300 2t vs 450 4t

Lindstein

Virus
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
2005, Ch Racing, Wsm 125, yamaha Dt 50r 1993, Yammaha yz250f.
Tja alla på offroad forumet, jag har forskat väldigt mycket i vilken hoj jag ska köpa till sommarn och jag har sorterat ut det till två hojjar.

2010 KTM 300 xc

VS

2010 Yamaha Yz450f

Har väldigt svårt tt välja och behöver hjälp akut. :huvet :gnissla :confused:

Tack för svar :Bugar :tummenupp

Känns som Yamahan är mindre skruva än KTM generellt. Ska du bara åka bana/skogen eller gata oxo ?

skulle helt klart valt yamahan , älskar 4t enkelstånka.
mindre skruvande också.
varför inte kolla på en exc 450 08+?

Den enda som kan bestämma är du själv.
Och för att kunna bestämma dej måste du testa båda hojarna.

Jag tycker du ska ha 300'an såklart.

Mindre skruvande på en 450 vet jag inte om jag kan hålla med om, har visserligen aldrig ägt en 450 4t.
Men på lite större 2t hojar behöver man inte alls skruv mycket.
Kolven klarar ju minst 50h hårdkörning, och det troligen det enda som behövs bytas på ett par år.

Däremot så gäller det att hållakoll på bestyckningen, och det kan ju bli lite pillande innan man får det att funka perfekt.

På ktm'en har du också möjlighet att ändra registret till precis så som du vill ha det genom att byta/spänna fjädrarna till avgasporten och de två olika tändkurvorna.

BTW menar du xc eller exc? Tro nämligen inte att xc moddelen finns att köpa i Sverige.

Jag antar vi snackar enduro/cross-åka?

300an är MINDRE skruva. Mycket enklare service som inte behövs göra lika ofta. Luftfilter vid behov och olja i transmissionen var 10-15e timme.
Bestyckning får man byta vid behov. Jag hade vinter-, vår/höst resp sommarbestyckning. Bara att swappa efter termometern när man hittat vad som är passande.

Kolv byts efter 50-80h. En helrenovering kostade mig 3500kr i material.. På 450n räcker det knappt till överdelen

300an är mycket smidigare, men motorn i 450n är enligt dom flesta skönare pga bättre bottendrag. En smaksak. Jag gillar stora 2t i endurospåret. Effekten är ungefär densamma

En polare hade en ktm 525 (likvärdig yamman) som jag jämförde med på samma bana, och det va som att släpa runt en järnhäst i jämförelse

För grus/gatåka hade jag valt yamman

Last edited:
För grus/gatåka hade jag valt yamman[/QUOTE]

Jag kommer bara kora I sand. Gata blir det kanske 300 meter transportstracka har aldrig kort ngn av hojjarna men jag gillar ettrigheten I 250 2T pa sanden for att det behovs kan man saga. Har alldrig kort en 450

Du skall ha 300:an, punGt, det är eminenta endurobusar att växa i - däremot råder jag dig å det grövsta att shoppa en lätt beggad hoj med 40 timmar på, skillnaden i slantar är *extrem*, andrahandsvärdet på endurocyklar är piss och ingenting.

Att tro att du skall hålla den superfräsch med alla dekalerna kvar, är en utopi. ;)

Har du funderingar på motardkitt och gatåka framöver, så är det annorlunda...då är det fyrtakt som gäller.

däremot råder jag dig å det grövsta att shoppa en lätt beggad hoj med 40 timmar på, skillnaden i slantar är *extrem*,
Har du funderingar på motardkitt och gatåka framöver, så är det annorlunda...då är det fyrtakt som gäller.

Hojjen kommer jag kopa fran dubai och det ar skit billigt och hojjen kommer bra ga pa sand sa motord vet jag inte om det blir ngt av.

Hojjen kommer jag kopa fran dubai och det ar skit billigt och hojjen kommer bra ga pa sand sa motord vet jag inte om det blir ngt av.

Skall du leka i sandlådan så hade jag inte valt någon av cyklarna. 300 2-t må vara festlig men vibrationer och soppaförbrukning är plågsamt för längre ökenturer, inget du kör en heldagstur med. Dock lätt och fin för MX Sahara style...

450-t är bättre men det går tungt uppför dynerna och KTM 530 är helt klart att rekommendera. Med mer cc lever motorn ett enklare liv och en 530 har kräm nog att gå fortare än din högerhand vågar....

Oavsett cykel du väljer är kylarfläkt och uppgraderat kylarlock ett måste
IMG_0188.JPG

(pappas fulparkering under Rally Tuareg)

Skall du leka i sandlådan så hade jag inte valt någon av cyklarna. 300 2-t må vara festlig men vibrationer och soppaförbrukning är plågsamt för längre ökenturer, inget du kör en heldagstur med. Dock lätt och fin för MX Sahara style...

450-t är bättre men det går tungt uppför dynerna och KTM 530 är helt klart att rekommendera. Med mer cc lever motorn ett enklare liv och en 530 har kräm nog att gå fortare än din högerhand vågar....

Oavsett cykel du väljer är kylarfläkt och uppgraderat kylarlock ett måste
IMG_0188.JPG

(pappas fulparkering under Rally Tuareg)

Snyggt parkerat.

Hur stor är den tanken egentligen?!
Lite svårkörd när den är fulltankad eller?

Oavsett cykel du väljer är kylarfläkt och uppgraderat kylarlock ett måste)[/SIZE]

Saken ar bara det att jag kor korta slingor med manga skarpa svangar och hopp, lite mx banor da och da och kanske ngn 200 km stracka och jag vill ha lattheten sa jag ar osaker om jag skulle kunna kora dom sakerna med en 530

Saken ar bara det att jag kor korta slingor med manga skarpa svangar och hopp, lite mx banor da och da och kanske ngn 200 km stracka och jag vill ha lattheten sa jag ar osaker om jag skulle kunna kora dom sakerna med en 530

Jag skulle föredra att köra fyrtakt vilken 200km sträcka som helst!

Kolv, samtliga lager inkl vevlager + stake ...
Det var väldigt billigt isåfall.Hos Karlströms(och antagligen resten av Ktmhandlarna)kostar delarna:
Kolv 1935:-
Ramlager 1200:-
Vevstake 2790:-
Packningssats 1700:-
Reeds 1000:-

Last edited:
Det var väldigt billigt isåfall.Hos Karlströms(och antagligen resten av Ktmhandlarna)kostar delarna:

Jag köpte stakkit för en tusenlapp från staterna. Lösa packningar för några hundralappar, p-boxar och lager hos lagerfirman. Reeds behövdes inte bytas, kolven kostade 1500 då.

När man ser dom priserna så blir det väldigt tydligt varför man inte handlar såna saker i Sverige. Det enda man handlar här hemma är typ olja, bensin, fett och lite småsaker.

Dyrare saker handlar man från USA eller UK.
Är man lite smart och förutseende så gör man lite större beställningar så man har det mesta hemma, några kolvkit, ett vevparti, ett gäng packningar, några broms och kopplingsgrepp osv och när man ändå håller på och beställer så köper man tröja, byxor, handskar för runt 1000:-, visst det är förra årets kollektion, men svenska handlare kan aldrig matcha det priset på kvalitétskläder.

Back