3-cyl sporthojsmotor med kedjedrift på höger sida

Herr Rymdbörje ! aka T H lura inte i pöjken i AAArboga något galet nu,,
fast kontaktar han Harald Cerone som annonserar på Blocket nu om någon
120´1200cc så kan han nog ha motorer till övers,,,,,,,
fast vi kan vara överens om att pöjken är inne på ett fett spår med att det är gudomligt ljud ur en Trippel :)

Var tvungen att leta reda på en sådan annons på Blocket, och hittade verkligen en som annonserade ut en 1200 Jota. :va


En Laverdatrippel i en crosscart... Mmmmmm en sådan akustisk upplevelse
*grunt-grunt* *snörvelYYYYYLLLLLsnurfsnurf*

...men, Laverdatrippel är tung både utvändigt och invändigt - gillar inte att växlas på höga varv mellan de låga växlarna.
 
Hallå!
Ett tips är att kolla upp Yamahas motor som sitter i deras snöskoter Nytro. Den har om jag inte minns fel utgående axel på höger sida. 3-cyl fyrtakt, 1049cc, ger ca 135 hk. Tål turbo som ingen annan motor och ger då dubbla effekten!
Lycka till!

Han blir dock utan växellåda då...
Om inte bygga en lösning med variator funkar?
 
Växellådor finns väl att få tag i?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Gillar o gillar ! jag tror inte att någon motor från tidigt 70 tal gillar det,, bara motorn väger knappa 90 kg så hoppa över tanken på ett lätt fordon iaf om du vill gå vidare,
sedan vill du bergis ha ström till insprut kanske ? o då räcker inte generatorn till riktigt,,

den där yamma motorn som presenterades här ovan låter annars väldigt intressant tycker jag :)

Var tvungen att leta reda på en sådan annons på Blocket, och hittade verkligen en som annonserade ut en 1200 Jota. :va


En Laverdatrippel i en crosscart... Mmmmmm en sådan akustisk upplevelse
*grunt-grunt* *snörvelYYYYYLLLLLsnurfsnurf*

...men, Laverdatrippel är tung både utvändigt och invändigt - gillar inte att växlas på höga varv mellan de låga växlarna.
 
Gillar o gillar ! jag tror inte att någon motor från tidigt 70 tal gillar det,, bara motorn väger knappa 90 kg så hoppa över tanken på ett lätt fordon iaf om du vill gå vidare,
sedan vill du bergis ha ström till insprut kanske ? o då räcker inte generatorn till riktigt,,

den där yamma motorn som presenterades här ovan låter annars väldigt intressant tycker jag :)
Då kom jag inte ihåg så fel...hade precis för att jag vägde motorn i min till 89 kg med generator men utan startmotor eller nåt sånt...
Den [motorn] var inte helt "lätt" att lyfta in i ramen.
 
Tack för tipsen.
Det att använda en yamaha nytro motor låter intressant. Frågan är bara vad för växellådor som kan tänka gå att få dit!?

Och en 90kg tung Laverda motor kanske är liiite väl tungt. Även om den bara ska gå lite på stubb och is kan det vara kul att hålla ned vikten lite.
 
Tack för tipsen.
Det att använda en yamaha nytro motor låter intressant. Frågan är bara vad för växellådor som kan tänka gå att få dit!?

Och en 90kg tung Laverda motor kanske är liiite väl tungt. Även om den bara ska gå lite på stubb och is kan det vara kul att hålla ned vikten lite.
Men ljudet...lyssna här: https://youtu.be/iTq5GIsfjwI
 
Folan/Highland har högerkedja. 936cc v-twin. 6vxl. 43kg ca.

En annan kanske intressant motor är Aprilia Mana 850. Med cvt-låda som har "fasta lägen" och blir som en halvautomat. Ingen koppling. 850cc v-twin och högerkedja
 
Last edited:
Jag har för mig att Nytromotorn väger kring 52 kilo, 1050cc, 135+ hk. Variator är inte alls dumt för övrigt...
 
Hallå!
Ett tips är att kolla upp Yamahas motor som sitter i deras snöskoter Nytro. Den har om jag inte minns fel utgående axel på höger sida. 3-cyl fyrtakt, 1049cc, ger ca 135 hk. Tål turbo som ingen annan motor och ger då dubbla effekten!
Lycka till!

Då den sitter monterad i skoterchassiet så är motorns utgående axel definitivt till vänster och då roterar motorn framåt. Insug vänt framåt och avgassystem bakåt. Kanske inte ett problem om den ska kombineras med egen växellåda, men å andra sidan är dess PTO ruskigt överdimensionerad om den "bara" ska driva en växellåda.

Som redan nämnts, 52 kg utan växellåda, 135 hk original, upp till 200 hk med bolt-on turbo utan att kompsänka eller ens öppna motorn och 300+ hk med turbo om du bemödar dig att sänka kompet lite grann.

Crosskart - eller rättare sagt buggy - baserad på Nytro-motor är dock inget nytt, detta har förekommit bl.a. Paris-Dakar.

http://www.ragemotorsport.com
 
Ta den motor du gillar bäst, om den har utgående axel på "fel" sida grejar man det enkelt med en mellanaxel.

Om de ser ut som på en vanlig gocart är de ju egentlige bara en fråga om var på bakaxeln man sätter drevet.
 
Tack för alla svar.

Fristående växellådor, ta från någon HD modell? stora klumpiga?

Som sTf_paPs skriver här ovan, så går det väl att lösa med en mellanaxel. Kan inte riktigt se framför mig hur bara.

Nytro motorn lockar, men till den behövs både fristående växellåda och en mellanaxel. Känn som Triumph sprint kanske är "bättre å", så man slipper lös växellåda...
 
Kan du göra en enkel skiss på varför du måste ha kedjan på höger sida så kan jag säkert ge dig förslag.
 
Då den sitter monterad i skoterchassiet så är motorns utgående axel definitivt till vänster och då roterar motorn framåt. Insug vänt framåt och avgassystem bakåt.

http://www.ragemotorsport.com

Helt riktigt, pinsamt av mig då jag ägt en Nytro.
Utgående axel är ju naturligtvis på vänster sida! Där sitter ju variatorn. Kedjan ned till drivhjulet är ju dock på höger sida.
 
Kan du göra en enkel skiss på varför du måste ha kedjan på höger sida så kan jag säkert ge dig förslag.

Tjaa, om motorn har kedjan på vänster sida hamnar kedjan bredvid axeln, mitt för hjulet ungefär.
Mellanaxel kanske funkar. Lagring i var ände och drev i org.storlek så ändras inte utväxling.

Har du någon bild eller länka till något som använder mellanaxel?
 
Tjaa, om motorn har kedjan på vänster sida hamnar kedjan bredvid axeln, mitt för hjulet ungefär.
Mellanaxel kanske funkar. Lagring i var ände och drev i org.storlek så ändras inte utväxling.

Har du någon bild eller länka till något som använder mellanaxel?

Men det beror ju bara på var man placerar motorn. Jag skull unvika att placera den så att kedjan går in i hjulet.

Jag har byggt flera saker med mellanaxel tex en Bonneville från vänster till höger och i mitt XJ650(WE) projekt.
 
Last edited:
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top