300 km/h

Exakt samma fenomen i min bil, jag åkte 40 mil en dag och gpsen och trippmätaren visade så gott som identiska värden medan hastighetsmätaren visade dryga 5% för mycket.

Tillverkarna lägger alltid felmarginalen på hastighetsmätaren åt det hållet, dels för att en hastighetsmätare på ett fordon får visa för mycket men inte för lite. Dels för trafiksäkerheten, bättre att folk tror att dom kör fortare än vad dom egentligen gör.
 
Tillverkarna lägger alltid felmarginalen på hastighetsmätaren åt det hållet, dels för att en hastighetsmätare på ett fordon får visa för mycket men inte för lite. Dels för trafiksäkerheten, bättre att folk tror att dom kör fortare än vad dom egentligen gör.

Varför skulle fordonsindustrin lägga in en felmätning för att öka trafiksäkerheten? Det borde väl ligga i deras intresse att skapa kundvärde genom att erbjuda en rättvisande mätare?

Har någon någonsin reklamerat en felvisande hastighetsmätare för att den visar något annat än fordonets hastighet (dvs en skillnad som uppenbart överstiger vad som är tekniskt/ekonomiskt rimligt att åstadkomma)?
 
Varför skulle fordonsindustrin lägga in en felmätning för att öka trafiksäkerheten? Det borde väl ligga i deras intresse att skapa kundvärde genom att erbjuda en rättvisande mätare?

Har någon någonsin reklamerat en felvisande hastighetsmätare för att den visar något annat än fordonets hastighet (dvs en skillnad som uppenbart överstiger vad som är tekniskt/ekonomiskt rimligt att åstadkomma)?

Varför skulle alla japanska hojtillverkare komma överens om nåt så dumt som att inte sälja hojar som går fortare än 300 alternativt inte låta hastighetsmätarna visa mer än trehundra. Varför hastighetsbegränsar många biltillverkare sina bilar vid 250 fast dom inte måste? Folk vill ju köra fortare...
Världen är full av frågor.
 
Varför skulle alla japanska hojtillverkare komma överens om nåt så dumt som att inte sälja hojar som går fortare än 300 alternativt inte låta hastighetsmätarna visa mer än trehundra. Varför hastighetsbegränsar många biltillverkare sina bilar vid 250 fast dom inte måste? Folk vill ju köra fortare...
Världen är full av frågor.

Bra svar!
 
Varför skulle fordonsindustrin lägga in en felmätning för att öka trafiksäkerheten? Det borde väl ligga i deras intresse att skapa kundvärde genom att erbjuda en rättvisande mätare?

Har någon någonsin reklamerat en felvisande hastighetsmätare för att den visar något annat än fordonets hastighet (dvs en skillnad som uppenbart överstiger vad som är tekniskt/ekonomiskt rimligt att åstadkomma)?

Om någon skulle byta däck till en något större dimension så ska mätaren fortfarande visa korrekt.
 
Varför skulle fordonsindustrin lägga in en felmätning för att öka trafiksäkerheten? Det borde väl ligga i deras intresse att skapa kundvärde genom att erbjuda en rättvisande mätare?

Har någon någonsin reklamerat en felvisande hastighetsmätare för att den visar något annat än fordonets hastighet (dvs en skillnad som uppenbart överstiger vad som är tekniskt/ekonomiskt rimligt att åstadkomma)?

De har garanterat med att de vill slippa stämningar i ex USA om mätaren visar 50 km/h så skall det inte gå i 55 km/h osv annars skulle de få en massa att betala i form av böter för "kunden" - säger sig själv om du hört och följt lite vad de kan bli stämda för over there - finns personer som försörjer sig på stämningar där samt de som är totalt bannade av fb.//R
 
Som det beskrevs tidigare här så gjorde tydligen Blackbirden 267 km/h. Tror dock de är den senare modellen med katalysator. Men om det är sådana skillnader, 33 km/h när visaren står på 300km/h, så är vi uppe på 10% felmarginal. Det är lite väl mycket enligt min åsikt. :gnissla
 
Mekanik...

Om någon skulle byta däck till en något större dimension så ska mätaren fortfarande visa korrekt.

En bekant drevade upp en kugg fram. Då stämde mätaren bättre.

Problemet är inte kraften som sådan (original) utan drevningen. Varvar man till rödmarkeringen ligger man strax runt 300. Lite märkligt bara att felmarginalen ökar med ökad hastighet då det är mekaninsk kraftöverföring och att däcken ökar i diameter med ökad hastighet (om än lite).

Jag har en drevningstabell i .xls om någon är intresserad :tungan
 
Last edited:
Kör man på 5:an på zzr 1400 kommer man över 300, 6:an är hastighetsbegränsad om man inte fixar det. klart min är mappad mm.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top