3 nätter för resa 2021, vart ska man?!

Richard1

Medlem
Gick med
17 Jan 2017
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -07 & z1000sx-18
Det finns en uppsjö av trådar om sevärdheter och bra vägar för mc bröder, men de turerna känns antingen för långa, eller startar från annan ort än oss. Nu fick vi även vår vän covid, vilket gör besök till Norge lite knepiga, som annars hade varit ett trevligt alternativ.

Vad gör man inte i en sits som detta, förutom att fråga bevandrade individer på forumet?! Vad är en garanterat trevlig rutt med bra upplevelser på vägen?

Har ni en sjuhelv***s rutt som ni gärna tipsar om som funkar på 3 nätter? Platser man måste se på vägen? Dunderfik att gå loss på? Bra tältplatser för mc? Osv.

Förutsättniningar:
Hemort: Start från Stockholm, söderort
Antal personer: 2 pers
Antal dagar att bränna soppa: 4 dagar, 3 nätter totalt
Sovpreferens: Mix av tält/stuga
Utvalda transportmedel: Aprilia tuono & Kawa z1000sx
Notera att grusvägar inte uppskattas alls av min kompanjon:arsele
Ingen av oss har tidigare tourat mer än under en dag runtomkring sthlm
 
Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Det finns en uppsjö av trådar om sevärdheter och bra vägar för mc bröder, men de turerna känns antingen för långa, eller startar från annan ort än oss. Nu fick vi även vår vän covid, vilket gör besök till Norge lite knepiga, som annars hade varit ett trevligt alternativ.

Vad gör man inte i en sits som detta, förutom att fråga bevandrade individer på forumet?! Vad är en garanterat trevlig rutt med bra upplevelser på vägen?

Har ni en sjuhelv***s rutt som ni gärna tipsar om som funkar på 3 nätter? Platser man måste se på vägen? Dunderfik att gå loss på? Bra tältplatser för mc? Osv.

Förutsättniningar:
Hemort: Start från Stockholm, söderort
Antal personer: 2 pers
Antal dagar att bränna soppa: 4 dagar, 3 nätter totalt
Sovpreferens: Mix av tält/stuga
Utvalda transportmedel: Aprilia tuono & Kawa z1000sx
Notera att grusvägar inte uppskattas alls av min kompanjon:arsele
Ingen av oss har tidigare tourat mer än under en dag runtomkring sthlm

"4 landskap" som du kan Googla på. Med Gysinge, Monroes, unika Hovnäs färja, Ingbo källor, vägen Hedesunda camping, Rat Rod café nära Hofors. Inte i ordning hur man kör men är lämpligt för första dagen :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
En kringelikrok-tur på småvägar genom Sörmland, Östergötland, Västergötland, Dalsland och sedan hem igen. Kan bli en kanontur om du kör tillräckligt små vägar (undviker raka 80-vägar med mitträcken). Återkom om du vill ha vägtips.

Hur långa dagsetapper pallar du? 30-40 mil?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Ni hinner till Lysebotn och tillbaka om ni vill köra många mil (och om vi får åka in i Norge, vill säga...).

Korsa Sverige på lämpligt sätt dag 1 och ta er till Svelvik (via kort färjetur). Finns camping med stugor där. Fortsätt sedan västerut över Sydnorge dag 2, och ta er ner till Kjerag Lysebotn Camping. Sen tillbaka till Svelvik för ny övernattning dag 3. Och sen lämplig väg åter till Stockholm dag 4. Två dagar med grym körning i Norge, och så syr ni ihop något bra tvärs över Sverige också dag 1 och dag 4.

