3000varv tomgång på CB750 -81

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Efter vinterns pyssel med tjejens hoj har vi stött på problem. Jag gjorde ren förgasarbryggan, smorde upp länkagen och allt var ok. Allt monterades tillbaka som det satt dessutom. Men nu har hojen 3000varv i tomgång, vad vi än gör. Chokespjällen rör sig som dom ska, bryggan har aldrig suttit tightare mot toppen och den går jämnt och fint, men med alldeles för hög tomgång då.

Det jag har noterat är att det inte verkar ha någon betydelse hur jag skruvar på tomgångsskruven :va Så det känns ju som att något har blivit knas där, men innan jag börjar skruva vill jag gärna ha något mer konkret att gå efter, i synnerhet som jag ju får lyfta ur bryggan och ta hem den för att kunna skruva i den, och sen bära tillbaka till garaget för att kunna prova om det gör någon skillnad :gnissla

Dubbla gasvajrar?
Rätt spel?
Kärvande trottel/ar?
Tjuvluft, sprickor i gummi, glömd gummiplopp?

Dubbla gasvajrar?
Rätt spel?
Kärvande trottel/ar?
Tjuvluft, sprickor i gummi, glömd gummiplopp?
Gas och returvajer, spjällen stängs, check!
Allt är återmonterat som det satt från början, så spelet borde vara oförändrat, men ska dubbelkollas.
Det borde det inte vara, när jag hade isär grejerna så rörde allt sig snyggt och fint. Hur kollar man det enklast med bryggan monterad, är det att titta in som gäller?
Gummina är fräscha, bryggan har aldrig suttit bättre monterad och inga delar blev över :)

Det jag har kvar på min lista är att mäta tempen på krökarna och se om det är någon cylinder som gasar mer än dom andra så att säga.

Om spjällen stänger helt så skall den väl knappt gå på tomgång. Låter som tjuvluft eller om blandskruvarna är väldigt långt urskruvade. Nu var det många år sedan men har för mig att grundläget på blandskruvarna är 1,5 varv från stängt läge.
Men det finns kunnigt folk här som gärna får rätta mig:tummenupp

Om spjällen stänger helt så skall den väl knappt gå på tomgång. Låter som tjuvluft eller om blandskruvarna är väldigt långt urskruvade. Nu var det många år sedan men har för mig att grundläget på blandskruvarna är 1,5 varv från stängt läge.
Men det finns kunnigt folk här som gärna får rätta mig:tummenupp
Jag vet ju inte om dom går till helt stängt visserligen, men jag kan ju vrida igen dom med gasrullen, och allt sitter som det gjorde från början.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...