3 provkörningar, 1 förälskelse!

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Är själv ingen erfaren hojåkare. Tog kortet förra våren och har alltså kört i lite drygt 1 år. Kanske smiskat ungefär en 1000 mil.

Kör fortfarande min första hoj, en gsxr 400 med 60 kusar.

Har sedan drygt ett halvår funderat på att köpa något nytt och monster 900 har väl varit lite av en favorit (utseendemässigt, hade inte provkört)

I går bar det i alla fall iväg till ducati i göteborg för en provkörning:

Det första som slog mej var naturligtvis ljudet. Från kortade silmotodämpare spreds ett välljud som gav rysningar i hela kroppen.
Väl ute på vägarna var det vridet som stod för underhållningen. En jämförelse mellan min lilla bålgeting och monster 900 är nästan omöjlig. Känns som 2 helt olika slags fordon. En traktor mot ett vildsnint (men ganska slött) bi.
Dock måste sägas att jag inte var speciellt imponerad av effekten. Inte för att den upplevdes som slö, men inte heller så pigg som jag hade hoppats.
Tyvärr var nog också chassit lite av en besvikelse, upplevde det inte alls så lättsvängt och stadigt som man hört ryktas. Faktum är att jag upplevde den som både trögstyrd och lite sladdrig. Kanske är jämförelsen med en sporthoj som väger dryga 150 kg inte rättvis.

Efter provkörningen av monster så bar det av till superbike i Högsbo. Där var det ktm 660 som var först ut på en provkörning. Börjar inte lovande. Fick naturligtvis inte igång hojen själv, senast jag körde någonting med kickstart var ju susuki k50:n man hade på moppetiden :)
Den här var lite trögare att få igång. Provkörningskillen hade också problem att få igång hojen och efter 5 minuter var han helt slut och fick ge över den till sin kolega som dock fick igång hojen efter ett par kickar. Hmm tänkte jag, och dom säger att utvecklingen gått frammåt :3freak. Tacka vet jag elstart!
Har aldrig tidigare suttit på en motard, jag visste att dom skulle vibrera, men det jag upplevde var ju helt sjukt! efter 100 meter som var fötterna helt bortdomnade. Ska det verkligen vara så?
Även om det var kul med bakhjulskörning så tycker jag den på hela taget var för på tok för klen.

Efter ktm 660 så rullades ut en nästan sprillans ny 950 supermoto ut. Den här hojen var något helt annat. Vilken hoj! Har aldrig kört något roligare, och tvivlar på att det överhuvud taget finns något! Ett enormt vrid, visst. Men desssutom en toppeffekt som imponerade stort. Satt för mig själv och ömsåm bara njöt och ömsom skrek av glädje! Hojen ville ju konstant upp på bakhjulet. Har knappt kört bakhjul alls innan men med den här hojen kännde man sig ju som kung! Fett roligt! Skillnade mot den encylindriga 660 var enorm, både prestandamässigt, chassimässigt och komfortmässigt. Samtiliga till 950:ns fördel! Detta var ju dessutom en hoj man kunde köra långt med. Impulsen att bara sticka ner till franska riviäran var stor. :hihi
Det var med stor sorg jag lämnade tillbaka hojen, om jag nån gång för mkt pengar som kommer jag inte tveka en sekud för att klippa en 950 supermoto.

Till er som inte testat är min enda uppmaning: Ta en macka, på med stället och bränn fort som ögat till närmate ktm hadlare för en provtur!

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing