30km/h gräns i innerstan! "Stockholm"

Trist om en sån åtgärd skulle vara nödvändig, då det ju som nämnts kan ha en del negativa effekter också. Jag tror nog mer på tätare kontroller egentligen och då särskilt i anslutning till övergångsställen. Bilister som uppenbarligen inte gör någon ansträngning för att stanna när folk ska över får gärna bötas för min del. Det är denna eviga stockholmstrafikhets som måste veck.

Här nere i Skåne har vi iallafall 50 km/h :rofl Sorry kunde inte låtabli
(men det är nog bara tidsfråga innan det ändras även på andra orter)

Här ute i västerort har dom gjort förändringar också.
De 30sträckor vid skolorna hade tidigare tidzon men det är numera bortaget !

Det är ju sjukt, 30 förbi skolorna på helgerna och dygnet runt. Känns jäkligt nödvändigt....
:va

Jag körde 143 km/h på Trädgårdstvärgränd idag. Det är mitt personbästa.

mb skrev:
Verkar det efterföljas?
Vi har ju haft ymmnigt snöfall i början på veckan här i stan så det blev ju så att säga en naturlig hastighetsminskning på grund av det. Jag har hängt med i debatten men har egentligen inte ändrat körsätt (kör i innerstan och söderförorter från morgon till kväll). Omotiverade 30-sträckor gör som sagt att man tappar respekten för dem. Bättre då att ha det utanför skolor, dagis etc.

Hörde nyligen en rolig intervju på radio Sthlm med ansvarige för trafikpolisen i Sthlms län ang detta. Minns inte hela men på en direkt fråga om detta kommer att minska olyckorna för gående svarade han nånting i stil med "Mmm, tja, men det är inte på dessa vägar som olyckorna sker." Tjenare. Jag tycker nog man skall satsa på att få folk att sluta gå rakt ut i trafiken hursomhelst istället. Skulle ge bättre resultat. Vidare är ett av argumenten för denna sänkning att barn är oberäkneliga och gärna springer rakt ut i gatan efter en boll eller så. Må vara så men jag har kört flera tusen mil i stadstrafik och inte en enda gång har jag råkat ut för att ett barn betett sig på detta vis. Tror att föräldrar i städer är bra på att lära ut trafikvett till sina barn!

Men hade jag barn skulle jag säkert vara positiv till det hela! :lol

Det enda jag ändrat i mitt körsätt är att jag kollar långt fram efter potetiella poliskontroller. Har även märkt att det går jävligt mycket segare i stan, mer köer m.m.

EBS skrev:
Det enda jag ändrat i mitt körsätt är att jag kollar långt fram efter potetiella poliskontroller. Har även märkt att det går jävligt mycket segare i stan, mer köer m.m.
En del fukkon har inte fattat att det inte är 30 överallt. De sitter och segar på de större vägarna också. :mad: Jaskadödaromm!!!!!

Sällan man har lyckats köra fortare än 30km/h inne i stan dagtid iaf tycker jag.Mest köer ändå ju.Visar det sig att det leder till mindre allvarliga personskador o dyl så tycker jag att det är en försvarbar förändring dock.

Mattias skrev:
Jag körde 143 km/h på Trädgårdstvärgränd idag. Det är mitt personbästa.

*Garvar hysteriskt för mig själv så här sent på fredagseftermiddagen*

Vilket jävla acc du måste ha i din hoj!

För att hålla mig till ämnet:

Jag tycker det är kattbajs med 30 i stan, en stad som redan är ett problem även om man lyckas köra dubbelt så snabbt. Det kan vara motiverat på ställen vid skolor eller andra utsatta områden. Hur jä*vla motiverat är det att köra 30 kl 03:00 på natten bara för att skylten säger det :gnissla

Det blir kö på dom redan befintliga köerna.
Mer avgaser i stan
Högre ljudnivå
Fordonet drar mer soppa eftersom låg växel måste användas

Fattar inte hur dom lyckades få igenom detta :3freak

Satans politiker skriver jag också under på! Utan för skolor är det självklart att köra i 30, men allt detta övriga trams gör ju att man alltid kör utan nummerskylt o då går det ju ännu fortare....

