305/55 däck? haha

Om jag inte kommer ihåg fel så är bakdrivningen byggd av ett rotorlager från en helikopter,har för mig att det gick lös på ca 100 papp eller nåt.

ktmjacke skrev:
Om jag inte kommer ihåg fel så är bakdrivningen byggd av ett rotorlager från en helikopter,har för mig att det gick lös på ca 100 papp eller nåt.

Det är nog ett annat navlöst bygge du tänker på, den där röda choppern med navlöst endast bak? Repotage i MCM va? Förövrigt en hyffsat cool hoj :tummenupp

Har sett fler som den här på bilderna så jag antar att det är nån sorts byggsats av nåt slag

Tysken skrev:
Det är nog ett annat navlöst bygge du tänker på, den där röda choppern med navlöst endast bak? Repotage i MCM va? Förövrigt en hyffsat cool hoj :tummenupp

Har sett fler som den här på bilderna så jag antar att det är nån sorts byggsats av nåt slag

Vill ni förklara hur man använder ett rotorlager från helikopter till att få till en sån drivning. Är ju i branschen liksom och undrar lite.....

johanrehn80 skrev:
Vill ni förklara hur man använder ett rotorlager från helikopter till att få till en sån drivning. Är ju i branschen liksom och undrar lite.....

det måste vara någon typ av friktions drift... (ett till hjul/däck som är tryck emot det stora och driver...)

Tysken skrev:
3360.jpg
:yoparty

Som Lars Ekborg sa... "Man kan kast' in hatten!!"

Fet!!

Friktionsdrift mot tofflan kan vi nog glömma eftersom det skulle innebära ännu mer däcksslitage. Men jag måste erkänna att jag har svårt att se hur drivningen fungerar.

Rotorlager? Jag kan inget om koliheptrar men har svårt att tänka mig att de har så där grova rotoraxlar.
Däremot kan jag tänka mig att man i fälgen sätter två motriktade koniska rullager med (relaterat diameter) väldigt låg sektion. Ex vis (hypotetiska mått) di 400, dy 450, bredd 50 mm. Eller nåt sånt. Vet dock inte om lager finns i dessa, eller liknande, dimensioner.

Hursomhelst så tycker jag att bygget (den där mattsvarta) är ball. (Duckar för kommentarerna från SH:s members)

johanrehn80 skrev:
spännande att se vad det har med helikoptrar att göra :va

Choppern på bilderna har nog inget med din Chopper att göra :tungan
Det var som sagt ett annat bygge som hade använt ett rotorlager (enligt MCM:s översättning) från en helikopter som bakhjulslager. Det har dock inget med drivningen att göra, den hojen hade ett enormt drev och vanlig kedja.

Robban_C skrev:
Hursomhelst så tycker jag att bygget (den där mattsvarta) är ball. (Duckar för kommentarerna från SH:s members)

Klart som fan att den är ball! :tummenupp

Skönt att nån håller med i alla fall. Normalt sett brukar ju allt som inte är tillverkat i hundratusen identiska ex, försett med slipon och avsett att framföras i fosterställning vara tabu här på SH. :)
:tummenupp

Ähh, bara utställning, ingen drivning. Inget grenrör heller ju.... Men snygg var den!

Tofast4Hjo skrev:
:fatta! inte driva om Skara :tuttar

sida18b2.gif

Ökade det där mina chanser att få något om jag kommer ner till Skara? Om inte, kan du pröva och visa de för dina väninnor?
Tack på förhand.

Bifogat

• traktor.jpg
    traktor.jpg
    30.6 KB · Visningar: 57
Dee_cati skrev:
Ähh, bara utställning, ingen drivning. Inget grenrör heller ju.... Men snygg var den!
Kanske stämmer. Kom att tänka på en annan sak som saknas. Hejdare! Iofs så kanske det inte går så fort med en sån knota :D men lite hejdare vill man väl ha i alla fall.

Robban_C skrev:
Kanske stämmer. Kom att tänka på en annan sak som saknas. Hejdare! Iofs så kanske det inte går så fort med en sån knota :D men lite hejdare vill man väl ha i alla fall.

Frambroms finnes iaf, fälgbanan är "skivan". Bakbromsen hänger ihop med drivningen på nåt sätt.

Jag är övertygad om att den är åkbar, ska bara klura ut grenrören så är jag 100... Eller nja, vem fan behöver grenrör...

Bifogat

• gallery.jpg
    gallery.jpg
    27.5 KB · Visningar: 205
Last edited:
Tysken:
Grenrör kan ju lika gärna mynna under knarren men drivning och hejdare?
Nu avser ju jag den mattsvarta som var tidigare i tråden, inte den du hade på bild (som ju uppenbarligen går att köra på).

Man får väl bygga en ramlös knarr med centrumlösa hjul, ut-och-in-bromsar, enkelsving bak och enkelsving fram med navstyrning. Då är man ju åtminstone rätt udda. :tummenupp

Last edited:
Hmmm... påminner mig om en dålig fräckis...

Vad gör man med 365 använda kondomer?

Man smälter ner dom och stämplar på "Good Year". *duckar*

Var till Ljungdahls Motor tidigare i veckan, där hade de ett 305/35 18 (om jag inte minns fel. Och det såg ut som ett vanligt motorcykeldäck i ett förstoringsglas. Mönstret i däcket var ju betydligt större också.

Jag tycker också att den där svarta är mycket häftig!

Tysken skrev:
Frambroms finnes iaf, fälgbanan är "skivan". Bakbromsen hänger ihop med drivningen på nåt sätt.

Jag är övertygad om att den är åkbar, ska bara klura ut grenrören så är jag 100... Eller nja, vem fan behöver grenrör...

Määh, ser ni inte att de är nedförsbacke :kocko

Hans polare rullar honom till Korvmojjen...o hem till mamma igen är de ju nedförsbacke :hihi

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8