30kw med mellankort

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Snackade med en mc-polis ikväll och jag frågade vad han skulle göra om jag körde en hojj med 30kw med mitt mellankort. Han såg det som olovlig körning med påföljden indraget körkort. Detta var en mycket trevlig mc-polis och jag vågar inte tänka på vad som händer om man blir stoppad av en tjurig en. Så nu ska jag ialafall tänka en extra gång innan jag lånar farsans hojj. Förövrigt så går polis BMW:en i 240km/h så köra ifrån är inte att tänka på med min härk :3freak .

Så nu vet ni det alla 25kw piloter.

Mvh Bosse
 
Ja, 30 kw är ju faktiskt mer än 25 kw som är högsta tillåtna effekt med mellankortet.

Det är nog lite väl optimistisk att hoppas att de släpper dig för att du NÄSTAN kör med rätt effekt.
Sen om de upptäcker att du har mellankort överhuvudtaget är ju en annan sak... :rolleyes:
 
Gustav1 skrev:
Ja, 30 kw är ju faktiskt mer än 25 kw som är högsta tillåtna effekt med mellankortet.

Det är nog lite väl optimistisk att hoppas att de släpper dig för att du NÄSTAN kör med rätt effekt.
Sen om de upptäcker att du har mellankort överhuvudtaget är ju en annan sak... :rolleyes:

Jag ser heller inte det konstiga, gränsen är ju 25kw, allt över den är ju olagligt. Det skulle ju vara tjänstefel om polisen tillämpade egna, flytande gränser.
 
Jag tycker det är knepigt att körkortet ska ryka. Vi med 25kw har ändå samma utbildning som dom med tungt. Varför inte böter den första gången som varning, sedan ryker kortet. Ingen mening att hålla på å diskutera men 2 år är 2 år :4skrika.
 
Hur ska dom kolla det om det står 25kw i pappret?
okej om man kommer på en r6a i 200 blås men kommer man med en relativit vanlig "medel hoj" så...?
 
Bomanrd skrev:
Snackade med en mc-polis ikväll och jag frågade vad han skulle göra om jag körde en hojj med 30kw med mitt mellankort. Han såg det som olovlig körning med påföljden indraget körkort. Detta var en mycket trevlig mc-polis och jag vågar inte tänka på vad som händer om man blir stoppad av en tjurig en. Så nu ska jag ialafall tänka en extra gång innan jag lånar farsans hojj. Förövrigt så går polis BMW:en i 240km/h så köra ifrån är inte att tänka på med min härk :3freak .

Så nu vet ni det alla 25kw piloter.

Mvh Bosse


Detta är anledningen till att man tar och köper en hoj med lite drygt 100hk sen stryper man den far till besiktningen och registrerar den som 25kW. Sen när det är klart åker man hem och tar bort strypningarna försäkrar motorcykeln på full effekt och sen kan man iaf inte åka dit för olovlig körning vid en polisinspektion :tummenupp

Oj! vad jag gillar byråkrater ibland :D


Stromberget skrev:
Hur ska dom kolla det om det står 25kw i pappret?
okej om man kommer på en r6a i 200 blås men kommer man med en relativit vanlig "medel hoj" så...?

Kan dom inte använda sin radio och kolla upp registreringsnummret och då få fram info från registreringsbeviset?
 
Ogre skrev:
Detta är anledningen till att man tar och köper en hoj med lite drygt 100hk sen stryper man den far till besiktningen och registrerar den som 25kW. Sen när det är klart åker man hem och tar bort strypningarna försäkrar motorcykeln på full effekt och sen kan man iaf inte åka dit för olovlig körning vid en polisinspektion :tummenupp

Oj! vad jag gillar byråkrater ibland :D




Kan dom inte använda sin radio och kolla upp registreringsnummret och då få fram info från registreringsbeviset?

