöver bara 4.5 miljoner Svenskar på min sida sen har vi ett nytt språk! ;D wiho
Nej,, Svenskar. Lovar att fler än halva (S)venska befolkningen någon gång skrivit svenskar med stort S. Alltså är det lika rätt som att skriva med litet sFråga Honkiie! Han är lärare...
Du menar svenskar.
Jag är språklärare, jag vinner.![]()

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHH! Kan du sluta kommentera varenda jävla felstavning som du springer över. NEWSFLASH! Du är inte världspolisen!!Du menar svenskar.
Du är inte bara dålig på svenska utan en dålig förlorare också.2895566Jag är språklärare, jag vinner.![]()
Du är inte bara dålig på svenska utan en dålig förlorare också.![]()

Grattis.2897098Ja du får väl se det som du vill. Jag hävdar ändå att det inte är något fel med att säga "tog självmord".![]()
|
|
Premiär för Östgöta Dundret
Under 1940 talet var Finspå... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |