30+

Ja, javlars! Liiiite, för en gångs skull, härlig högsommarvärme i det här landet och de en gång (typ, väääldigt länge sedan) så stolta, väderresistenta hojåkarna förvandlas till "Vi bilägare, 4.1" (uppgraderade krockkuddeversionen) och håller i bilratten så knogarna vitnar. Varför överhuvudtaget någonsin bemöda sig med att rulla ut hojen då man har AC/DC/Wc/TC//Pc, på bekvämt knapptrycksavstånd...?

Bara att konstatera: Tyvärr är hojen så jävla död. Ur led är den jävla tiden....

Fattar inte vad alla gnäller om, det är ju helt underbart. Sitta i köer i stan suger men vem fan tar ut sin sporthoj för det:7peta:arsele:glömdet
 
Det verkar som att en del tror att Samtliga MC-förare även har personbil(?!)
Feeel .... :banana

/H
 
Fast kroppens primära nedkylningsfunktion är ju just att svettas och att svetten lämnar huden, därför kan kroppen kyla ner sig trots att man råkar befinna sig i ett utrymme med högre temperatur än huden (vilket är en varierande temperatur beroende på vad man har för omständigheter). Fartvinden må värma, men kan svetten dunsta så klarar kroppen av att kyla ner sig ändå. Har man ett tätt allvädersställ på sig som hindrar avdunstning så kommer man ganska snabbt överhetta kroppen. Kör man i ett helperforerat skinnställ bör det inte vara ett problem sålänge man fortsätter hälla i sig vatten och gärna vätskeersättning kontinuerligt, och inte anstärnger sig.

Jag har inte kört en meter hoj under sommaren. Knappt bil heller, de gånger jag kört har det blivit till brädgården för att köpa mer virke.

Har byggt om taket på sommarstället så har i princip stått på taket i tre veckor. Det har gått åt väldiga mängder vätska, har väl snittat på dryga fyra liter om dagen skulle jag tro. Har blivit väldigt brun på ryggen, inte lika mycket på framsidan. Ska väl inte klaga på värmen, för jag har sluppit täcka om det regnat. Men igår pappade vi och på natten kom det en rejäl skur. Tyvärr bara ett par minuter så det kom inte mycket regn.

Har sett ut som oljade bodybuilders, blänker bra när man svettas mycket.
 
Såg fem hojar imorse men två hade norska plåtar så de var nog inte pendlare.

Sex hojar på vägen hem men jag satt nog på den enda hojen som Bilsport utan MC inte försäkrar... :(
 
Min vereran trivs bäst i <60km/h och körs inte för adrenalinkickarna direkt så olycks/skaderisken är nog mindre än på trampcyckeln som körs betydligt mer agressivt.

MEN:

Stövlar är ett måste eftersom jag endast har kick.
Vettiga byxor är ett måste för att skydda smalben från cylindrarnas värme.
Handskar är ett måste för att inte sabba händerna på tröga köttkrokar med oergonomisk utformning.
I undantagsfall lkör jag i t-shirt men oftast drar jag på mig jackan också, den är ju lätt att öppna upp när man stannar.

Det blir inte så mycket kört i denna värme men idag ska jag nog trycka ner ett par ungar i holken och ta en tur till närmsta glasskiosk.
 
Som sagt, testa att vurpa i shorts och t-shirt:7peta så tänker du förhoppningsvis om.
Brukar tänka att föraren inte har ramlat än när jag ser en förare med t-shirt och shorts. Det är för varmt i denna hetta att köra hoj och även om man själv kör ansvarigt så finns det så många andra i trafiken utan koll. Synd om man råkar vara på fel plats vid fel tillfälle och klota utan bra skydd. I år blir det inte många mil med hojarna, det har blivit bilen för då har jag tillgång till AC. Har knappt hört helikoptern från slingerbulten i år, den brukar flyga förbi ovanför mig flertalet gånger under säsongen.
 
Som sagt, testa att vurpa i shorts och t-shirt:7peta så tänker du förhoppningsvis om.

I mitt fall var det i en rondell i måttlig fart på blödande snorhal asfalt. 20 år sedan men ärren syns forfarande...

Jag testade att krascha med full utrustning, bröt ryggen. Vad ska jag byta upp mig till?
 
Du gjorde nog helt rätt. Du har väl återhämtat dig en del och kan berätta om det?

