300 km/h

Nyligen körde engelska hojtidningen MCN världens snabbaste hojar i ett stort test. Allt för att utröna vilken som är den allra snabbaste och hur snabb den egentligen är.

De maskiner som kördes i ovalen var BMW K 1200S, Honda Super Blackbird, Kawasaki ZX-12R, Kawasaki ZZR 1400 och Suzuki Hayabusa. Resultatet blev som följer.

1. Kawasaki ZZR 1400, 303 km/h

2. Kawasaki ZX-12R, 291,8 km/h

3. Suzuki Hayabusa, 290,2 km/h

4. BMW K 1200S, 269,4 km/h

5. Honda Super Blackbird, 267,8 km/h

Så en Busa från -99 slår alltså alla dessa hojar eftersom den ska göra 311 km/h original enligt Guiness World Records? Eller visar den 311km/h på mätaren och mindre i verkligheten? (Ja, du har ju en Busa, så du kanske vet..)
 
Så en Busa från -99 slår alltså alla dessa hojar eftersom den ska göra 311 km/h original enligt Guiness World Records? Eller visar den 311km/h på mätaren och mindre i verkligheten? (Ja, du har ju en Busa, så du kanske vet..)

Har haft min uppe i 300 enligt mätaren. Men ska man mäta ordentligt krävs väl andra instrument. Alla vet ju att mätaren visar för mycket. Frågan är väl bara hur mycket.
Har hört talas om någon "under bordet"-överenskommelse mellan dom japanska tillverkarna att inte ge ut någon hoj som går över 300. Den uppgörelsen kom kanske efter -99...
 
Har haft min uppe i 300 enligt mätaren. Men ska man mäta ordentligt krävs väl andra instrument. Alla vet ju att mätaren visar för mycket. Frågan är väl bara hur mycket.
Har hört talas om någon "under bordet"-överenskommelse mellan dom japanska tillverkarna att inte ge ut någon hoj som går över 300. Den uppgörelsen kom kanske efter -99...

uppgörelsen kom efter 00 tror jag .. busor från 99/00 har inget koppel..

Har fått upp min i 306 (mätt med gps) ... då va h-mätarn i botten (=350)
 
uppgörelsen kom efter 00 tror jag .. busor från 99/00 har inget koppel..

Har fått upp min i 306 (mätt med gps) ... då va h-mätarn i botten (=350)

Är din Busa orginal? Det vore kul att gå ihop ett gäng i stockholmstrakten med de snabbaste loken från varje tillverkare och köra på ett flygfält eller liknande. :tummenupp

Edit: Fråga
 
Precis, det är ju en ännu bättre lösning. De handhållna GPS:er jag har provat har dock inte haft så stora och tydliga siffror att man skulle vilja sitta och glo på dem i 300 knyck och försöka se vad det står samtidigt som fartvinden sliter i hjälmen. Iofs kanske dom ibland kan lagra maxhastighet så att man kan kolla i efterhand.

om du har en relativt modern GPS så har du maxhastighet, medelhastighet, sträcka, tid mm mm samt spårpunkter och säkerligen 50 andra faktorer du kan/vill ställa in.
Spårpunkterna är lagrad information om tid, plats, hastighet osv.
brukar variera lite med modell/märke vad de innehåller, och uppdaterings intervall. så du kan i spårpunkterna se vilken hastighet du höll.
dock har du en viss avdrift även i dessa systemen, men det är nog bara typ 1-2 km/h eller liknande.
mina empiriska tester visar ca 10% för hög hastighet visad i hastighetsmätaren.

Det "roliga" var att färddatorn i bilen visade samma hastighet som GPSen, men hastighets mätaren visade glädjesiffror.
 
om du har en relativt modern GPS så har du maxhastighet, medelhastighet, sträcka, tid mm mm samt spårpunkter och säkerligen 50 andra faktorer du kan/vill ställa in.
Spårpunkterna är lagrad information om tid, plats, hastighet osv.
brukar variera lite med modell/märke vad de innehåller, och uppdaterings intervall. så du kan i spårpunkterna se vilken hastighet du höll.
dock har du en viss avdrift även i dessa systemen, men det är nog bara typ 1-2 km/h eller liknande.
mina empiriska tester visar ca 10% för hög hastighet visad i hastighetsmätaren.

