3 cyl TZ500

inte mycket info men det ska vara 125 kubiks cylindrar med tunnare foder så den blir på 175 cc.just det här är ju ett hemmabygge och att få tag i tänding till den är nog inte det lättaste.det är ju en 3 cyl radmotor och de var tydligen ruskigt svåra att få till balansen i motorn trots balansaxel.om du googlar lite så finns det mer info.klart roligare än nsr 400=)
 
inte mycket info men det ska vara 125 kubiks cylindrar med tunnare foder så den blir på 175 cc.just det här är ju ett hemmabygge och att få tag i tänding till den är nog inte det lättaste.det är ju en 3 cyl radmotor och de var tydligen ruskigt svåra att få till balansen i motorn trots balansaxel.om du googlar lite så finns det mer info.klart roligare än nsr 400=)

En 3cyl radmotor är ganska så självbalanserad i konstruktionen som sådan?
 
Svårt att se från bilderna om det är en 3pipig Tz 250/350 motor eller om dom byggt på rd-motorn.

Är det ett originalkit från yamaha till Tz250 de använt och sedan mekat på 350 cyllar så kan det nog vara värt några kronor om du får med Tz250 cyllarna.

Då kan du montera motorn i en äldre Tz och tävla med den eller sälja till någon som vill tävla.


Det riktiga kitet innehåller en längre utgående axel för växellådan samt utvändig lagring utanför drevet av axeln. Är det inte den axeln faller värdet i botten...
 
Svårt att se från bilderna om det är en 3pipig Tz 250/350 motor eller om dom byggt på rd-motorn.

Är det ett originalkit från yamaha till Tz250 de använt och sedan mekat på 350 cyllar så kan det nog vara värt några kronor om du får med Tz250 cyllarna.

Då kan du montera motorn i en äldre Tz och tävla med den eller sälja till någon som vill tävla.


Det riktiga kitet innehåller en längre utgående axel för växellådan samt utvändig lagring utanför drevet av axeln. Är det inte den axeln faller värdet i botten...


killen horde av sig och det ar en tz350 motor med en extra cylinder 'monterad'. motorn ar enligt saljaren frash, och veven ar byggd med ny delar av 'FAHRON'

tandning.. det skulle val inte vara sa svart att fa motorn att ga med en modern elektronisk historia?

himla sugen pa att kopa och bygga i tidsengligt tz chassi..

hmmm.. nagon som kan dom har motorerna och vet var priset skall ligga...?
 
killen horde av sig och det ar en tz350 motor med en extra cylinder 'monterad'. motorn ar enligt saljaren frash, och veven ar byggd med ny delar av 'FAHRON'

tandning.. det skulle val inte vara sa svart att fa motorn att ga med en modern elektronisk historia?

Kolla med Geo racing i mitt tidigare inlägg om tändning. Han har också byggt en 3 cyl TZ fast det var från en TZ500 4 cyl från början.
 
killen horde av sig och det ar en tz350 motor med en extra cylinder 'monterad'. motorn ar enligt saljaren frash, och veven ar byggd med ny delar av 'FAHRON'

tandning.. det skulle val inte vara sa svart att fa motorn att ga med en modern elektronisk historia?

himla sugen pa att kopa och bygga i tidsengligt tz chassi..

hmmm.. nagon som kan dom har motorerna och vet var priset skall ligga...?


Original tz350 motorn har en kolv upp och en kolv ner, 180grader tändförskjutning.

Mest troligt är denna motor byggd med nya kolven uppe med en annan kolv, dvs fortfarande en 180grader tändförskjutning. Det finns några som byggt replikor, tror de bara använt en extra tändspole :va

Alternativt har han en kolv upp och en 2/3dels väg ner och en 1/3dels väg upp, 120grader delning och då kan du dels hitta tändning från gamla suzukigt750 eller de flesta eftermarknadständningar.

Det är troligen det minsta problemet, att få till en perfekt tändkurva jobbigt men nöjer man sig med en enklare tändsänkning på högre varv är det enkelt.

Man brukar säga generellt att motorn kostar hälften av en hoj... En fin Tz350 säljs för mellan 50-90tusen kr. Så en nyrenoverad motor 25-35 tusen, om rör, förgasare, tändbox etc medföljer +5-8tusen som en gissning.

En trepip med rätt växellådsaxel etc skulle jag tippa +50 tusen om du får med 250 delarna för att kunna göra en replika av den.
Är det original 350 låda säg 30-40 för nyrenoverad.

Ps, har en gammal troligen harris ram hängandes i taket om du behöver för att börja ett projekt. Årsmodell 76 eller 77 skulle jag tro.
 
tyvarr sa medans jag vantade pa svar fran saljaren ang motorn, sa hade han salt den till nagon annan.. aja
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top