3-fingershandskar? bra eller dåligt?

hatarvinter

Medlem
Gick med
24 Nov 2010
Ort
göteborg
Hoj
hojlös :(
Behöver ett par handskar inför vintern, tidigare alltid köpt 5-fingerhandskar men sneglar ite på 3-fingershandskar denna gången mer specifikt richa nordic gtx 3 finger.

Använder 4 fingrar för koppling och 2 fingrar för frambromsen så torde inte ha några större problem att anpassa mig men vill ändå höra, hur bra funkar 3-fingershandskar att köra med?
Mvh hatarvinter


https://www.handelsboden.com/handskar/gore-tex/richa-nordic-gtx-3-finger
 
Jag kör ibland med trefingersvantar inköpta på louis i tyskland. De fungerar utmärkt vid touring/transportsträckor. Det är inget jag ens tänker på vid de tillfällena. Jag skulle däremot inte använda dem vid riktigt aktiv körning. Jag har tagit en storlek större än normalt så man dessutom får plats med innervante. Det är skönt att slippa frysa när det närmar sig nollan. Under nollan blir det bil.
 
Jag har aldrig testat med hojen, men jag har såna när jag cyklar på vintern (alla vardagar, 6 mil om dagen, så det blir några mils erfarenhet), och det funkar klockrent! Det tar några minuter första gången för fingrarna att förstå att dom inte kan röra sig på samma sätt, men sen är det lugnt. Det blir ju också lättare på hojen, med ett rakare grepp än på en racer/cyclocross där man håller över hornen på broms/växlingsgreppen på ett annat sätt.

Ibland till hojen har jag arméns gamla överdragstumvantar i skinn, det funkar också över förväntan. Dom har hängt med på cykeln någon gång också i -20, men där är det klumpigare, det är svårt att växla upp när man petar på allt samtidigt :gnissla

Däremot är det viktigt att det är tätt så att det inte kan dra in kalluft någonstans.
 
Svåra att kommunicera med.



Tips för alla sorts handskar ner mot nollan - and beyond: dom måste vara rymliga.
Man måste kunna röra varje finger inne i själva handsken, oavsett 5- eller 3-finger.
Ja, stora handskar påverkar krispigheten i körningen, men stelfrusna fingrar ställer till än värre problem.


Hör du till dem som inte gillar att sabba hojen med värmehandtag?


Kolla på Oxfords "HotHands"

https://www.revzilla.com/motorcycle/oxford-hot-hands-heated-grips

Det är "over-grips" som du drar på utanpå originalhandtagen just dom dagar du behöver.
Vill du slippa tjockegreppet så drar du bara av skiten och kör som vanligt.
 
"3-fingershandskar? bra eller dåligt?"
Kort svar: ja. :)

Ja. Det är enklare att hålla värmen. Och om man väljer en storlek större som andra skriver så kan man även få in en tunn innerhandske. Jag har sådana (märkes-)innerhandskar från Halvarsson men har också HMs billiga one-size fingervantar som gör ett nästan lika bra jobb. Betalade (för flera år sedan) 40 kr på ett tvåpack med HMs fingervantar. M a o billigt att testa. Och gillar man inte just den modellen finns fina innerhandskar av merino-ull för några hundralappar. Säkert ännu bättre komfortmässigt.

Nja.... Man blir fumligare och får sämre precision med reglagen. Delvis en vanesak, självklart, det tar ett par mil att vänja sig. Men visst blir man lite klumpigare i hanteringen av reglagen. Tycker jag. Men man fryser mindre så när det är svinkallt ute så väljer jag ofta trefingershandsken trots nackdelen. Man får köra mer försiktigt och tänka sig extra för.
 
Last edited:
Svåra att kommunicera med.



Tips för alla sorts handskar ner mot nollan - and beyond: dom måste vara rymliga.
Man måste kunna röra varje finger inne i själva handsken, oavsett 5- eller 3-finger.
Ja, stora handskar påverkar krispigheten i körningen, men stelfrusna fingrar ställer till än värre problem.


Hör du till dem som inte gillar att sabba hojen med värmehandtag?


Kolla på Oxfords "HotHands"

https://www.revzilla.com/motorcycle/oxford-hot-hands-heated-grips

Det är "over-grips" som du drar på utanpå originalhandtagen just dom dagar du behöver.
Vill du slippa tjockegreppet så drar du bara av skiten och kör som vanligt.

Nu är ju jag en sånn där som sabbar hojen med värmehandtag, men vad menar du med sabba? Om man bortser från kontroll-lådan så vet jag inte om jag skulle se att det är värmehandtag på.
 
Nu är ju jag en sånn där som sabbar hojen med värmehandtag, men vad menar du med sabba? Om man bortser från kontroll-lådan så vet jag inte om jag skulle se att det är värmehandtag på.
Äh, notrightrider tillhör dom som tycker att det inte är värt att byta om och varmköra motorn för en tur kortare än 50 mil, enkel väg, och allt över plusgrader är mjäkigt, nästan så att man inte vill köra i sånt väder, ifall någon tror att man är en klenis :tungan
 
Vad gör man när alla handskar e för små. bmw/Held 12,5 är dom som varit bäst men e försmå ändå.. Finns det något fabrikat av handskar som är för riktiga män:tummenupp
 
Äh, notrightrider tillhör dom som tycker att det inte är värt att byta om och varmköra motorn för en tur kortare än 50 mil, enkel väg, och allt över plusgrader är mjäkigt, nästan så att man inte vill köra i sånt väder, ifall någon tror att man är en klenis :tungan

Bra beskrivning!
Men, du glömde "För fin för att köra med ABS, och föraktar alla som inte kränger sina däck själva. :hej


Nu är ju jag en sånn där som sabbar hojen med värmehandtag, men vad menar du med sabba? Om man bortser från kontroll-lådan så vet jag inte om jag skulle se att det är värmehandtag på.