Det "roliga" var att färddatorn i bilen visade samma hastighet som GPSen, men hastighets mätaren visade glädjesiffror.

OK, har väl inte fingrat på någon lite nyare GPS. Det med färddatorn är intressant, och jag tror det är ganska vanligt att den visar mer rätt än h-mätaren. Mätaren ska ju ha ett inbyggt fel (för mycket) enligt lag, men det behöver inte färddatorn ha.
 
Han har nog rätt, nya F4 312 gör 312km/h original, därav namnet. Det gör ingen av de japanska hojarna, eftersom dom är spärrade, och busan från -99 gör tydligen 311km/h som mest, som Fursten sa.

Det stämmer, i senaste nummret av Bike har dom en artikel ang. just F4 312. Där kan man läsa hur de struntat i hastighetsbegränsningen till skillnad från jappsarna.
 
Det stämmer, i senaste nummret av Bike har dom en artikel ang. just F4 312. Där kan man läsa hur de struntat i hastighetsbegränsningen till skillnad från jappsarna.

Hmm, lite tråkigt pris på MV Augusta bara. Och hur är det med kvaliten?
Undrar hur bra en japshoj hade varit om de byggt en som kostat närmare 300,000:-
 
Han har nog rätt, nya F4 312 gör 312km/h original, därav namnet. Det gör ingen av de japanska hojarna, eftersom dom är spärrade, och busan från -99 gör tydligen 311km/h som mest, som Fursten sa.
De japanska hojarna är inte spärrade vid någon hastighet, hastighetsmätaren stannar vid 299, men om hojen kan göra 300+ så gör den det även fast mätaren inte går så långt.
 
De japanska hojarna är inte spärrade vid någon hastighet, hastighetsmätaren stannar vid 299, men om hojen kan göra 300+ så gör den det även fast mätaren inte går så långt.


Jo faktiskt så är Busen begränsad så den inte varvar mer än 10000 varv på 6:an från -01 och framåt.:)
Med TRE monterad så varvar den 11000


The Hayabusa’s top speed as measured by the Guiness Book of Records is 317 km/h.
 
Last edited:
Senaste testet i Bike som var mellan CBR 1000, R1, GSX-R 1000 K7 och ZX10R så stog det att toppfarten på R1:an och Gixxern var på 290 km/h ärliga och Kawan gjorde 300 km/h ärliga.

Mätarhastighet på alla var 299 km/h.
 
:yoparty

Det borde komma en uppföljare till Blackbirden snart kan man tycka. 10år för en modell är en lång tid. Har hört rykten om en v4 eller om det var en v5a. Tycker det är intressant med fart då det känns lite som motorcykelvärldens interna tävling om prestige, då man bortser från väghållning.

Förgasar BB har lite högre toppfart än insprutarn enligt de jag pratat med på Honda mm, medan insprutarn är lite starkare i botten.
Nya BB ska enligt test göra som sägs här dryga 268 km/h.
Så 300+ är väl lite glädje hastighet :D

Pratade med en från Honda för nån månad sedan och han vet inget om att de ska uppdatera den än tyvärr, enda som han visste skulle uppdateras var CBR1000RR.

Men man klarar sig med fart resurserna som finns i denna hoj :yoparty
Trivs ypperligt med den jag har i dagsläget, sen så finns det alltid mer att önska......
Ryktena fanns redan inför denna säsong men inget kom.
 
Det "roliga" var att färddatorn i bilen visade samma hastighet som GPSen, men hastighets mätaren visade glädjesiffror.

Exakt samma fenomen i min bil, jag åkte 40 mil en dag och gpsen och trippmätaren visade så gott som identiska värden medan hastighetsmätaren visade dryga 5% för mycket.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top