Jo, och skydd hjälper, ingen fråga om saken, men de är inget fullständigt skydd, och min olycka hade antagligen inte blivit speciellt mycket värre utan några andra skydd än hjälm.
Sedan skulle jag ju inte köra bana i shorts och tisha, och även i det här vädret kör jag med kevlarjeans, handskar och stövlar, men jag tycker att var och en får välja själva hur stor risk de vill ta.
Skydden är trots allt inte ett egentligt skydd utan mer av en hjälp.
 
Mest synd är det väl om bilisterna som sitter i bilen när de äger en motorcykel... :tungan

Vi som är motorcyklister och kör motorcykel svettas lite, både i sadeln och framför tangentbordet, men för mig är det klart värt att sitta i sadeln! :)
 
Kör helställ i denna värmen. Är det bara på så är det inte så farligt varmt. Får dock panik när jag ska kränga av det innan en arm är loss. Blöt bomulls t-shirt är...:-)
 
Pja, teori och praktik, är ju sällan samma sak. Stannade häromdan till en kort stund vid Skogskyrkogården. Och nog var det säkert 50 hojar som swischade förbi på Nynäsvägen, alltid. Noterade en (1) med skinnställ. Och förstås, ett par farbröder på GS:ar med allvädersställ. Men 98% bättrade på solbrännan i kortbrallor och tischa.

Säger som gamle rocklegendaren Ulf Lundell: "Gå ut och var glad, din jävel."

Bättre än så här blir det inte!
 
Sista veckan innan semestern så dagspendlade jag till jobbet i Gbg från sommarstället 12 mil norr om Gbg. Körde min 690 Enduro längs E6 iklädd seglarskor, linneshorts och tshirt morgon och eftermiddag varje dag, 24 mil tor. Lunkade i ca 110-120 i högerfilen. Lagom svalt och förjävla fint.

Sannolikheten för att jag ska spontanvurpa på E6 är minimal. Vägen är typ spikrak och i bra skick. Sannolikheten för att jag ska bli påkörd på E6 är även den minimal. Har så bra koll bakåt som jag kan och jag kör bara om lastbilar och bil med släp. Visst kan det komma en idiot i 300 och inte hinna se mig, men han hade inte sett mig med skydd heller så jag hade dött lika mycket med som utan.

Däremot, när vi har tagit våra kvällsturer nu på semestern med start ca 20:00 så har jag haft full mundering. Det är vid såna turer, med min literhoj tillsammans med fler sporthojar, som tempot för mig trissas upp och man verkligen utsätter sig för en jävla risk.

Men vid lugn dagspendling - not so much.
 
Många av er skrattar och gör narr av oss som kör i textilställ. Jag har ett Klim Badlands med 16 ventilationsöppningar och har inte haft några problem med värmen. Visst fan är det varmt, men inte så det är obekvämt. Kört mina vanliga 1500 mil maj - juli och bara älskat denna underbara sommar. Satan vad ni gnäller och ger ett sken av att man måste åka utan skydd för att klara värmen. Kom nyss hem från en Norgetur och saknade faktiskt värmen efter ett par dar i 15 - 19 grader.
 
Många av er skrattar och gör narr av oss som kör i textilställ. Jag har ett Klim Badlands med 16 ventilationsöppningar och har inte haft några problem med värmen. Visst fan är det varmt, men inte så det är obekvämt. Kört mina vanliga 1500 mil maj - juli och bara älskat denna underbara sommar. Satan vad ni gnäller och ger ett sken av att man måste åka utan skydd för att klara värmen. Kom nyss hem från en Norgetur och saknade faktiskt värmen efter ett par dar i 15 - 19 grader.

Man ska inte glömma att hur folk upfattar temperatur är väldigt individiuellt.
Jag jobbar i shorts året runt trots att vi får neråt 7 grader på lagret här vintertid och tycker det är skönt, min kollega springer runt med vantar, mössa och halsduk och klagar nonstop på att det är kallt.
Och sommartid är det tvärtom, jag börjar få dödslängtan när temperaturen går över 20 och han går bara runt och ber mig hålla käften när jag klagar för då tycker han det är skönt.

Jag körde en sväng för någon månad sen med jeans och tjocktröja och tyckte ändå det var alldeles för varmt, för mig (och säkert många andra) så hade nog inte ett textilställ gjort skillnad oavsett hur många ventilationsöppningar det har.
 
Jag antar att många helt enkelt tycker det är intressant/småkul hur påfallande ofta man ser hojåkare i shorts och t-shirt väl ute i trafiken, men hurpass sällan någon faktiskt tycks medge att de själva kör så.
 
Nyheter
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Back
Top