3 döda på hoj igår lör, varav 2 reggade på sh...

  • Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date
Jag hade iaf denna tråden i färskt minna idag när jag stack ut och körde 20 mil i det underbara vårvädret. Inte för att jag kör speciellt snabbt i vanliga fall heller, men idag var hjärnan med mer än vanligt vid söndagsåkningen.

Är helt övertygad om att det är bra att dra upp såna här trådar om trafikvett till ytan emellanåt för att få folk att fräscha upp minnet en aning.

Det gör ont när det går illa:
web_6.jpg


Det vet ju varken du eller jag.
Kankse har någon läst och tagit till sig nåt av allt som skrivs och på så sätt undvikit en olycka, men det lär ju knappast finnas nån statistik på det.
 
Alltså, det här är verkligen jätteroligt, men det är när du agerar språkpolis du åstadkommer en komisk retorik av rent episka mått! Tackar för god underhållning!

Pröva läs dina inlägg när du lugnat ner dig. Tror det kan vara så att du söker försvar för nåt du vet är så uppenbart fel.

Duckie leker med dig som katten med en näbbmus och du kallar henne dum. Det som präglar de flesta av dina inlägg i såna här ämnen är en i det närmaste total oförmåga att hålla ditt och andras värde i en rimlig proportion till varandra. Varför skulle det förhålla sig annorlunda med riskbedömningen? Tror nämligen att enda gången 300 km/h öht kan uppnås säkrare än 30 km/h i trafik, är när 3-hundringen simuleras i en vindtunnel.

Att sen du framför en mc skickligare än jag gör i någon hastighet är en annan femma. Det finns fler lagar än de juridiska, nämligen fysikens, och de upphör inte att gälla vare sig någon ser eller ej. De påverkar dessutom skoningslöst alla i trafiken. Man säger att "Gud är barn och dårars beskyddare". Själv kan jag nog regrediera till ett (pre)pubertalt stadie emellanåt och tänker inte kalla någon för dåre. (Vi har kört ungefär lika länge, men inte likadant och jag har konfronterats med de lagarna pga både egna misstag och hårdast av andras...långt ifrån 300 knyck dessbättre).



:tummenupp
 
En som verkligen tänkte till?

– Han skulle hedra sin döda kompis och drog upp sin mc på bakhjulet i 120–130 kilometer i timmen. Framför ögonen på en polispatrull. De tog hans körkort på plats, säger Harry Forsell.

Från Aftonbladet

Ja det var ju en kanon hedring det o bli av med kortet,då har han oxå kanske räddat livet på sig själv och andra :tummenupp
 
har suttit och skummat igenom tråden nu och med allt som har sagt så måste jag säga att även om jag inte äger en motorcykel men dock en bil. Så har jag nu härmed tänkt att ta de jävligt lungt i framtiden! Jag brukar inte vara den personen som kör sådär jätte lagligt. Men denna tråden har jävlar i mig fått mig på andra tankar.
 
Vila i frid! Tänker på de anhöriga! Kör lugnt alla i sommar! Använd insidan av huvudet!
 
Mina tankar går till de anhöriga.. Vila i frid.

Själv vet jag att jag vill överleva till nästa säsong o kör hellre med huvudet än med gashandtaget.
 
Mycket tråkig nyhet :( Har sett sådant där och det är hemskt tråkigt.

Ta det lugnt där ute snälla! Kika på SMC:s nyhet:
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=4164
Där listas alla ställen i Sverige som har många olyckor.

Är en röd prick en olycka? Under 2007? Eller är det förbättringspotential de identifierat?
I beskrivningen står inget om hur man läser informationen vad jag kan se:

1000 mil mc-väg
Motorcyklister kör helst på våra mindre vägar. Det är inte de vägarna som prioriteras för ombyggnationer och underhåll. Därför har SMC och Vägverket startat projektet 1000 mil mc-väg.
Inom projektet har SMC pekat ut de vägar som används mest av motorcyklister och som är viktigast för oss. Samtidigt har vi pekat ut de vägar där åtgärder i första hand ska vidtas för ökad säkerhet för motorcyklister. SMC samlade in information om 1000 mil väg under maj-augusti 2007. Resultatet har sammanställts på digitala kartor tillsammans med polisrapporterade mc-olyckor 2003-2007. Resultatet har presenterats för Vägverket och deras sju regioner. Här kommer kartorna:

Region Stockholm: Gotland (1MB) Stockholm (6MB) Region Mälardalen (18 mB) Region Mitt (21 MB) Region Norr (15 MB) Region Sydöst (23 MB) Region Skåne (6 MB) Region Väst Norr (14 MB) Region Väst Syd (20 MB).

Om du hittar problem på vägar i fortsättningen ska du endera rapportera direkt till Vägverket via denna sida eller ringa 0771-119 119.

I andra steget av projektet har SMC och Vägverket tagit fram en exempelsamling med specifika mc-problem och förslag på åtgärder som kan vidtas för att öka motorcyklisternas säkerhet. Det handlar om förstärkta stödremsor för att slippa grus på vägen, andra räckestyper, rensning av sidoområden, spår eller potthål i vägen och mycket annat.

Det finns inga garantier för att alla förslag åtgärdas, däremot är detta en utmärkt början för att minska antalet dödade och skadade på grund av brister i vägtransportsystemet.

1000 mil väg är en del av en handlingsplan för mc-perspektiv på svenska vägar som SMC och Vägverket gemensamt tagit fram och undertecknat. Här kan du läsa det. Samarbetet har blivit mycket uppmärksammat, här kan du se ett inslag från Östnytt 9 maj 2007.
 
Syftade mer på att man kanske inte skall tycka synd om alla som kör ihjäl sig, vissa har ju accepterat riskerna. Vet inte om jag kommer tycka så jävla synd om honom om/när han kraschar. Om nån hamnar i rullstol för att de medvetet tagit risken att köra som en idiot så är det mer synd om mig som måste betala för han resten av livet via skattesedeln...



Håller me låt dom gå fattiga resten av sina liv så kanske jag kan få mer stålar
 
Last edited:
Förare utan sunt förnuft, vilket också kan vara ett tecken på det bristande omdöme som sedermera blev deras undergång?

Sunt förnuft och sunt förnuft... Så här tycker jag, hänger man på det här forumet har man antagligen ett sporthojsintresse. Det finns ingenting sunt med fordon som man är helt oskyddad på och med den prestandan. Det är en jävla gråskala hela alltet, ska man köra 140 häör eller 180 där? Ska man wheela där eller knäskrapa här? Kan det komma en bil här eller ett rådjur där? Vem vet. Egentligen är det enda sunda och förnuftiga att byta intresse. Naturligtvis kan man placera sig på olika ställen på skalan men alla som kör sporthoj tar oerhörda risker, vissa mer än andra. Och att behöva läsa halvt skadeglada (inte från dig då) inlägg är olustigt. Alla med en sporthoj, eller annat fordon över huvud taget egentligen, har någon gång gjort en felaktig bedömning eller ett skitdumt val. Att en del drabbas med ond bråd död för detta är knappast något att göra sig lustig över.

Svar JA. Dock framgår inte typen.

Okej, är allt under 2007? Det kan det väl knappast vara?
 
Last edited:
Försöker att INTE "gå igång" på dessa klart onödiga pikningar, men när "begåvade" människor som duckie (och ett par andra) ger sig på en så är det svårt!! :D :D :D

Men jag lovar, skall genast anstränga mig mer!! :pannkyss

/Fürstenhoff.

Eller också får du avhålla dig från att ge din syn på trafiksäkerhet, även om det är i all välmening och du ju har en viss erfarenhet.
 
Okej, är allt under 2007? Det kan det väl knappast vara?
Nej, det är över 4 år. Vi har närmare 300 000 registrerade tvåhjulingar i Sverige.
Ur minnesanteckningarna från mötet står det:
"Röda pluttar = polisrapporterade mc-olyckor 2003-2007 i STRADA, 476 stycken."

De som förvånar mig lite (eller ibland inte) är att vi kör tydligen som krattor i städerna.... :rolleyes:
 
Ja det var ju lätt att se bulten och bogan på stockholmskartan i alla fall... undrar varför :ironismiley:
/D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top