300mm bromsskivor på Ducati 748-916?

quip

[ kwip ]
Gick med
20 Sep 2005
Hoj
Yamaha FZR600R, -94; GSXR750, -86, fighterprojekt; ZXR750, -93, ombyggd
Hejsan.

Någon som vet om det finns 300mm bromsskivor fram till Ducati 748-916?

Är det möjligen så att skivorna från en Ducati Monster S2R (som är 300mm) passar?

Tacksam för all hjälp.
Jesper

quip skrev:
Hejsan.

Någon som vet om det finns 300mm bromsskivor fram till Ducati 748-916?

Är det möjligen så att skivorna från en Ducati Monster S2R (som är 300mm) passar?

Tacksam för all hjälp.
Jesper

Är väl 320mm skivor till 748-9xx, flera olika varianter men samma diameter om inte jag e ute å cyklar.

kiko skrev:
Är väl 320mm skivor till 748-9xx, flera olika varianter men samma diameter om inte jag e ute å cyklar.

Jo exakt, det är 320mm skivor.
Det jag undrade var om det fanns skivor som var 300mm till just dessa modeller.
Eftersom det är 300mm skivor på Monster S2R så undrade jag om dem skivorna passade på ett framhjul från 748-9xx.

Jag vill alltså byta från 320mm till 300mm skivor.

quip skrev:
Jo exakt, det är 320mm skivor.
Det jag undrade var om det fanns skivor som var 300mm till just dessa modeller.
Eftersom det är 300mm skivor på Monster S2R så undrade jag om dem skivorna passade på ett framhjul från 748-9xx.

I räsersammanhang vet jag att 290 mm. skivor används ibland.
Det har jag själv sett på en 996:a.
I det fallet tror jag ISR hade levererat skivorna.

quip skrev:

Du lär i så fall även få fixa "adapters" för att flytta bromsoken så att det passar till den nya mindre diametern på skivan. Sedn kan det ju även vara så att det skiljer på bromsskivans offset mellan Monstret och Hypersportarna, det kommer jag inte ihåg.

/T

.

Fakkverk skrev:
I räsersammanhang vet jag att 290 mm. skivor används ibland.
Det har jag själv sett på en 996:a.
I det fallet tror jag ISR hade levererat skivorna.

Tackar. Får ringa dem och kolla.

TSRD skrev:
Du lär i så fall även få fixa "adapters" för att flytta bromsoken så att det passar till den nya mindre diametern på skivan.

Det behövs eventuellt inte om du har radialunderstycken. Då kan det räcka med att schimsa in den med lägre timglas eller skippa dom helt.

quip skrev:
Tackar. Får ringa dem och kolla.

De 290mm skivor jag sett till Ducati är endast för räserhojjarna. De har en annan diameter på centrum på skivan. Kolla det innan du köper så du inte köper skivor om du inte får dit på fälgarna. Kolla också att det är rätt antal hål för bultarna i skivan. Finns med 5 eller 6 hål.

(Ducati räserfälgar passar inte heller rakt av, en hel del modifiering behövs får att få dom att passa)

IO skrev:
... Kolla också att det är rätt antal hål för bultarna i skivan. Finns med 5 eller 6 hål.

(Ducati räserfälgar passar inte heller rakt av, en hel del modifiering behövs får att få dom att passa)

Jag har beställt ett par standard fälgar med 6 hål så mycket vet jag iaf, ska vänta med att köpa skivor tills jag fått dem.

Vet du om skivorna till Ducati Monster S2R (300mm med 6 hål) passar till just en 748-9xx framfälg? Det kan ju bli billigare att köpa såna fälgar än att beställa specialgjorda från ISR.

Kan ju berätta att fälgarna ska sättas på en suzuki 750 från 86 och inte sitta på en ducati, så passformen kanske måste modifieras, men den smällen får jag ta då.
Detta är skälet till att jag letar efter 300mm skivor som funkar till en ducati 748 fälg eftersom skivorna på suzukin är 300mm.
När fälgarna kommer så får jag se om jag kan använda framfälgen från ducatin eller om det skulle bli för mycket jobb med att få den att passa och istället väljer att använda den gamla suzuki fälgen.

quip skrev:
Jag har beställt ett par standard fälgar med 6 hål så mycket vet jag iaf, ska vänta med att köpa skivor tills jag fått dem.

Vet du om skivorna till Ducati Monster S2R (300mm med 6 hål) passar till just en 748-9xx framfälg? Det kan ju bli billigare att köpa såna fälgar än att beställa specialgjorda från ISR.

Kan ju berätta att fälgarna ska sättas på en suzuki 750 från 86 och inte sitta på en ducati, så passformen kanske måste modifieras, men den smällen får jag ta då.
Detta är skälet till att jag letar efter 300mm skivor som funkar till en ducati 748 fälg eftersom skivorna på suzukin är 300mm.
När fälgarna kommer så får jag se om jag kan använda framfälgen från ducatin eller om det skulle bli för mycket jobb med att få den att passa och istället väljer att använda den gamla suzuki fälgen.

Jag gissar att skivorna passar på fälgen. Men det bästa är nog om du kan ringa till Ducati Stockholm eller Biscaya om dom kan svara med säkerhet om det passar.

Du kommer förmodligen åka på i alla fall några saker. Offset som TSRD sa förut (antar att du inte har radialunderstycken) och byte av lager eller axel fram. Sen kan du få problem med om fälgen är för bred (eller för smal). Är den för smal är det bara fixa distanser till, för bred kan bli problem med lager.

Eftersom du har haft 300mm skivor på Suzukin så passar oken radiellt. Men offset kan bli lite knas, det ordnar du med schims eller en svarv/fräs beroende på om oken sitter för långt in eller ut. Du kan svarva ner fälg och även skivan ett par mm. Sen kan du också fräsa ner understyckena men det är lite mer bök.

Mycket med att få dit fälgar, det bästa du kan göra är att mäta. Jämför med en orginalfälg. Kom ihåg, ALLT GÅR, det är bara en fråga om hur mycket jobb man vill lägga ner :näsblod

För övrigt vetande så går det ganska bra att få dit Ducatifälgar på Yamaha (R1 i alla fall).

EDIT: Vill man jämföra delar mellan Ducati-modeller så kolla in Spare Parts Catalog modeller från 2000-2006

Last edited:
Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...