Sätter dom 30 i stan så får dom förfan höja hastigheten på något annat ställe, tex motorväg. REVOLT MOT DESSA FÖRBASKADE POLITIKER :mad: :kocko

Höhö... har inte skrivit ett inlägg på år men nu är jag igång :fyllisar

Klart det ska vara 30... gärna lägre hastighetsgränser än så.
Tänk på att det är duktiga och ansvarsfulla beslutsfattare som sätter
fartgränserna... och även övriga gränser i samhället.
Folk är förjävla dåliga på att se risker... Vi tror att vi inte ska råka ut för en olycka, men vi tror att vi ska vinna på lotto... knäppt så det förslår. Folk fattar inte att man OFTAST KLARAR SIG FAST MAN KÖR SOM EN IDIOT, KÖR PÅ FYLLAN OSV, MEN DET RÄCKER MED ATT DET GÅR FEL EEEEENNNN ENDA JÄVLA GÅNG FÖR ATT DET SKA VARA KÖRT! Det är lätt att ta risken så länge man inte råkar ut för något... därefter så ångrar man sig så innihelvete. Exempel: Tusentals fulla människor kör bil varje dag. Bara en bråkdel av dem råkar ut för olyckor. Folk på sporthoj.com vill lemlästa dessa människor.
Ännu ett exempel: Tusentals människor kör för fort varje dag. Bara en bråkdel av dem råkar ut för olyckor. Folk på sporthoj.com säger "Vilken otur.. hoppas du blir frisk och kry snart...". Visst kanske det är större risk för olyckor om man kör full än om man kör för fort... faktum är dock att man i båda fallen har handlat oaktsamt och inte kört efter spelreglerna.

30 Km/h är väl ingenting. Kolla vad mp vill göra i Uppsala: http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=340430,00.html
Man blir så trött, så trött...

Jag håller med om att 30 skyltar skall sitta där de skall utanför dagis och skolor. När vi motorister anser att skyltarna är bara till för att djävlas med oss är det för sent. De har ett syfte nu.

Får väl helt enkelt hitta ett nytt vattenhål istället för sveavägen.

revis skrev:
Höhö... har inte skrivit ett inlägg på år men nu är jag igång :fyllisar

Klart det ska vara 30... gärna lägre hastighetsgränser än så.
Tänk på att det är duktiga och ansvarsfulla beslutsfattare som sätter
fartgränserna... och även övriga gränser i samhället.
Folk är förjävla dåliga på att se risker... Vi tror att vi inte ska råka ut för en olycka, men vi tror att vi ska vinna på lotto... knäppt så det förslår. Folk fattar inte att man OFTAST KLARAR SIG FAST MAN KÖR SOM EN IDIOT, KÖR PÅ FYLLAN OSV, MEN DET RÄCKER MED ATT DET GÅR FEL EEEEENNNN ENDA JÄVLA GÅNG FÖR ATT DET SKA VARA KÖRT! Det är lätt att ta risken så länge man inte råkar ut för något... därefter så ångrar man sig så innihelvete. Exempel: Tusentals fulla människor kör bil varje dag. Bara en bråkdel av dem råkar ut för olyckor. Folk på sporthoj.com vill lemlästa dessa människor.
Ännu ett exempel: Tusentals människor kör för fort varje dag. Bara en bråkdel av dem råkar ut för olyckor. Folk på sporthoj.com säger "Vilken otur.. hoppas du blir frisk och kry snart...". Visst kanske det är större risk för olyckor om man kör full än om man kör för fort... faktum är dock att man i båda fallen har handlat oaktsamt och inte kört efter spelreglerna.

Så det är samma sak att köra 50 i stan som att köra full? :va Vettig liknelse. :kocko Försök, som jag, att köra runt i stan 9 timmar om dagen och i regel alltid köra 30. Vem ska betala för den ökade restiden? Jag har, som sagt, märkt att det går väldigt mycket långsammare i stan nu för tiden. Förut kunde man hålla 45 - 50 på t.ex. rosenlundsgatan, men det går inte längre. Det går inte ens att hålla 30. 30 är alldeles för lågt, jag förspråkar i såfall 50 med bara 10 km/h överskridning eller liknande. Att man åker runt och glor på hastighetsmätaren är bara ännu ett moment som leder till ökade olyckor.
Självklart kommer politikerna vinkla detta till att det är en lyckad övergång. Jag läste här om dagen i Metro att det "bara" är 16 personer som dör/skadas kraftigt i Stockholm per år. 16 personer känns inte så jätte mycket, visst det är 16 personer för mycket men om man relaterar till hur många människor/bilar/hoj/lastbilar som rör sig i stan om dagarna så är siffran otroligt låg. Man kan aldrig få ner den till noll sålänge gångtrafikanter går rakt ut i gatan, går mot rött och ALDRIG ser sig för. Ansvaret kan inte BARA ligga hos bilisterna. Visst, om ett barn springer ut i vägen så kan man inte skylla det på barnet eftersom barn är barn. Men när en vuxen männsika går rakt ut i gatan utan att se sig för så kanske det kan vara deras eget ansvar!

Så här går det när sossarna får bestämma!

just my 5 cent

High_Velocity skrev:
Får väl helt enkelt hitta ett nytt vattenhål istället för sveavägen.

Om man läser hela tråden så får man veta att Sveavägen är undantagen. Men varför ska man läsa hela, det kan ju vara jobbigt. Den här tråden är ju faktiskt på brutala 2 sidor. :4skrika

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT