3-cylindrig 5-taktare med turbo!

Får dom ett sånt fruktansvärt vrid ur den så borde det också gå att få makalöst med effekt. Allt handlar bara om att få upp maxvarvet. Men om du har 162Nm så borde du ha över 200 hästar redan vid 10k varv, och det kan väl omöjligen vara omöjligt att nå? Eller är det nått med att den mellersta cylindern inte kan varva mer än en diesel? Inte helt otänktbart iof med tanke på design och funktion.

Cylindrar varvar väl inte alls, dessutom är det bara en vevaxel, monstervridet måste komma av att gaserna från 1-3 komprimeras i 2:an, det är ju allmänt känt att det blir ett j-a vridande när man komprimerar i 2:an....

226g/kWh i specifik bränsleförbrukning motsvarar en verkningsgrad på 36%. Det är nästan lika bra som siffror jag sett för 4-takt dieselmotorer och tre gånger bättre än tvåtaktsmotorn.

http://www.ilmor.co.uk/concept_5-stroke_1.php

Turboladdade motorer har högt specifikt vrid på grund av fyllnadsgraden. Den här motorn har högre specifikt vrid än fyrtaktsmotorer vid samma samma fyllnadsgrad på grund av den höga verkningsgraden.

Last edited:
jag är inte så jäkla hemma i motorer, men kan typ grunderna mer eller mindre.
men en sak jag kom att tänka på när ni började snacka om effekt och högre varvtal och sånt dära var att eftersom cylinder nr 2 är större med större kolv och säkerligen aningen större vevstake, är det inte risk att vid högre varv att vevaxeln börjar flexa för att till slut se ut som en banan mer eller mindre..?
större kolv och vevstake = mer tyngd.
visst, vevaxeln har säkerligen motvikter på sig som motsvarar viktskillnaderna i komponenterna och sådär, men såvitt jag vet så vill man ju gärna ha lika mycket/lite vikt som susar fram och tillbaka i cylindrarna..?

bara en tanke som slog mig såhär mitt i natten :)

MVH Phille

Cylindrar varvar väl inte alls, dessutom är det bara en vevaxel, monstervridet måste komma av att gaserna från 1-3 komprimeras i 2:an, det är ju allmänt känt att det blir ett j-a vridande när man komprimerar i 2:an....

Man kan ju bara hoppas att 2:an är nicasilbehandlad med tanke på att vid extrema kolvhastigheter lär kompressionen sjunka avsevärt , pga så kallad "utmattning". Övertrycket i 2:an kommer då att smita ut , förhoppningsvis även där i form av gas...:tungan

jag är inte så jäkla hemma i motorer, men kan typ grunderna mer eller mindre.
men en sak jag kom att tänka på när ni började snacka om effekt och högre varvtal och sånt dära var att eftersom cylinder nr 2 är större med större kolv och säkerligen aningen större vevstake, är det inte risk att vid högre varv att vevaxeln börjar flexa för att till slut se ut som en banan mer eller mindre..?
större kolv och vevstake = mer tyngd.
visst, vevaxeln har säkerligen motvikter på sig som motsvarar viktskillnaderna i komponenterna och sådär, men såvitt jag vet så vill man ju gärna ha lika mycket/lite vikt som susar fram och tillbaka i cylindrarna..?

bara en tanke som slog mig såhär mitt i natten :)

MVH Phille
Välbalanserat med två små kolvar uppe och en stor nere och vice versa.

Som Jag förstår det så arbetar de två sidocylindrarna enligt fyrtaktsprincipen medan avgaserna från dessa leds in i mittcylindern där en del av energin (som normalt skulle gått ut i avgassystemet) tas tillvara. Därefter går avgaserna till turbon för att utvinna ännu lite till.
Mittcylindern går alltså vartannat varv på avgaser från höger och vartannat varv på avgaser från vänster cylinder. Inget extra bränsle tillsätts och ingen förbränning sker i mittcylindern.

Idén är (som oftast) inte ny utan fanns redan på ångans tid där man hade flera seriekopplade cylindrar som arbetade med olika (fallande) tryck för att få så bra effektivitet som möjligt.

En 5-taktare måste onekligen bli väldigt tyst, med turbo skulle det knappast behövas en ljuddämpare...

Så tolkar jag det också. Motorn bör alltså jämföras med bla turbo compound motorer där en avgasturbin gör samma jobb som mittencylindern. Och Miller/Atkins-cykler där man överexpanderar i samma cylinder.

Så här uppfattar jag funktionen:

Mellancylindern blir väl då en inverterad kompressor, gaserna trycker på kolven varje varv, turbon suger i sig resten av avgaserna likt en dammsugare.

Att kalla mellancyllen för en tvåtaktare blir nog inte helt rätt.

Du menar att turbon skulle drivas av insugsluften och användas till att suga ur avgaserna?
Vi får nog anta att avgaserna driver turbon som komprimerar insugsluften precis som vanligt, att "suga fart" på turbon mha fyrtaktskolvarna skulle göra motorn fruktansvärt ineffektiv.

Visst är den en form av tvåtaktare:
1: Arbetstakt
2: Utloppstakt
Men visst kan det lätt bli missförstånd då de flesta förknippar tvåtakt med de två specifika takter dom är vana vid. Att kalla hela motorn för en femtaktare vet Jag inte riktigt hur Jag ska ställa mig till dock...

Visst är den en form av tvåtaktare:
1: Arbetstakt
2: Utloppstakt
Men visst kan det lätt bli missförstånd då de flesta förknippar tvåtakt med de två specifika takter dom är vana vid. Att kalla hela motorn för en femtaktare vet Jag inte riktigt hur Jag ska ställa mig till dock...

Kanske en sextaktare? Om man ser det som att dom "vanliga" cylindrarna har fyra takter och sedan tillkommer ytterligare två takter i mellancylindern.
Eller är så betraktar man mittencylinderns arbete som en utvidgning av de andra cylindrarnas takter och då är det fortfarande en fyrtaktare.

Jag blir lite nyfiken på kamtider och förskjutningen mellan vevtapparna. Tror inte att det är idealt med prick 180 grader.
Att överexpandera är ju i alla fall ett känt sätt att skicka ut mindre överskottsvärme i avgaserna om sedan denna lösning är bättre än dom andra är väl den huvudsakliga frågan? Den andra frågan är om ingen gjort detta förr? Motorhistorian är full av olika motorkonstruktioner.

Undrar hur tillverknings-, underhålls- och driftskostnad ser ut på en sån där jämfört med en vanlig motor? Och livslängden, hur är den? Vanliga 2t har ju en tendens att inte vara förstahandsvalet i touringhojar :rolleyes:

Undrar hur tillverknings-, underhålls- och driftskostnad ser ut på en sån där jämfört med en vanlig motor? Och livslängden, hur är den? Vanliga 2t har ju en tendens att inte vara förstahandsvalet i touringhojar :rolleyes:

Tillverkningspriset ska väl inte skilja sig nämnvärt från en annan trecylindrig motor.
Vad gäller tillförlitligheten så är den här är ju toppventilad vilket är mycket gynsammare än portar i cylinderväggarna.
Däremot så är det ett problem att cylindern kommer arbeta under mycket högre genomsnittstemperatur än vad en normal cylinder gör. I normala fall sänker ju den kalla insugsluften den genomsnittliga väggtemperaturen.

Tillförlitligheten beror nog främst på hur dom hanterat värmen skulle jag gissa.

Last edited:
Hade inte BSA någon modell med en kolv i mitten som förkomprimerade till cylindrarna på sidan?

Det är så länge sedan att till och med jag har glömt...

Jag får instämma med Two stroke man och Josef, men att kalla en motor där man expanderar samma gaser två gånger är inte motortekniskt sett en extra takt.Då borde det även vara en takt när en turbo utvinner ännu mer energi ur expansionsgaserna och ännu en takt när den komprimerar. Att kalla den här motorn för 5-takt är ett smart drag från PR-avdelningen på Ilmor.

Back