Lite bilder från sådan tur juni 2019:
https://www.sporthoj.com/forum/show...ärt-besväret&p=6426919&viewfull=1#post6426919
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
...
Förutsättniningar:
Hemort: Start från Stockholm, söderort
Antal personer: 2 pers
Antal dagar att bränna soppa: 4 dagar, 3 nätter totalt
Sovpreferens: Mix av tält/stuga
Utvalda transportmedel: Aprilia tuono & Kawa z1000sx
Notera att grusvägar inte uppskattas alls av min kompanjon:arsele
Ingen av oss har tidigare tourat mer än under en dag runtomkring sthlm

"4 landskap" som du kan Googla på. Med Gysinge, Monroes, unika Hovnäs färja, Ingbo källor, vägen Hedesunda camping, Rat Rod café nära Hofors. Inte i ordning hur man kör men är lämpligt för första dagen :)

Hovnäs färja är riktigt trevlig men tyvärr, om NVDB stämmer, så är det fortfarande grusväg. Visserligen trevlig grusväg där man lätt kan köra 110 med en SportHoj, eh har jag hört... ;)
http://hovnasfarja.se/
Hovnäs färja.PNG
https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket
https://www.google.com/maps/@60.185...4!1s7Q-gJfoATM8U3_Cg03ccpQ!2e0!7i13312!8i6656

Jag skulle säga söderut med Södermanland, Östergötland och Närke. Man kan hitta många fina vägar och ställen att besöka. :tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag skulle säga söderut med Södermanland, Östergötland och Närke.

...och fortsätta upp genom västmanland, dalarna och hälsa på Kårböle och tidernas väg söderut och österut mot upplandskusten och hemöver.

En väg man MÅSTE åka åtminstonde en gång i sitt liv är Hofors -> Långshyttan -> Stjärnsund -> Torsåker. Nylagd asfalt. Stjernburgare ett måste.

https://www.google.se/maps/dir/60.5...4b2d9!2m2!1d16.4729299!2d60.5105162!3e0?hl=en
https://sv.wikipedia.org/wiki/Christopher_Polhem
samt "upplandskusten" https://www.google.se/maps/dir/Öste...f79a99f4320f:0xdfa2097726595ded!1m0!3e0?hl=en
eventuellt "gokart-banan" ut till Simpnäs.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hovnäs färja är riktigt trevlig men tyvärr, om NVDB stämmer, så är det fortfarande grusväg. Visserligen trevlig grusväg där man lätt kan köra 110 med en SportHoj, eh har jag hört... ;)
http://hovnasfarja.se/
View attachment 457899
https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket
https://www.google.com/maps/@60.185...4!1s7Q-gJfoATM8U3_Cg03ccpQ!2e0!7i13312!8i6656

Jag skulle säga söderut med Södermanland, Östergötland och Närke. Man kan hitta många fina vägar och ställen att besöka. :tummenupp

Stämmer att det är lite grusväg. Den är iofs inte grus utan mera packad väg. Vi var nästan 50 hojar på en av mina turer i år och jag gav alternativet att åka runt. Ingen valde det alternativet eller ångrade sig efteråt.

Sörmland som du nämner har fantastiska vägar och massa sevärdheter. Har vi gjort många turer runt och är mycket uppskattade turer av alla deltagare.
 

Richard1

Medlem
Gick med
17 Jan 2017
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -07 & z1000sx-18
En kringelikrok-tur på småvägar genom Sörmland, Östergötland, Västergötland, Dalsland och sedan hem igen. Kan bli en kanontur om du kör tillräckligt små vägar (undviker raka 80-vägar med mitträcken). Återkom om du vill ha vägtips.

Hur långa dagsetapper pallar du? 30-40 mil?

30-40 mil per dag är inga problem. Du får hemskt gärna slänga iväg vägtips!

Grymt bra tips alla! Rutterna som ni pekat ut såg ut att kunna vara riktigt trevliga. Packat grus bör nog gå en kortis i det fall det är värt det...hojjen måste ju ändå putsas sen när man kommer hem :tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Stämmer att det är lite grusväg. Den är iofs inte grus utan mera packad väg. Vi var nästan 50 hojar på en av mina turer i år och jag gav alternativet att åka runt. Ingen valde det alternativet eller ångrade sig efteråt.

Sörmland som du nämner har fantastiska vägar och massa sevärdheter. Har vi gjort många turer runt och är mycket uppskattade turer av alla deltagare.

30-40 mil per dag är inga problem. Du får hemskt gärna slänga iväg vägtips!

