3 hojar frontade med personbil igår

Börjar bli lite OT, men jag är nog också en sån bilist... kan du förtydliga?

Tror han syftar på det körskolorna lär ut om att ha hjulen rakt fram om du måste stanna inför en vänstersväng. Så inte en ev kollision bakifrån puttar dig in i motsatt körbana.

Det där är fan något jag inte förstått riktigt. Hur fan missar man att det står någon stilla framför en? Förra året (eller när det nu var) var det ju en lastbil som plöjde in i en lång stillastående bilkö... Och chaffisen kom undan med försvaret att han inte hade sett bilkön om jag inte minns fel.

Håller med om att det kan låta skumt, men det är lättare hänt än man tror.

Det där är fan något jag inte förstått riktigt. Hur fan missar man att det står någon stilla framför en? Förra året (eller när det nu var) var det ju en lastbil som plöjde in i en lång stillastående bilkö... Och chaffisen kom undan med försvaret att han inte hade sett bilkön om jag inte minns fel.

I detta fallet inte så svårt .. kvinnan tittade på mc-kortegen. Allmänt är inte det inte heller så konstigt. I de flesta fall man ser en bil framför sig är den på väg framåt. Hjärnan registrerar inte omedelbart en bil framför som ett hot, även om den råkar stå still. Speciellt om den inte har bromsljus på, blinkar etc. En stillastående bil ser vid en snabb blick blick likadan ut som en som rör sig. Andra element i trafikmiljön kan verka viktigare, t.ex. skymda kurvar, korsningar osv.

Folk verkar inte fatta vilken jävla risk de tar om de stannar mitt i vägen. Ingen normal människa skulle t.ex. stanna mitt på en 90-väg för att ta av sig jackan eller hänta något i bagaget. Men att göra en vänstersväng är tydligen inga problem. Kan räcka med några sekunders ouppmärksamhet från föraren bakom så är olyckan framme. Ser dagligen idiotbeteende i trafiken och vänstersvängar är klart vanligast.

Kan vi inte döpa om rubriken ? Som jag ser det var det inte 3 hojar som frontade med en personbil, det var en personbil som frontade med 3 hojar.
eller om man så vill 2 bilar som frontade med 6 motorcyklar.

Det var bilarna i dessa olyckorna som gjorde fel inte hojarna. Som det är skrivet nu så är det insinuerat att det är hojarna som gjort något fel.

Rubriksättning ála aftonhoran sexpressen eller liknande kan vi väl skippa.
men det kan vara bra att tänka till på sådant.

Tror han syftar på det körskolorna lär ut om att ha hjulen rakt fram om du måste stanna inför en vänstersväng. Så inte en ev kollision bakifrån puttar dig in i motsatt körbana.
(Ah, nu är jag med - hade otur både när jag läste och tänkte...) :glömdet

:backontop

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey