300.000 libyska flyktingar

Hur många av de eventuellt 300.000 libyska flyktingarna tycker du Sverige skall ta em


  • Antal röstningar
    0

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08


Hej och hjärtligt välkommen till tråden. Du får gärna delta och bidra med dina tankar, reflektioner och låta oss höra din argumentation för, emot eller om något som berör detta ämne. Vem vet, det kanske får tråden tillbaka på rätt spår..



Eller, för all del, så fortsätter du bara förgylla tråden med smileysar.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Men du... Att inte vilja ha hit fler flyktingar och assylsökande människor till Sverige är INTE samma sak som att man är rasist. punkt!

Var har jag påstått det?:va Sen så har du inte helt rätt i ditt påstående anser jag. Jag tycker att man får bygga sitt påstående på vettiga grunder om det inte ska bli rassestämplat. Folk som samlas i klunga och skanderar att "de där jävla kulturberikarna bara tar jobben, dessutom våldtar de våra svenska flickor" är ganska så omöjliga att placera i något annat fack. Har man däremot en vettigt grundad åsikt och kan motivera varför man inte vill ha hit fler invandrare, då kan det kanske ligga något annat än rasism bakom uttalandet. Men min erfarenhet säger mig att det är ganska få (rent procentuellt) som ogillar invandring av vettiga orsaker om man ser till det stora hela. De flesta ogillar nog helt enkelt utlänningar och deras främmande kultur:)

Det är ganska sällan man hör Sverigedemokrater prata sansat och lugnt om att invandringen bör saktas ner på grund av den dåligt fungerande integrationsprocessen samt för att vi har fler än vi klarar av att ta hand om. Oftast går argumentationen i stil med "Ut med de jävlarna, håll Sverige svenskt!"...
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är ganska sällan man hör Sverigedemokrater prata sansat och lugnt om att invandringen bör saktas ner på grund av den dåligt fungerande integrationsprocessen samt för att vi har fler än vi klarar av att ta hand om. Oftast går argumentationen i stil med "Ut med de jävlarna, håll Sverige svenskt!"...

Jaså, jag har aldrig sett en sverigedemokrat i modern tid som uttryckt sig så, kan du exemplifiera ewller slipper vi dina indoktrinerade, hjärntvättade, brunnäsade pk-inlägg snart?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jaså, jag har aldrig sett en sverigedemokrat i modern tid som uttryckt sig så, kan du exemplifiera ewller slipper vi dina indoktrinerade, hjärntvättade, brunnäsade pk-inlägg snart?

Jag bor i Lund, jag ser årligen deras lilla "demonstrationståg" och hör därmed allt vad som skanderas och diskuteras. Och sen på kvällen blir det laksmål. Joråsåatteeh, trevliga krappar det där...

Och nej, du blir aldrig av med mig. Ska förfölja dina debattrådar och vara så allmänt motsatt dig som jag bara kan även om det strider mot mina egna åsikter, bara för att störa dig:rolleyes:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Spelar det någon roll vad dom säger i modern tid :confused:

Nej, du har helt rätt, alla högerpartier är Nazist sympatisörer och alla på vänsterkanten är kommunistdiktaturkramare....

För någon gång i historien har det varit så...
 

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
Därför att lönerna är höga där, att stanna här och betala tillbaka på skulden till samhället anses väl inte effektivt nog när man jete fort måste få ihop pengar till en ny LED-tv och en R6. Hur ditt resonemang eventuellt hänger ihop är inte glasklart för mig förresten.

Lönerna må vara bra i Norge, men inte lönerna de diskuterar i programmet. De låg runt 110-120kr/h om jag inte minns fel, vilket är extremt lite för att vara i Norge. Man ska också tänka på att allt nästan är dubbelt så dyrt i Norge.

Problemen är att jobb inte finns i Sverige. Om budgeten skulle fördelas på investeringsprojekt som skapade jobb, istället för körkort åt arbetslösa invandrare, så hade det nog sett annorlunda ut.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
De låg runt 110-120kr/h om jag inte minns fel, vilket är extremt lite för att vara i Norge.

Det som är låg lön för ett lands medborgare kan vara hög lön för någon ditrest.. Att norrmän inte skalar banan för 120kr i timmen betyder inte att svenska ungdomar inte skulle vilja göra det med tanke på att det typ 20% mer än vad lönen för ungdomar som jobbar i butik här hemma...
Gissningsvis är kraven även lägre för att få ett bananskalarjobb än för att få anställning i en svensk butik. Bananskalarjobbet kan nog snarare liknas vid bärplockning och där skulle lönegapet bli ännu större om du jämnför svensk bärplockning med norsk bananskalning.
Det är inte märkligare än att svenska ungdomar högaktningsfullt skiter i att plocka lingon och hjortron, till vad de anser är slavlön, medan Thailändare flyger över halva jorden för att slita hund för vad de anser vara bra löner för okvalificerat arbete.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
De blir ju knappast bli utkonkurrerade på arbetsmarknaden av flyktingar/asylsökanden?

Jag har blivit ett par ggr på några "skit"jobb.
Det är ganska kraftiga rabatter på att anställa en solskyddsdopad medborgare som pratar dålig svenska.

Man undrar även i hur många hundra år de vuxna har gnällt på att ungdomar är lata och att det kommer gå åt helvete med allt. :D

Tyvärr är det många vuxna som lever kvar i 60-70talet och inbillar sig att det bara är att blunda och peka i gula sidorna så har man ett jobb.

Tyvärr är det också många ungdomar som bara sitter framför dattan och gnäller.
 
Last edited:

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
Det som är låg lön för ett lands medborgare kan vara hög lön för någon ditrest.. Att norrmän inte skalar banan för 120kr i timmen betyder inte att svenska ungdomar inte skulle vilja göra det med tanke på att det typ 20% mer än vad lönen för ungdomar som jobbar i butik här hemma...
Gissningsvis är kraven även lägre för att få ett bananskalarjobb än för att få anställning i en svensk butik. Bananskalarjobbet kan nog snarare liknas vid bärplockning och där skulle lönegapet bli ännu större om du jämnför svensk bärplockning med norsk bananskalning.
Det är inte märkligare än att svenska ungdomar högaktningsfullt skiter i att plocka lingon och hjortron, till vad de anser är slavlön, medan Thailändare flyger över halva jorden för att slita hund för vad de anser vara bra löner för okvalificerat arbete.

Din utläggning talar väl snarare för en begränsad invandring?

Nu är det förvisso så att 120kr i Norge är mycket mindre värt än 120kr i Sverige pga priserna, vilket innebär att man inte väljer jobb som bananskalare för lönens skull. Men precis som du säger så börjar nu svenska ungdomar att vallfärda till Norge för att göra skitjobben som thailändska bärplockare gör för oss. Vi har blivit U-land i Norges ögon.

Hela uppväxten i Sverige är en kostnad. Alltifrån tandläkarbesök till studier. Detta ska senare resultera i någon slags "avbetalning" i vuxen ålder då man med sina skattepengar börjar finansiera sin egen uppväxt.

Om våra ungdomar börjar lämna landet, lämnar de när själva avbetalningen ska börja. Just nu är många ungdomar arbetslösa eller lämnar nu landet för att hitta jobb. Detta är fullständigt katastrof och ska åtgärdas omedelbart. Åtgärden är självfallet INTE att plocka hit tusentals kostnader ytterligare.
 
Last edited:

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Var har jag påstått det?:va Sen så har du inte helt rätt i ditt påstående anser jag. Jag tycker att man får bygga sitt påstående på vettiga grunder om det inte ska bli rassestämplat. Folk som samlas i klunga och skanderar att "de där jävla kulturberikarna bara tar jobben, dessutom våldtar de våra svenska flickor" är ganska så omöjliga att placera i något annat fack. Har man däremot en vettigt grundad åsikt och kan motivera varför man inte vill ha hit fler invandrare, då kan det kanske ligga något annat än rasism bakom uttalandet. Men min erfarenhet säger mig att det är ganska få (rent procentuellt) som ogillar invandring av vettiga orsaker om man ser till det stora hela. De flesta ogillar nog helt enkelt utlänningar och deras främmande kultur:)

Det är ganska sällan man hör Sverigedemokrater prata sansat och lugnt om att invandringen bör saktas ner på grund av den dåligt fungerande integrationsprocessen samt för att vi har fler än vi klarar av att ta hand om. Oftast går argumentationen i stil med "Ut med de jävlarna, håll Sverige svenskt!"...

nej men det är ju så. Man behöver itne vara rasist bara pga att man inte vill ha in fler invandrare.

För min egen del så beror det på att vår invandringspolitik är åt helvete. Man tar in massor varje år, för att sätta dem tillsammans ute i rosengård, alby och allt vad det heter, där det redan är är 90% invandrare. Rätt sjukt med tanke på att det är i Sverige vi lever i.

Man kan ju titta på de områdena. De som slussas dit, får knappt jobba, och ingen vill ha dem på sina arbetsplatser. det är svårt att anställa nån som inte kan svenska, och knappt får arbeta för regeringen...

Vad händer då? jo det blir ett jävla getto med arbetslösa invandrare som tar ut sin aggresion på polisen och liknande.

Kan tycka att det vore bra att lösa alla dessa problem innan man tar in ännu fler invandrare.

Hade vi däremot en riktigt bra fungerande invandringspolitik som innebar att man faktiskt tog hand om dem man tog in i landet, och såg till att de sysselsattes med ömsesidig respekt, så hade jag inte haft något problem över huvud taget.

Edit.
De som inte anser att Sverige har stora problem med vår invandringspolitik måste ju antingen vara helt sjukt blåögda eller inte känna till något om den alls.
 
Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
...

Om våra ungdomar börjar lämna landet, lämnar de när själva avbetalningen ska börja. Just nu är många ungdomar arbetslösa eller lämnar nu landet för att hitta jobb. Detta är fullständigt katastrof och ska åtgärdas omedelbart. Åtgärden är självfallet INTE att plocka hit tusentals kostnader ytterligare.

De lokala utvandrarna på SH har vapen som jag förstår det, så jag skulle nog skruva ner retoriken ett par hekto.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu är jag inte helt med, vad är syftet att driva igenom ett maktskifte när man ändå tänker sticka från landet?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Nu är jag inte helt med, vad är syftet att driva igenom ett maktskifte när man ändå tänker sticka från landet?

Vet inte om det var det som TS avsåg, men Italien har betalat nuvarande styre i Libyen ganska mycket deg för att de ska hindra flyktingar från söder om Sahara från att försöka ta sig över till Italien med båt. Tror det var några hundra tusen som satt i olika läger i landet och som ville över till Europa. Dom italienarna plockar till havs har dom under nuvarande styre möjlighet att köra direkt till Libysk hamn.

Ja officiellt var miljarderna ersättning för gamla oförrätter när Libyen var Italiensk koloni, men detta var nog den "bonus" som italienarna var ute efter.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top