It's not you, it's me.
Jag avskyr tjocka handtag. BMWs original är acceptabla, men allt annat eftermarknadsskit som folk hänger på är klumpigt och dödar känslan i styret.
Jag häpnar över tvåtumstramset somliga sitter och håller i. Inte undra på att dom kör mutter med tre instyrningar i varje böj.

Jag har stannat under körning och skurit bort handtag jag inte trivts med, dragit några varv med vulktejp över gasrullen så den inte spinner i handen och sedan iväg igen. Befrielse!
På åttiotalet stavades lösningen till alla problem "skumgummihandtag" som skulle motverka allt från vibrationer till fotsvamp.
Sådana skithandtag har man råkat ut för ibland när man har kört hem något fynd.
Som att köra bil med rattmuff. :pangihuve

Kan bara rekommendera er andra att prova ett par riktigt tunna Magura eller liknande kvalitetshandtag för att känna hur stor skillnaden i feedback och precision i körningen blir när man kommer närmare källan.

Därför funkar det med Oxfords ovanpåvärmare för mig.
På med dem när det verkligen behövs. Av med dem direCkt när man överlever utan.
 
Bra beskrivning!
Men, du glömde "För fin för att köra med ABS, och föraktar alla som inte kränger sina däck själva. :hej"
Fniss! :)

[....] Kan bara rekommendera er andra att prova ett par riktigt tunna Magura eller liknande kvalitetshandtag för att känna hur stor skillnaden i feedback och precision i körningen blir när man kommer närmare källan.

Därför funkar det med Oxfords ovanpåvärmare för mig.
På med dem när det verkligen behövs. Av med dem direCkt när man överlever utan.

Har du testat sådana här, Oxford Premium Sports? Rätt tunna och "hårda". Ger bra grepp för handsken kan jag säga efter 3000-4000 mil med sådana (ungefär, har inte räknat så noga):

https://www.fc-moto.de/epages/fcm.s...UO6uJBMqnIhtnX55Pawzp1zzAtNhwEtRoCBroQAvD_BwE
 
Fniss! :)



Har du testat sådana här, Oxford Premium Sports? Rätt tunna och "hårda". Ger bra grepp för handsken kan jag säga efter 3000-4000 mil med sådana (ungefär, har inte räknat så noga):

https://www.fc-moto.de/epages/fcm.s...UO6uJBMqnIhtnX55Pawzp1zzAtNhwEtRoCBroQAvD_BwE

Dom som du länkar till såg riktigt fina ut, skall kollas närmare på.


Men, Oxford HotHands Essentials är "utanpåvämare" som knäpps på handtaget med inbyggd velcro, och som man rycker av när solen går upp igen. Klumpiga att köra med, så klart - men ligger i ryggsäcken mesta tiden.

Denna länken bör funka:

https://www.rockymountainatvmc.com/parts/oxford-hot-hands-essential-heated-over-grips-p

Man kopplar ström och brytare fast på hojen, och klickar in värmarna med snabbkoppling när dom behövs.
Knappast något för vardagspendling, men underbart att kunna plocka fram på resa när vädret slår om.
 
Det är sådana som tmax500 länkar till som jag haft på mina moppar, upplever inte de klumpigare än de som sitter original på sporthojar som jag provat (typ rsv4). Sen har jag iofs rätt stora händer.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 
Det är sådana som tmax500 länkar till som jag haft på mina moppar, upplever inte de klumpigare än de som sitter original på sporthojar som jag provat (typ rsv4). Sen har jag iofs rätt stora händer.

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Nej, dom såg fina ut.
Lågpris Biltema och Louis / Saito är klossiga, klunsiga och hala att hålla i.
Värmer händerna, men fjärmar en från motorcykelkörningen.
 
Nej, dom såg fina ut.
Lågpris Biltema och Louis / Saito är klossiga, klunsiga och hala att hålla i.
Värmer händerna, men fjärmar en från motorcykelkörningen.

Varför köpa lågpris om man kan köpa bättre kvalitet? :va

Men alla som läst "Zen och konsten att sköta en motorcykel" vet att kvalitet är svårt...
 
Varför köpa lågpris om man kan köpa bättre kvalitet? :va

Men alla som läst "Zen och konsten att sköta en motorcykel" vet att kvalitet är svårt...


För att jag river av dem direkt efter vinterkörningarna, och det är sällan dom går att återvinna.

Jag vill vara så nära styret som möjligt för att kunna prata med hojens innersta väsen.
Du fattar varför kardborrelösningen passar mig så bra?


...och, ja - jag har grymma problem med gummiavlastade styren.
K1100an med det lite högre snutstyret gav känslan av att försöka ro och vända runt en eka med årorna - när allt jag ville var att initiera lite motstyrning i 100.

Gillar inte att köra hoj med filter.
 
Handtagsvärmare är inte ett alternativ, belastar redan generatorn mer än den är specificerad för.

Testade att tejpa fingrarna och det funkade inte alls med koppling och bromshandtagen, i praktiken behövde jag släppa handtagen för att kunna koppla/bromsa med 2 fingrar så det blir nog inga 3-fingershandskar.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top