Grymt bra tips alla! Rutterna som ni pekat ut såg ut att kunna vara riktigt trevliga. Packat grus bör nog gå en kortis i det fall det är värt det...hojjen måste ju ändå putsas sen när man kommer hem :tummenupp

Hovnäs färja är värt det! Tycker jag, vill säga. Historia, då många färjor var som denna förr.
Jag har kört miltals i grov mackis med SportHoj så jag klarar grus utan problem. Men denna grusväg är snäll även för den oerfarne. Den är hyfsat rak utan överraskningar och med "bra" underlag även för nybörjare de gånger jag kört.
Nysladdad grusväg med kurvor med dålig sikt och skarpa svängar efter krön är inget för nybörjare men här är det bara att gasa! :tungan

Gillar man färjor är färjan över Bråviken att rekommendera. Förutom att det är närmare söderut än via motorvägen är kurvorna norr om från Jönåker väldans trevliga! :)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skenäsleden
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
30-40 mil per dag är inga problem. Du får hemskt gärna slänga iväg vägtips!

Grymt bra tips alla! Rutterna som ni pekat ut såg ut att kunna vara riktigt trevliga. Packat grus bör nog gå en kortis i det fall det är värt det...hojjen måste ju ändå putsas sen när man kommer hem :tummenupp

Vill du köra med ett juste gäng samt få tips på bra vägar/sevärdheter vi gjort kan du gå med här. Finns massa rapporter på olika turer som du hittar igen ifall att du söker i gruppen på "Rapport". Dessutom en hel del tips på GPX-filer och vanliga kartbilder. Bilder från Hovnäs färja. Ja, jag var kapten :)

https://www.facebook.com/groups/193597031038002

71.jpg
72.jpg
73.jpg
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
30-40 mil per dag är inga problem. Du får hemskt gärna slänga iväg vägtips!....
Jag och min stora trut. Nu fick jag sätta mig en bra stund med kartan... :) Jag börjar i väster!

Dalsland: Nästan vad som helst förutom E45 och 166:an. Kör någonstans mellan 165:an (kolla kartan) och E45.
Gärna runt Hedekas, Färgelanda, Rölanda. Eller Brålanda-Dals Rostock. Eller Dalboslätten (Vänersborg-Mellerud, öster om E45). Det mesta är bra. Ju mindre väg desto bättre.

Heta tips (googla):
Ed-Nössemark. 3 mil med nästan bara kurvor. 350 kurvor sägs det.
Brudfjällsvägen, Håverud Tisselskog. Kort, men nästan löjligt kurvig.
Vackra byars väg, route 2218. Dalskog-Mustadfors. Googla.
Bengtfors-Sillerud. En smygis som ingen har koll på, men den är bra.

Västergötland: Hur mycket som helst... Beror lite på om du kör söder eller norr om Vättern. Undvik stora vägar och leta upp de små.

Guldkorn:
Kulturväg Skaraborg. Googla. Snirkliga småvägar på landet.
Hökensås, Habo-Tidaholm på småvägar ute i spenaten.
Vägen till Kållandsö.
Töreboda-Undenäs-Tived (Närke)
Eller Fägre-Undenäs-Tived.

Värmland/Närke: Jag har haft svårt att passera Karlstad på ett "kul vis" men någon annan kan kanske fylla på?
Missa dock inte Nysäter-Borgvik. Trevlig sträcka. Borgvik är värt en omväg.
Tips: Karlskoga (kör öster om sjön!)->Degerfors-Åtorp-Finnerödja - det är en fin sträcka.

Östergötland: Massor av fint. Undvik stora vägar, som vanligt. 134:an är inte dum. Kika på Kisa, Ulrika, Malexander, runt Sommen - massa fin körning.

En favorit: Askersund-Åmmeberg-Zinkgruvan-Godegård-Tjällmo-Borensberg-Skänninge. Svänger som tusan på många håll.
Nävekvarn-Kolmården-Åby är också fin.

Sörmland?
Jag har bara kört lite, lite där. Men landsbygden kring Nyköping har mycket fint att erbjuda. Jag snurrade runt Hällesforsnäs i somras - kalasfin körning på många håll.
Färjan över Bråviken erbjuder mycket fint, både norr och söder om viken.

Old Badger kan säkert tipsa om mer! Han är "local"! :)
 
Last edited:

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Om ni tar en "E4-dag" direkt är det ju bara typ 65mil upp till Umeå. Härifrån går det bra att ta småvägar och via tex Östersund hem igen.

Lite annorlunda landskap i alla fall :)
 

Richard1

Medlem
Gick med
17 Jan 2017
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -07 & z1000sx-18
Jag och min stora trut. Nu fick jag sätta mig en bra stund med kartan... :) Jag börjar i väster!

haha, tack så mycket för din tid! Ska titta närmare på dessa när jag börjar snickra ihop en rutt inom kort :) I "värsta" fall får man ju ta mer än en tur framöver, vilket inte låter så otrevligt heller.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om ni tar en "E4-dag" direkt är det ju bara typ 65mil upp till Umeå. Härifrån går det bra att ta småvägar och via tex Östersund hem igen.

Lite annorlunda landskap i alla fall :)

Jag trivs inte bland bilister på raka vägar så jag är tacksam att bilisterna mestadels undviker småvägarna där jag trivs! :)

Om man tar småvägarna förlorar man inte tid på SportHoj om det är resan som är målet. Vilket det är för många av oss. ;)
I detta fall välja att "förlora" 8 timmar i sadeln i väntan på att komma fram eller "vinna" 12 - 13 timmar körglädje på krokiga vägar. Jag vet vad jag väljer... :krama

Ungefär denna väg har vi kört på en dag fast söderut.

https://www.google.com/maps/dir/Sto...560!2m2!1d20.2630354!2d63.8258471!2m1!1b1!3e0

Ni kan göra som vi gjorde, inte bestämma hur lång dagen blir utan köra tills det är dags att slå upp tältet.
Hennes längsta dagsetapp hade då bara varit runt 40 mil så att bestämma att dubbla det hade varit en mental uppförsbacke för henne.
Efter 60 mil, i Österfärnebo, frågade jag om vi skulle slå upp tältet snart. Då hade vi tagit höger och letat upp en bra plats att tälta på och tagit färjan södeut.
https://www.google.com/maps/dir/60....0x4660a8393d545fcb:0x78b3b026de2ef7e8!1m0!3e0
Men när vi "bara" hade runt 20 mil kvar blev det fortsätta hem. I vårt fall över Hjulstabron mellan Enköping och Strängnäs eftersom vägen genom Tokholma inte ger körglädje.

82 mil blev det och efter det har hon inga problem med längre sträckor.
Men vi stannade inte i Gysinge, vi körde inte ner till Nyåkers station och kollade pepperkaksfabriken eller Gevaliabron. Sandöbron körde vi naturligtvis över men inga stopp på fiket eller motormuseét vid södra brofästet.
Men Kalvstigen söder om Delsbo blir lika trevlig att köra även om man bara stannar för bensin och mat. :hej
 

Richard1

Medlem
Gick med
17 Jan 2017
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -07 & z1000sx-18
Nu fick vi ihop en draft på rutten! Delade upp rutten i 4, varpå mina skills med färgpenna fick assistera i bilden. Det gick tydligen inte kombinera rutterna i verktyget.

Gick igenom samtliga ruttförslag, och kombinerade lite hejvilt för att få något konkret. Rutterna ligger på ca 5-7h effektiv körning med 30-40 mil vardera, för att kunna stanna till lite på vägen och njuta. Samt hålla oss någorlunda i närhet av sthlm i det fall vi skulle vilja svänga hemåt tidigare vid dag 3 eller 4. Funderar även på att lägga till en ytterligare sträcka i det fall vi faktiskt önskar köra mer (kanske mot vänern). Så spar vi resterande ruttförslag till en annan gång!

Tack återigen för all input!:Bugar

Draft rutt.PNG
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
8313e848a639cb7ca1595ecceacfcefb.jpg


Ni kan lika gärna få in några av Sveriges finaste hojvägar genom att ta den vägen istället. :)


(Ungefär, draget med fingret direkt på bilden i mobilen)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, det är ju ett alternativ att åka tullarna runt om man är rädd att hamna för långt från Starbucks....
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top