Jag menar att om dom stoppar en "mellanklassare" som har dragit som fan vid rödljuset eller varit uppe i 200+ på e4an och sen kollar upp reggnummret och ser att det står att den är reggad som 25kw, hur gör dom då/kan dom göra något då??
 
Bomanrd skrev:
Jag tycker det är knepigt att körkortet ska ryka. Vi med 25kw har ändå samma utbildning som dom med tungt. Varför inte böter den första gången som varning, sedan ryker kortet. Ingen mening att hålla på å diskutera men 2 år är 2 år :4skrika.

Samma utb .. Men mindre erfarenhet .. :tummenupp
 
Stromberget skrev:
Jag menar att om dom stoppar en "mellanklassare" som har dragit som fan vid rödljuset eller varit uppe i 200+ på e4an och sen kollar upp reggnummret och ser att det står att den är reggad som 25kw, hur gör dom då/kan dom göra något då??

Problemet kommer om du råkar ut för en olycka med en hoj som du egentligen inte får köra.
 
David81 skrev:
Samma utb .. Men mindre erfarenhet .. :tummenupp

Inte alls säkert.

Kan ta mig själv som exempel. Tog A1 kort vid 16 och A (mellan) vid 19. När jag då var 21 hade jag fortfarande inte fått mitt obegränsade men visst hade jag mer erfarenhet än någon som är 21 och precis tagit tung då jag kört hoj i 5 år!
 
Stromberget skrev:
Jag menar att om dom stoppar en "mellanklassare" som har dragit som fan vid rödljuset eller varit uppe i 200+ på e4an och sen kollar upp reggnummret och ser att det står att den är reggad som 25kw, hur gör dom då/kan dom göra något då??

Då får du ett föreläggande om registreringsbesiktning, vilket innebär att du måste åka till bilprovningen och göra olika tester.
Sen när det är bevisat att effekten översitger 25 kw så blir det förmodligen böter och ev. körkortsindragning.

Och du får via reg.besiktningen en ny effektangivelse på mc'n.
 
Det finns tre alternativ. Eller fyra, om man är jävligt dum.

1. Man kör med 25 kW som man ska göra vid A-begränsad.

2. Man kör inte alls.

3. Man kanske kör ostrypt men man whinar inte runt och tjötar om det vitt och brett på ett forum, typ, änna.

4. Man kör med 25 strypta pappers-kW (fulleffekt, givetvis autlaw) på en skenad R1 och är galet hormonstinn och tror att man absolut inte kommer att vurpa bara för att man har kört moppe/cross. Dessutom whinar man när försäkringsbolaget inte betalar ut några pengar. DESSUTOM, igen, är man så urbota dum och snackar om det vitt och brett på ett forum, typ, änna.

Välj själv.
 
Ogre skrev:
Detta är anledningen till att man tar och köper en hoj med lite drygt 100hk sen stryper man den far till besiktningen och registrerar den som 25kW. Sen när det är klart åker man hem och tar bort strypningarna försäkrar motorcykeln på full effekt och sen kan man iaf inte åka dit för olovlig körning vid en polisinspektion :tummenupp

Oj! vad jag gillar byråkrater ibland :D


e inte så bra på de här men ja undrar bara varför den sak försäkras på fulleffekt? går de inte lika bra o försökra den på 25kw? de har väl bara med att du inte får nått på föräkringen om den e försäkrad på 25kw o du kraschar med högre effekt??
 
Virtue skrev:
e inte så bra på de här men ja undrar bara varför den sak försäkras på fulleffekt? går de inte lika bra o försökra den på 25kw? de har väl bara med att du inte får nått på föräkringen om den e försäkrad på 25kw o du kraschar med högre effekt??

Just så är det , jag skulle inte vilja köra olovligt och sen om något skulle hända vara oförsäkrad.
 
David81 skrev:
Samma utb .. Men mindre erfarenhet .. :tummenupp


Sen har vi dom som fick A kortet på köpet med sitt B kort.. Dom kan köpa en R1 som första hojj och köra runt helt lagligt.. men det är en annan historia =)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top