30km/h i innerstaden

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Från och med den 10Jan så skall det bli 30km/h i hela innerstaden :4skrika :4skrika :4skrika

Någon som vet vart dessa innerstadsgränser kommer vara ?

Är det ända ut mot tex. varberga eller endast till tex. tågstationen...

30 är en löjlig hastighetsbegränsning på vissa ställen inom stan. På kullerstensgator absolut mitt inne i centrum är ok.

Swedie skrev:
30 är en löjlig hastighetsbegränsning på vissa ställen inom stan. På kullerstensgator absolut mitt inne i centrum är ok.

Varför är det löjligt? Hur ofta har man egentligen bråttom? Vilken skada skulle det göra att ha "för många" 30-ställen?

Zee skrev:
Varför är det löjligt? Hur ofta har man egentligen bråttom? Vilken skada skulle det göra att ha "för många" 30-ställen?

Tid är pengar, att ligga och puttra runt i 30km/h tar för lång tid.

Zee skrev:
Är du ofta inne i stan och kör 30? Jag tycker 30 är okej i absoluta innerstan, men i många fall fortsätter gamlingar och dementa att köra 30 utanför innerstan. Detta får mig tokig. Jag kan seriöst parkera bilen, springa upp jämnte o slå in rutan. haha. Nä så illa är det inte, men det känns som det ibland behövs hos vissa att inte utöva EXTREMT lågfartsåkande.

har man t.ex bråttom av nån anledning och nån ligger i 20-25 (inte ovanligt) så blir det LÄTT en irritation.

Swedie skrev:
Är du ofta inne i stan och kör 30? Jag tycker 30 är okej i absoluta innerstan, men i många fall fortsätter gamlingar och dementa att köra 30 utanför innerstan. Detta får mig tokig. Jag kan seriöst parkera bilen, springa upp jämnte o slå in rutan. haha. Nä så illa är det inte, men det känns som det ibland behövs hos vissa att inte utöva EXTREMT lågfartsåkande.

har man t.ex bråttom av nån anledning och nån ligger i 20-25 (inte ovanligt) så blir det LÄTT en irritation.

Ok, du har en poäng, men å andra sidan.. om du vet att det finns 30-ställen och du har bråttom så kör du runt 30-stället.

Min poäng var att alla verkar ha, per default, ultrabråttom varje, dag, varje minut, varje sekund och folk tror att man kommer fram snabbar om man ligger framförliggande bil i rööva.

Det går inte snabbare för det.

Zee skrev:
Min poäng var att alla verkar ha, per default, ultrabråttom varje, dag, varje minut, varje sekund och folk tror att man kommer fram snabbar om man ligger framförliggande bil i rööva.

Sant, jag har ofta skitbråttom när jag är ute och kör.
Tur man kör sporthoj så man kan köra om alla :3freak

Zee skrev:
Ok, du har en poäng, men å andra sidan.. om du vet att det finns 30-ställen och du har bråttom så kör du runt 30-stället.

Det går inte snabbare för det.
Nej, men ska du till innerstan/centrum där det är 30 och har bråttom, då ogillas 30 skarpt. För ofta... seriöst så är 30 väldigt sakta. Där det ÄR mycket folk, så kör iaf jag sakta hursomhelst.

Detta kommer bara bidra till att fler kör långsamt även utanför vad lagen kallar för innerstad = irritation.

Om du har färddator så du kan se snitthasigheten så kommer du se att snittet är kanska lågt. Ca 30-45kmh någonting tror jag du kommer hamna på.

Vi har haft 30 i sthlm i säkert ett halvår nu. Undantaget är de större vägarna (typ sveavägen, karlavägen etc etc). Funkar helt ok faktiskt. Man kör inte snabbare. Du måste ju ändå bromsa in vid varje korsning......

När ett barn i femårsåldern springer ut framför hojen/bilen är 30 km/h väldigt fort ändå..

Vilken tur att innerstaden är så liten då. Blir i realiteten 70 nästan överallt här. :hihi

burner skrev:
Från och med den 10Jan så skall det bli 30km/h i hela innerstaden :4skrika :4skrika :4skrika

Någon som vet vart dessa innerstadsgränser kommer vara ?

Är det ända ut mot tex. varberga eller endast till tex. tågstationen...

Först tänkte jag att det måste vara innanför Östra bangatan/rudbecksgatan/trädgårdsgatan/nobelgatan. MEN sen insåg jag att det är ju 30km/h innanför dessa gator redan? Det är en jävligt korkad regel då man borde införa det på stora delar av vasastan också isåfall då den är värre än "innerstaden". Ta tex rudbecksgatan, den behöver inga 30km/h. Samma med östra bangatan. Trädgårdsgatan däremot kan behöva, mycket löst folk som springer som dårar där, speciellt vid stortorget och hamnplan.
Eller så är de smarta, de vet att snittet är högre än 50 på dessa sträckor som är 50-begränsade. Genom att införa 30 så blir snittet lägre men farten kommer fortfarande vara över 30 :gnissla
När jag jobbade i örebro förut så avverkade jag säkerligen 5 mil/dag i centrala örebro som mest och jag hade nog runt 60 på mätaren allt som oftast. Det borde i verkligheten innebära att jag körde i 54-55km/h. Då hade jag full uppsikt över situationen och var aldrig med om någon olycka. Hade jag varit det så är jag förvånad om jag hade varit vållande...
30km/h överlag i "innerstaden" låter som att de gör det enkelt för sig, men samtidigt är det som Zee säger, hur ofta har man så bråttom? De få gånger man har så bråttom så har man planerat dåligt eller kör på provision :) I mitt fall med timlön så hade det kvittat...

Idag var så det dags för förändringen till 30km/h :rolleyes:

Då får man sänka farten från 79km/h till 49km/h....

Kartan visar vart den nya begränsningen kommer vara.
Området var tydligen ganska så litet.

Bifogat

• 955672_1.jpg
    955672_1.jpg
    83.5 KB · Visningar: 85
Last edited:
Är det 30km/h så kanske man kör 50km/ istället för 65-70km/h
om det fortfarande varit 50km/h...

Jonathan skrev:
När ett barn i femårsåldern springer ut framför hojen/bilen är 30 km/h väldigt fort ändå..

Dagisungen[tm]? Det var ett tag sedan!

Edit; Örebro? Blinkar man så kör man förbi det, hur kan 30 vara ett problem?

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back